Mainio yleistraktori

Massey Ferguson 5710 SL.

Massey Fergusonin 5700 SL -mallisto esiteltiin vuonna 2015, se korvasi edeltävän 5600-sarjan nelisylinteriset mallit. Kokeilutraktorimme oli paremman varustelutason Efficient-malli, kattavasta vakiovarustuksesta johtuen lisävarustelista jäi melko lyhyeksi.

4,4-litrainen Agco Powerin moottori tarjoaa tasaista tehoa ja vääntöä, erityistä tehopiikkiä ei tunnu millään kierrosluvulla. Kyyti on myös taloudellista, kulutuslenkillä polttoainetta kului vähiten suurimmasta kokonaismassasta huolimatta. Tosin aikaa kului enemmän kuin vertailun tehokkaimmalla kaksikolla.

Dyna-4 -voimansiirtoa voidaan käyttää joko hyvin yksinkertaisesti, tai jos käyttäjä viitsii perehtyä osin monimutkaisiin ohjelmointeihin, varsin edistyneesti. Vaihteisto toimii hyvin, neliportaisen pika- ja aluevaihteiston välitykset sopivat monipuoliseen käyttöön. Raskaammissa peltotöissä aluevaihteiston porrastus ei ole kuitenkaan parhaimmillaan.

Vedonvapautustoiminnon myötä vaihteiston säätömahdollisuudet lisääntyvät, vaihteiston toiminta olikin selvästi hienostuneempaa edellisiin vastaavilla voimansiirroilla varustettuihin kokeilutraktoreihimme verrattuna.

Massikan ohjaus oli maantiellä rauhallisempi kuin ennen, joskin ohjaustuntuman kustannuksella. Kone kulki suoraan ja kuskikin uskalsi katsoa naapurin viljelyksiä – ennen Massikat mallista riippumatta hyökkäsivät naapurikaistalle heti, jos vilkaisi sivulle.

Hydrauliikkapumppu tuottaa 110 l/min ja on muuttuvatilavuuksinen. Etukuormain ja sylinterit liikkuvat tarvittaessa rivakasti. Kahta takalohkoa käytetään mekaanisilla vivuilla, kahta sähköisesti etukuormaajan vivulla. Näiden kahden lohkon virtaus on erikseen käännettävä takalohkoille, eikä etukuormain ole sen jälkeen käytössä.

Nostolaite oli testin ainoana varustettu kategorian 3 pikalukituskourilla, mikä on nykypäivänä tarpeen. Nostovoima riitti hyvin neliteräistenkin kääntöaurojen kanssa työskentelyyn.

5700 SL sopii hyvin kuormaintraktoriksi, näkyvyys eteen on mainio ja nurkkahommissa ohjaamoon on helppo kulkea.

MF oli vertailussa ainut, jossa vaihdevipu oli sijoitettu kyynärnojaan. Vipu sijaitsee siis aina sopivalla kohtaa istuimen säädöistä riippumatta. Kyynärnojaan on istutettu myös sähköinen kuormaimen vipu, jonka päässä on parin ohjelmoitavan painikkeen lisäksi käyttömahdollisuus niin vaihteille kuin suunnanvaihtimellekin.

Ohjaamomukavuus oli hyvä ohjaamojousituksen ansiosta, ohjaamon suurimmat moitteet keräsi ilmanvaihto ja takanäkyvyys.

5700 SL -malleihin on saatavilla lisävarusteena muun muassa etuakselin jousitus, vaihteisto, etunostolaite ja -voimanotto. Myös Dyna 6 -mallit ovat saatavilla.

Plussat:

Ajomukavuus

Etukuormaintyöt

Ohjaamoon käynti

Miinukset:

Näkyvyys taakse

Aluevaihteiden porrastus peltonopeuksilla

Ohjaamon ilmanvaihto

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?