Ohjaamot

Deutz-Fahrin ohjaamosta oli mittausten mukaan paras näkyvyys, tässäkin kuvassa oikealla näkyvä pakoputki haittaa näkyvyyttä jonkin verran. Melutasoltaan Deutzin ohjaamo oli vertailun keskitasoa.

Testitraktoreiden varustuksessa oli eroja ja ne heijastuivat myös ohjaamoihin. Ohjaamoita voidaankin tarkastella pareittain, John Deeren ja Massey Fergusonin ohjaamot ja Valtran ja Deutz-Fahrin ohjaamot olivat lähinnä toisiaan.

Varusteet ja mukavuus kulkevat käsi kädessä

Powershift- ja portaattomat vaihteistot ja sähköventtiilit yleistyvät traktoreissa jatkuvasti. Kaikki käyttäjät eivät kuitenkaan tarvitse näitä ominaisuuksia, onhan vaihteita vaihdettu käsin kuitenkin vuosikymmenten ajan.

Monimutkaisempi tekniikka nostaa traktorin hintaa, mutta vertailumme kuitenkin osoitti, että esimerkiksi etukuormainkäytön osalta sähköisesti hallittu venttiili parantaa ergonomiaa huomattavasti. Sähköventtiilin hankkimista kannattaakin harkita, sillä se on saatavilla tehdasvarusteena yhä pienemmän mallisarjan traktoreihin, vaikka traktori olisikin varustettu mekaanisella vaihteistolla ja mekaanisilla työhydrauliikan venttiileillä.

Mekaanisia vaihteistoja kalliimmista vaihtoehdoista on hyötyä myös ohjaamoergonomiassa. Kun mekaanisen vaihteiston vipu ei vie tilaa kuljettajan työskentely-ympäristöstä, hallintalaitteet voidaan sijoittaa vapaammin.

Samalla myös esimerkiksi ohjaamon melutasoa on helpompi hillitä, kun vipujen läpivientejä ei tarvitse tehdä. Sama pätee myös esimerkiksi voimanulosoton mekaanisia vipuja tai sähköisiä nopeuden valitsimia verratessa. Mittausten mukaan alhaisimmat ohjaamon melutasot olivat juuri powershift-vaihteistoilla varustetuissa John Deeressä ja Massey Fergusonissa.

Deutz-Fahr

Deutz-Fahrin ohjaamoon kulku on hankalinta tästä ryhmästä. Alin porras on esimerkiksi 15 cm Massey Fergusonin alinta rappua korkeammalla. Portaat ovat kapeat ja oven lukon vastakappale ja apumiehen istuin haittaavat oviaukosta kulkua. Molempien istuinten mukavuus on keskitasoa, turvavyöt toimivat hyvin.

Kaikki hallintalaitteet on värikoodattu, esim. kaikki hydrauliikkaan liittyvät painikkeet löytää nopeasti sinisen värin ansiosta. Värikoodaus on tarpeen, sillä hallintalaitteissa on havaittavissa jonkin verran hajasijoittelua.

Deutzissa polkimet ovat korkeimmalla lattiasta ja niiden liikevara on pisin. Kuormaimen vipu on sijoitettu kiinteästi oikean sivukonsolin etuosaan. Sijoittelu on hieman parempi kuin Valtrassa, mutta Deutzissakin vivun soisi olevan kuljettajaa lähempänä.

Hartiakorkeudelta mitattuna Deutzin ohjaamo on yhtä syvä kuin Valtrassa, leveyskin on A-sarjan kanssa samoilla senttiluvuilla. Kojetaulun ja istuimen väli on kuitenkin isolle kuljettajalle ahdas. Pitkän kuskin polvi osuu helposti avaimeen ja sammuttaa traktorin, kun kuljettaja kääntyy katsomaan taakse.

Nostolaitteen painikkeet on sijoitettu hieman erikoisesti. Sivukonsolin verhoilu laskee voimakkaasti kohti kuljettajan istuinta. Pikakäyttöpainikkeet sijaitsevat käytettävyyden kannalta hyvällä paikalla, mutta painikkeita ei näe kurkkimatta. Kurkkimista ei tarvittaisi, jos painikkeet olisivat päällekkäin. Nyt ne on sijoitettu rinnakkain.

Deutz-Fahrin ohjaamon säilytystilat ovat lähes olemattomat. Kesämallin hansikkaat sopivat apukuljettajan istuimen saranan yhteydessä olevaan koloon.

Deutzin ohjaamon parasta antia on hyvä näkyvyys, joka oli testiryhmän paras. Nelipilariohjaamon pilarit on sijoitettu hyvin, takalasi on leveä ja sivuillekin näkyvyys on hyvä.

John Deere

Erityisesti John Deeren, mutta myös Massey Fergusonin ohjaamot tarjosivat modernia mukavuutta hallintalaitteiden osalta. Näissä molemmissa traktoreissa tuntee nopeasti olonsa kotoisaksi. John Deeren ohjaamossa materiaalit vaikuttavat laadukkaammilta ja se tuntuukin MF:n ohjaamoa arvokkaammalta työpaikalta.

Massey Fergusonin ohjaamo ei kuitenkaan ole kaukana JD:n tasosta, hallintalaitteet ovat simppelimpiä ja peruskäytössä helpompia mieltää.

John Deeren ohjaamoon astutaan kolmella portaalla. Portaikko on melko leveä, mutta oven sulkemisen soisi olevan helpompaa. Apumiehen istuin ei juuri haittaa ohjaamoon kulkua, lisäksi siinä on varsin mukava istua. 5R:n ja MF:n kuljettajan istuimissa oli eniten säätöjä ja sekä apumiehen että kuljettajan istuimien turvavöitä on helppo käyttää.

Kuormaimen vivun sijainti on kätevä, mutta istuimen asennosta riippuen vaihteiston vipu saattaa joskus jäädä kauaksi. Nostolaitetta hallitaan hydrauliikan vipujen vieressä olevasta JD:n perinteisestä paneelista, pikanostopainikkeet voisivat toki sijaita toistuvaa käyttöä ajatellen lähempänäkin.

Hydrauliikan vivut on sijoitettu viistosti kuljettajaa kohti. Sijainti on mainio, erityisesti jos istuinta on hieman käännetty oikealle esimerkiksi kyntäessä.

5R:n hallintalaitteet on osin värikoodattu, moottoriin ja voimansiirtoon liittyvät vipstaakit tunnistaa oranssista väristä, voimanoton vivut ovat keltaisia.

Poljinten liikerata on mukavan lyhyt. Ohjauspyörän säätö on monimutkaista, sillä ohjauspylväässä on kaksi niveltä. Toisella säädetään ohjauspyörän kulma, toisella toimii ”tiltti”. JD:n perinteinen tasauspyörästön lukon jalalla painettava painike ei toimi hyvin yhdessä ohjauspyörän lukituksen vapautuspolkimen kanssa, useammankin kerran lukko oli vahingossa painettuna päälle, samalla kun ohjauspyörää liikutettiin.

Polkimien suurin miinus on kaasupolkimen sijainti, joka on liian kaukana oikealla.

Tärkeimmille toiminnoille, kuten nelivedolle ja tasauspyörästön lukolle on omat painikkeensa sivukonsolissa, harvemmin tarvittavia asetuksia voidaan säätää A-pilariin sijoitetun värinäytön ja näppärän hallintapaneelin kautta. Näyttö on paitsi modernin näköinen, myös varsin helppokäyttöinen johdonmukaisten valikkojen ansiosta.

John Deeren ohjaamossa on hyvät säilytystilat niin pienille tavaroille kun juomapullollekin. Lattian tuntumassa on myös kätevä vetolaatikko, jonne nykytraktorissa aina niin tärkeät ja paksut ohjekirjat on helppo varastoida.

Näkyvyysaluemittauksen lukuja tarkastellessa havaitaan, että mittausten mukaan 5R:n ohjaamosta oli testin toiseksi paras näkyvyys. Muita traktoreita kantikkaammasta konepeiton muotoilusta ja etumittaussektorille osuvista B-pilareiden katveista johtuen etunäkyvyys on hieman muita traktoreita huonompi. Takanäkyvyyden osalta tilanne on parempi, JD:n ohjaamosta on yhtä hyvä näkyvyys takasuuntaan kuin testin parhaan Deutz-Fahrin hytistä.

Massey Ferguson

Massey Fergusonin ohjaamo pärjäsi jälleen hyvin ohjaamon kulkua tarkastellessa. Kolmiportainen portaikko on tilava, kuljettaja voi kävellä suoraan istuimelle. Uutena toivottoman jäykät oven kaasujousetkin alkoivat notkistua reilun sadan käyttötunnin jälkeen.

Apumiehen istuin sijaitsee niin takana, ettei se haittaa ohjaamoon kulkua. Käsijarrun käyttö on kuitenkin hankalaa, jos istuin on miehitetty. Tilaa polville on ruhtinaallisesti, mutta istuma-asento ei ole paras mahdollinen täysikasvuiselle apukuskille.

Etukuormaimen vipuun voidaan ohjelmoida monipuolisesti toimintoja ja useissa töissä kaikkia tarvittavia toimintoja voidaan hallita ohjelmoinnin jälkeen vivun painikkeista, jos vain mielenkiinto riittää perehtyä ohjelmointiin riittävästi.

Myös muut yleisimmin käytetyistä toiminnoista on MF:ssä koottu kyynärnojaan. Nostolaitteen syvyydensäätöpyörä ja pikakäyttöpainikkeet sijaitsevat kyynärnojassa, vetovastus- ja laskunopeuden säädöt B-pilarissa. Kuormaimen vivulla voidaan hallita myös kahta takaventtiiliparia, kunhan keskilohkon virtaukset käännetään taakse. Näiden sähkölohkojen virtaukset säädetään mittariston näytön valikoiden kautta. Mekaanisten lohkojen virtaussäädöt tehdään JD:n tavoin ohjaamon ulkopuolelta.

Kyynärnojaan sijoitettujen hallintalaitteiden lisäksi painikkeita on sijoitettu myös B-pilarin paneeleihin, esimerkiksi nelivedon, tasauspyörästön lukon ja työvalojen painikkeet sijaitsevat syrjemmässä.

Ohjaamon säilytystilojen osalta 5700-sarja on keskiluokkaa. Ohjaamon vasemmassa takakulmassa on kannellinen lokero, jonka kovamuovisessa kannessa on pari mukitelinettä. Muita lokeroita ei ole, joten loput tavaroista joutunee sijoittamaan lattialle.

Mittausten mukaan Massey Fergusonin ohjaamosta oli paras näkyvyys eteen, luiskanokka mahdollistaa mainiot näkymät, sillä kuljettaja ei käytännössä näe konepeittoa lainkaan. Taakse ja sivusuuntaan tilanne ei ole näin hyvä, näihin suuntiin näkyvyys oli huonointa niin kuljettajien kuin mittaustenkin mukaan.

Valtra

Valtran ohjaamoon noustaan vain kahden portaan kautta, kulkutiet ovat kunnossa. Apukuljettajan istuin on vaatimattoman näköinen, mutta mukava istua. Myös kuljettajan ilmaistuin tarjoaa normaalit perussäädöt, molempien istuinten turvavyöt ovat helppokäyttöiset.

Nostolaitteen hallintalaitteet on sijoitettu sivukonsoliin nelivedon ja tasauspyörästön lukon painikkeiden etupuolelle. Syvyydensäätöpyörä sijaitsee pikakäyttöpainikkeen etupuolella. Ratkaisu toimii, kun kuljettaja istuu vinottain ja katsoo olkansa yli, mutta suorassa istuessa varsinkin pikapainike jää turhan taakse, vaikka istuin olisi siirretty taakse.

MF:n tavoin B-pilariin on koottu osa hallintalaitteista. Työvalojen, kuormaimen jousituksen ja lisälämmittimen puhaltimen painikkeet sijaitsevat päällekkäin. Kaikki painikkeet ovat mustia, värikoodaus helpottaisi oikean katkaisijan löytämistä. Voimanoton nopeus valitaan N- ja T-sarjojen tyyliin kierrettävästä nupista.

Valtran ohjaamossa on hyvät säilytystilat, lokasuojien päällä on kookkaita lokeroita. Istuimen takana on todella paljon tilaa muihin traktoreihin verrattuna, sillä Valtra on ainut traktori, jonka istuin voidaan kääntää ympäri. Kokeilussa olleista esisarjan traktoreista ihmetystä herätti ohjaamon takaseinän verhoilun puuttuminen, pellin lisäksi muuta äänieristystä ei ollut.

Mittausten mukaan Valtran ohjaamonäkyvyys oli joukon huonoin, varsinkin keulan ja takalokasuojien aiheuttamat katveet erottuvat mittaustuloksissa selvästi. Kääntyvän istuimen vuoksi taaempana oleva takaseinä vaikuttaa tulokseen.

Mataliakin melutasoja

John Deeren ja Massey Fergusonin ohjaamot olivat hiljaisia niin mittausten kuin kuljettajienkin mukaan. Deutz-Fahrin ohjaamossa suurimpana äänen lähteenä erottui voimansiirto, joka oli melko äänekäs. Valtrassa melutaso oli korkein, esimerkiksi ohjaamon metallisessa takaseinässä ei ainakaan esisarjan traktorissa ollut lainkaan eristeitä. n

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?