Deutz-Fahr 5125: Mainio tieajoon

Deutz-Fahr 5125.

Deutz-Fahrin 5-sarja on uusi mallisto, joka esiteltiin vuonna 2017. Suurimmat uudistukset liittyivät kuitenkin viimeisten päästömääräysten mukaisiin moottoreihin.

Deutz-Fahrin Deutz-moottorin 3,6 litran iskutilavuus oli muita pienempi, mutta teholtaan moottori oli toisiksi tehokkain. Vääntökäyrä kääntyy laskuun 1 500 k/min alapuolella, sen yläpuolella moottori jaksaa käytännössä vääntää hyvin.

Vaihteistoa hallitaan kahdella vivulla, päävaihteiston vivun liikevara on melko pitkä, aluevaihteiston lattiarajaan sijoitetun vivun taas lyhyen jämäkkä. Nappikytkin vapauttaa kytkinjalan vaihteenvaihdoista.

Modulaarisessa vaihteistossa on valinnanvaraa niin pikavaihteiden kuin ryömintävaihteidenkin määrässä. Vaihteiston välitykset riittäisivät 50 km/h nopeuteenkin, niinpä 40 km/h päästään alennetulla kierrosluvulla.

Kolmesta pikavaihteesta johtuen vaihdejakauma ei yllä esimerkiksi Dyna-4:sen tasolle, mutta päävaihteiston porrastus osuu melko hyvin yksiin meillä vaadittuihin peltonopeuksien kanssa. 5125 oli vertailun ainut traktori, jossa oli nelinopeuksinen voimanotto. Myös ajovoimanotto on saatavilla lisävarusteena.

Hydrauliikkajärjestelmä on avoin, hammaspyöräpumpun tuotto on 90 l/min. Mekaanisten venttiileiden vivut ovat melko raskaskäyttöiset, kaikissa venttiileissä on kuitenkin virtauksensäätömahdollisuus. Nostolaitteen aktivoinnin soisi olevan helpompaa, sen voimavarat kuitenkin riittivät raskaammillekin työkoneille.

Deutz-Fahr oli ryhmän paras ajettava tien päällä. Ohjaustuntuma on hyvä ja etujousitus tasoittaa menon mukavaksi.

Etukuormainkäytössä suunnanvaihdin ja vaihteisto toimivat pehmeästi, mutta kookas pakoputki haittaa näkyvyyttä ja ohjaamon kulku on hiukan hankalaa kapeista kulkuteistä ja korkealla olevasta portaista johtuen. Mekaanisen kuormainventtiilin vipu on hieman liian kaukana, eikä sen asentoa voi säätää. Lisävarusteena ollut pikaohjaus ja vakiona oleva Stop&Go-järjestelmä helpottavat kuormaustöitä.

Ohjaamossa asiat ovat säilytystilojen puutetta lukuun ottamatta erityisesti näkyvyyden osalta hyvin mallillaan. Nelipilariohjaamosta on hyvä näkyvyys työkoneelle, tosin niittomurskainta emme testissä käyttäneet. Ergonomiaa parantaisi lyhyemmän liikevaran omaavat polkimet, lisätila istuimen ja kojetaulun välillä sekä kevyempikäyttöiset hallintalaitteet.

Ilmastoinnin teho riittää kesäkelillä, mutta huurrekokeessa ohjaamo lämpeni hitaimmin.

Vakiovarustus on kattava, lisävarusteena testiyksilössä olikin pikaohjauksen lisäksi vain etukuormain.

Plussat:

Tieajo-ominaisuudet

Ohjaamonäkyvyys

Vaihteiston toiminta

Miinukset:

Ohjaamon säilytystilat

Alavääntö

Hallintalaitteiden käyttö

Kiinnostuitko aiheista?