Talvitesti

Ennen pakkaskokeen aloitusta traktorit jätettiin 12 tunniksi 15 asteen pakkaseen. Kylmäkäynnistyksen jälkeen moottorin kierrosluku asetettiin 1 200 kierrokseen ja kaikki suuttimet suunnattiin etulasille.

Muiden mittausten ohella teimme traktoreille Vakolassa myös pakkaskokeet. Ennen testin aloitusta traktorit jätettiin 12 tunniksi 15 asteen pakkaseen. Kylmäkäynnistyksen jälkeen moottorin kierrosluku asetettiin 1 200 kierrokseen ja kaikki suuttimet suunnattiin etulasille. Puhallin asetettiin keskimmäiselle nopeudelle.

Eroa ohjaamoiden loppulämpötilaissa

Tunnin testirupeaman jälkeen testin lämpimimmän ja kylmimmän ohjaamon keskilämpötilojen ero oli 12 astetta. Massey Fergusonin ja Valtran ohjaamojen keskilämpötila oli yli 20 astetta, John Deeren 18 astetta Deutzin ohjaamon keskilämpötilan pysytellessä 11 asteessa.

Ohjaamojen keskilämpötilat kohosivat varsin vakaasti lukuunottamatta Deutz-Fahrin hyppäystä 35 minuutin kohdalla. Erot lämpötilojen nousunopeuksissa kävivät ilmi heti 5 minuutin jälkeen. Lämpötilojen vaihtelut ohjaamon eri osissa olivat varsin suuret, mutta on syytä muistaa että suuttimet suunnattiin ainoastaan etulasille.

Hitaasti kirkastuva etulasi

Yleisesti ottaen etulasit aukenivat tällä kertaa kuin viime vuotisessa 150-hevosvoimaisten traktoreiden testissä. Valtran lasista jäät olivat testin lopussa sulaneet lähes koko mittausalalta, mutta Valtrassakin kuljettaja näkisi tien kunnolla vasta noin kolmen vartin sulattelun jälkeen.

Sulamiskäyriä tarkastellessa huomataan, että Valtran lasista jää suli nopeimmiten heti sen jälkeen, kun se 15 minuutin jälkeen alkoi sulaa. Lämpötilan nousun tavoin myös lasin sulamisessa järjestys oli selvä alusta alkaen. Valtra oli nopein, John Deere, Deutz-Fahr ja Massey Ferguson seurasivat perästä mainitussa järjestyksessä.

Deutz-Fahr

Lämpötilaerot olivat suurimmat Deutz-Fahrin ohjaamossa, mutta tulos olisi ollut toisenlainen, mikäli muista traktoreista puuttuneet jalkatilojen suuttimet olisi avattu. Nyt jalkatilojen lämpötila oli testin päätteeksi vain hiukan plussan puolella, kun taas ohjauspyörän alueen lämpötila oli noussut 18 asteeseen. Ensimmäiset merkit jään sulamisesta havaittiin 25 minuutin kohdalla.

Hyvin lämpenevä Massey Ferguson

Testin päättyessä Massey Fergusonin ohjaamon keskilämpötila oli kaikkein korkein. Jään sulaminen alkoi lasin yläkulmista, suurin osa näkyvyysalueesta oli auennut tunnin kohdalla. MF:n ohjaamossa ei ole suuttimia kuljettajan jaloille, vaan ohjaamon alaosiin lämpöä tuottaa lisäkenno, joka sijaitsee ohjaamon lattialla. Lisälämmittimestä johtuen kuljettajan oikean jalan alueen lämpötila on korkeampi kuin muualla ohjaamossa. Testin päätyttyä oikean jalan alueen lämpötila oli yli 10 astetta korkeampi kuin vasemman jalan tai pään alue.

Takalasin aukipitämistä ajatellen tilanne saattaa olla haastava kesän kokemusten perusteella. Kun takasuuttimet avataan, etulasille ei tule juuri yhtään puhallusta, vaikka puhallin työskentelee täydellä nopeudella. Jotta etulasille saadaan ilmaa, takasuuttimet on pidettävä täysin kiinni.

Tasaisesti lämpenevä JD

Pakkaskokeessa John Deeren ohjaamon lämpötila kohosi tasaisimmin koko testin ajan. Testin päätyttyä kylmimmän ja kuumimman mittapisteen ero oli vain 6,5 astetta. Lämpimin paikka oli kuljettajan oikean jalan alue ja kylmin vasemman jalan alue.

Koska etulasin alaosissa ei ole suuttimia, jää alkoi sulaa etulasin yläkulmista 20 minuutin kohdalla.

Jäät sulattava Valtra

Valtran vakiovarustukseen kuuluu pohjoismaissa kaksoislämmitin. Katossa sijaitsevan kennon lisäksi ohjauspylvään sisään on sijoitettu toinen lämmittimen kenno. Lisäkennon ansiosta ensimmäiset merkit jään sulamisesta havaittiin jo 10 minuutin kohdalla. Koko testin ajan lämpimin kohta ohjaamossa oli ohjauspyörän alue. Testin lopuksi ohjauspyörän ja kylmimmän mittauspisteen, eli vasemman jalan alueen läpötilaero oli 13 astetta.

Etulasin sulamisen kannalta tulos olisi ollut parempi, mikäli ohjauspylvään päällä oleva suutin olisi ollut auki koko leveydeltään, nyt tuuletusaukot olivat vain ohjauspylvään kulmissa. Koko testiä ajatellen tulosta heikensi hieman se seikka, että jäähdyttimen puhallin pyöri koko testin ajan täydellä teholla, mikä viilensi suotta jäähdytysnestettä.

Ketjut ahtaalla

Mittasimme traktoreista myös ketjuille käytettävissä olevan tilan. Deutz-Fahrissa ketjujen käyttö olisi ollut mahdotonta. Ohjaamojousitus auttaa Massey Fergusonia siinä määrin, että tiukalle asennetuille ketjuille olisi ollut riittävästi tilaa. John Deeressä kookkaat renkaat ovat niin lähellä lokasuojia, ettei ketjuja olisi ollut mahdollista käyttää.

Valtrassa tilaa on reilummin, mikä johtuu muita pienemmästä rengaskoosta. n

Kiinnostuitko aiheista?