Etukuormaimen käyttö

Kompakteista ulkomitoista johtuen työlaitteen kiinnikkeiden näkeminen ei ole aina helppoa. 5R:ssä kauhan kiinnitys on helpointa, kun varustelevy käännetään ”nurinniskoin”.

Kuten aiemmin on käynyt ilmi, kaikki testitraktorit olivat varustettu etukuormaimella. Kuormain suorastaan kuuluu tämän teholuokan traktoreihin, sillä suurin osa näistä traktoreista varustetaan etukuormaimilla.

Kaikissa traktoreissa oli eri malliset kuormaimet. Sekä Massey Fergusonissa että Valtrassa oli Ålön valmisteet, mutta Valtrassa uusinta G-sarjaa. Deutz-Fahrin keulalla oli Stollin kuormain, John Deeressä valmistajan oma kuormain. Aisojen eroavaisuuksista johtuen painopisteenä oli traktoreiden kuormausominaisuuksien vertailu.

Hyvän näkyvyyden MF

Massey Ferguson sopii hyvin kuormaustraktoriksi, luiskanokka ei haittaa näkyvyyttä, kuormaimen vipu sisältää myös vaihteiston hallintapainikkeet ja ohjaamoon on helppo kulkea. Aiempiin testissä olleisiin Dyna-4-vaihteistollisiin malleihin erona oli vedonvapautusjärjestelmä, joka oli tällä kertaa kokeilutraktorissa lisävarusteena.

Pelkän jarrupolkimella tapahtuvan vedon vapautuksen lisäksi varusteen myötä myös vaihteiston muita toimintoja, kuten vaihteiden kytkeytymisherkkyyttä voidaan säätää. Ero aiempiin kokeilutraktoreihin oli selvästi havaittavissa, stop&go on siis erittäin suositeltava varuste.

Kuormaintöissä suuntaa voidaan vaihtaa kuormaimen vivusta, mutta MF:n suunnanvaihtimen vipukin on hyvin käyttökelpoinen, sillä vaihteiden vaihtamisen lisäksi veto voidaan vapauttaa perävaunun laidan lähestyessä vipua nostamalla.

110 litran hydrauliikkapumppu jaksaa liikuttaa kuormainta rivakkaan tahtiin. Ominaisuuksiin kuuluu myös erikseen päälle ja pois kytkettävissä oleva automaattinen moottorin kierrosten nosto, kun kuormainta käytetään.

Testiyksilön työlaitteen lukitus oli mekaaninen, mikä toimii sekin, jos työlaitetta ei vaihdeta jatkuvasti. Lisävarusteista hydraulista lukitusta komennettaisiin mittaritaulun pienen näytön kautta.

Eteen- ja taakseajon suhdetta voidaan säätää asettamalla haluttu aloitusvaihde kumpaankin suuntaan. Automatiikka kytkee aloitusvaihteen aina, kun suuntaa vaihdetaan. Lisäksi suunnanvaihtimen herkkyys on säädettävissä molemmille ajosuunnille erikseen.

Ketterä John Deere

John Deere näyttää panostaneen 5R:n kuormausominaisuuksiin enemmän kuin korkeakeulaisien suurempien mallisarjojen traktoreissa. 5R:ssä ei kuitenkaan ole JD:n tavaramerkiksi muodostunutta erillisrunkoa, vaan moottori kiinnittyy valurautaiseen apurunkoon.

Konepeiton muotoilu on luiskanokkamainen ja mittaristokin on siirretty ohjauspyörän takaa oikeanpuoleiseen A-pilariin. Silti 5R:n ohjaamonäkyvyys jäi mittausten ja kokemusten mukaan heikohkoksi.

Sekä kuormaimen aisoissa että hydrauliliitännöissä on pikakytkennät, letkut menevät helposti paikalleen ryhmäpikaliittimen ansiosta.

Kuormaimen vivulla voidaan kuormaimen lisäksi hallita myös vaihteistoa. Kuormaimen aktivointi on helppoa vivun juuressa olevasta lukituspainikkeesta. Lisäksi turvaominaisuuksiin kuuluu salpa, joka tunnistaa, kun vipua pidetään kädessä – hyvä ominaisuus silloin, kun vipua huitaistaan vahingossa kuormaimen ollessa aktivoituna.

5R:ssä on vakiona AutoClutch- toiminto, joka luistattaa ajokytkintä jarrupolkimen käytön mukaan. Kyseessä ei siis ole pelkkä vedonvapautus jarrua painettaessa. Testiyksilön kytkimen käyttö oli kulmikasta polkimesta, automatiikka oli tässä asiassa selvästi kuljettajaa etevämpi, sillä ryömittäminen oli sujuvampaa pelkkää jarrupoljinta käyttäen.

Command8-vaihteisto sopii kuormainkäyttöön hyvin, A-alue on riittävän lyhyt ahtaissa sisätiloissakin työskentelyyn, B-alueella hoituvat rivakammat kuormaustyöt ja C-alueella lumityöt. Lumi- ja kunnallistöitä ajatellen vaihteiston rakenteen aiheuttama huono puoli on se, että peruutusvaihteita on puolet vähemmän.

Eteen- ja taakseajon nopeussuhteet voidaan säätää valikon kautta, samoin suunnanvaihdon ärhäkkyys. Myös kuormainventtiilin reagointia voidaan säätää niin lineaariseksi kuin progressiiviseksikin.

Suunnanvaihtimen vivun käyttö ei ole sulavinta mahdollista, sillä vaihteiston kytkemiseksi vapaalle vipua tulee painaa loveensa ohjauspyörästä poispäin. Lisäksi vipu palautuu aina keskiasentoonsa suunnan valitsemisen jälkeen.

Työlaitteen lukituksen avaaminen vaatii kahden katonrajassa olevan painikkeen yhtäaikaisen painamisen, mikä on yksinkertainen mutta riittävän turvallinen ratkaisu lukituksen avaukseen. Lukko napsahtaa automaattisesti kiinni, kun työlaite kytketään varustelevyyn. Kuormaimessa oli varusteena myös aisoihin asennetut työvalot, mitkä osoittavat aina oikeaan suuntaan kuormatessa.

5R:n kääntösäde oli testitraktoreista pienin, samoin ohjauspyörä. Kun tähän yhdistetään tiuha ohjauksen välitys, lyhyt akseliväli ja hyvin toimiva AutoClutch, on 5R omimmillaan varsinkin ahtaissa tiloissa kuormatessa.

Sulavaliikkeinen Deutz-Fahr

Deutz-Fahr oli varustettu Stollin saksalaistyyppisellä kuormaimella, jossa nostokorkeutta arvostetaan enemmän kuin nostovoimaa. Tästä syystä aisat ovat pitkät ja kiertävät kaukaa.

Deutzin tehtaalla asentama kuormaimen vipu jäi turhan kauas kuljettajasta. Vivun käyttö oli myös jäykähköä varsinkin uutena. Kuormaimen vivusta ei voi käyttää suunnanvaihdinta, mutta pikavaihteiden hallinta onnistuu. Testiyksilössä oli lisävarusteena verottomana noin 500 euron arvoinen pikaohjaus, joka tuo vauhtia käännöksiin.

Deutz-Fahrin suunnanvaihdin toimii kuormaustöissä hyvin, erityisen hyvää on sen kätevä säätö.

Aluevaihteiston pienempi alue sopii hyvin tarkempiin ja raskaampiin kuormaustöihin, suuremmalla alueella saadaan tarpeeksi vauhtia myös peruuttaessa. Hydraulisen kauhan lukituksen käyttö on helppoa, kun sen kerran oppii. Kuljettaja on sekä avattava että suljettava lukitus kauhaa vaihtaessa.

Esimerkiksi paalisulkeisissa suurin haaste on ohjaamoon kulku, joka on vaikeampaa kuin muissa traktoreissa.

Valtra

A-sarjassa on modernin näköinen konepeitto, joka kuitenkin mittausten mukaan aiheuttaa lähes 8 metrin katveen traktorin eteen. Käytännössä tilanne ei ole näin huono, näkyvyys työlaitteelle konepeiton sivuitse on jopa aavistuksen parempi kuin MF:n ohjaamosta. Ohjaamoon kulkeminen on myös varsin helppoa, sillä portaissa on tilaa ja alin askelma on melko matalalla.

Valtran HiTech-mallin hydraulinen suunnanvaihtaja sopii kuormaustöihin hyvin, sen säätäminen on helppoa ohjauspyörän alla olevasta kiertokytkimestä. Jarrupolkimella toimiva vedonvapautustoiminto kuuluu vakiovarustukseen ja on aina päällä, mutta veto on kätevä vapauttaa myös suunnanvaihtimen vivulla, sillä kuormaimen vivussa ei ole suunnanvaihtimen käyttömahdollisuutta.

Pikavaihteiden puuttuessa vaihdetta ei voi vaihtaa kätevästi vaikkapa lunta puskiessa, mutta peruuttaessa pykältäminen on helppoa nappikytkimen ansiosta.

Kuormaimen liikkeisiin saa vauhtia, kun työhydrauliikan toinenkin hammasrataspumppu kytkee päälle, mikä nostaa tuoton 98 litraan minuutissa.

Aisat ovat melko korkealla, mistä johtuen kuormain on kuljettajan näkökentässä. Aisat ovat kuitenkin niin leveät, että konepeiton ja aisojen välistäkin näkee hyvin.

Kunnallistöitä ajatellen peruuttaessa automaattisesti syttyvät takavalot ovat hyvä varuste.

Kattoikkuna on muotivillitys

Kaikissa vertailukoneissamme oli kattoikkuna, joka on, ainakin periaatteessa, hyvä lisävaruste etukuormaimella varustetussa traktorissa.

Kattoikkunan toteutustavat vaihtelivat. Kattoikkunan tulisi olla mahdollisimman yhtenäinen etulasin kanssa, jotta ohjaamon rungon poikkipalkki tai leveä liitossauma ei häiritse kuljettajan näkökenttää.

Kattoikkuna vaikuttaa ratkaisevasti ohjaamon muihin rakenteisiin ja esimerkiksi lämmitysilman kierron toteutukseen ja suuttimien asennukseen. Ohjaamon katossa ei enää tilaa lämmityslaitteen kennolle eikä ilmakanaville, mikä lienee osasyynä siihen, että testiryhmän ohjaamot lämpenivät hitaammin kuin vuosi sitten tehdyn, 150 hevosvoiman traktoreiden hytit.

Peltotöissä kattoikkunan kaihdin kannattaa pitää kiinni, sillä aurinko paistaa sen kautta helposti silmiin ja lisää ohjaamon jäähdytyksen tarvetta. Talvella kattoikkunaan saattaa kondensoitua vettä, joka tippuu kuljettajan polville.

Kattoikkunasta on eniten hyötyä silloin, kun tarvitaan kuormaimen suurinta nostokorkeutta esim. paalien pinoamiseen tai lannan kuormaamiseen korkealaitaiseen tarkkuuslevittimeen. Tavalliseen perävaunun tai sontakärryn laita on niin alhaalla, että kattoikkunasta ei juuri ole iloa.

Valtran kattoikkuna tarjoaa parhaan näkymän kuormaimeen, kun se on yläasennossa. John Deeren ja Massikan ikkunoiden läpi katsoessa näkökenttä oli hieman suppeampi. Deutzin ikkunasta ei ole tavanomaisessa työssä iloa.

Kattoikkuna on melko hintava lisävaruste, minkä vuoksi sen hankintaa kannattaa harkita tarkoin. Kattoluukun paikalle asennettua ikkunaa emme itse ostaisi, sillä se sopii parhaiten muuttolintujen tarkkailuun... n

Kiinnostuitko aiheista?