Traktorivertailu 2018 - Neljä erilaista yleistraktoria

Koneviesti vertasi viime syksynä neljää uutta traktorimallia, jotka sijoittuivat suosittuun reilun 100 hevosvoiman teholuokkaan. Uutuuskoneet olivat ominaisuuksiltaan hyvin erilaisia, mikä kuvastaa hyvin tämän kokoluokan traktoritarjonnan laajuutta. Vertailumme tarkoituksena on auttaa lukijaa traktorivalinnassa, joka ei suurten teknisten erojen ja ison hintahaitarin vuoksi ole helppoa.

Euroopassa myydään eniten noin 100–120 hevosvoiman traktoreita, koska ne sopivat erittäin moneen käyttöön. Moottoriteho riittää useimmilla perheviljelmillä lähes kaikkiin tilan töihin etukuormainkäytöstä paalaukseen ja muokkaustöihin. Isommilla tiloilla tämän kokoluokan koneita käytetään kasvinviljelytöissä sekä monipuolisina yleiskoneina

Kaikki merkittävät traktorinvalmistajat kauppaavat yhtä tai useampaa, 100–120 hevosvoiman teholuokkaan sopivaa mallisarjaa, jotka poikkeavat varustelultaan ja ominaisuuksiltaan merkittävästi toisistaan: samalla valmistajalla voi olla tarjolla mekaanisella voimansiirrolla varustettu yksinkertainen perusmalli, pikavaihtein varustettu keskiluokan traktori ja powershift-vaihteistolla tai portaattomalla voimansiirrolla varustettu huippumalli.

Koneviesti.fi-sivustolla oleva Vertailutyökalu löytää Suomessa myytävistä traktoreista teholuokassa 95–130 hv vaihtoehdoiksi 115 traktorimallia, jotka ovat 11 eri merkkiä. Tästä joukosta löytyy varmasti sopiva kone lähes jokaiseen käyttötarkoitukseen.

Neljä erilaista traktoria

Saimme vertailuun 4 traktoria: Deutz Fahr 5125, John Deere 5125R, Massey Ferguson 5710 SL ja Valtra A114. Kaikissa traktoreissa oli etukuormain. Moottoreiden maksimitehot olivat 100–135 hv, sillä konekauppiaat eivät pystyneet toimittamaan kaikkia toivomiamme malleja vertailuun.

Tehtaan toimitusvaikeuksien vuoksi saimme MF 5710 SL -mallin, joka on teholtaan pienempi, mutta tekniikaltaan vastaava kuin 5713SL -traktori. Valtralta saimme A-sarjan toiseksi pienimmän nelosmoottorilla varustetun traktorin, emme tehokkaampia A 124 tai 134 -malleja.

Vertailun koneet ovat ominaisuuksiltaan ja hinnoiltaan hyvin erilaisia. Kalleimman ja halvimman traktorin hintaero on yli 25 000 euroa. Voimansiirtoratkaisut poikkesivat toisistaan hyvin paljon, vaikka joukossa ei ollutkaan yhtään portaatonta mallia. John Deere 5125R ja Massey Ferguson 5710 SL -traktoreissa on powershift-vaihteisto, Deutz ja Valtra käyttävät mekaanista vaihteistoa, Valtrassa ei ollut edes pikavaihdetta!

Hydrauliikat poikkesivat myös toisistaan erittäin paljon. Mikäli halutaan verrata teknisesti mahdollisimman samanlaisia traktoreita, niin Valtran uutta A-sarjaa tulisi verrata John Deeren 5M-sarjan ja John Deere 5125R:ää Valtran N-sarjaan.

5M- ja Valtran N-sarja ovat olleet markkinoilla jo jonkin aikaa, minkä vuoksi otimme vertailuun vain uusimmat tulokkaat.

Kaikki vertailutraktorit olivat todella uutta mallia. John Deere oli toinen Suomeen saapunut yksilö, Valtralta saimme kaksi eri esisarjan konetta, joista jälkimmäinen oli lähellä toivomaamme teholuokkaa.

Käyttötarkoitus ratkaisee

Vertailutraktorit ovat todella erilaisia, ainoa yhteinen nimittäjä on oikeastaan nelisylinterinen moottori ja varusteena oleva etukuormain, minkä vuoksi traktoreita ei kannata verrata suoraan keskenään. Vertailuryhmä antaa kuitenkin erinomaisen kuvan tämän päivän traktoritarjonnasta ja myös valinnan vaikeudesta.

Hintavertailu on arkipäivän realismia: kannattaa harkita, tarjoaako 25 000 euroa kalliimpi traktori sellaisia ominaisuuksia, joista on riittävästi hyötyä päivittäisessä työssä. Kannattaako etujousituksen tuomaan ajomukavuuteen tai pelto-ominaisuuksiin sijoittaa, mikäli pääasiallinen käyttötarkoitus on lumitöiden teko tai metsäajo?

Asiakkaan onkin syytä kartoittaa omat tarpeet tarkkaan ennen kaupantekoon ryhtymistä, jotta valinta osuu parhaiten käyttöön sopivaan merkkiin ja malliin.

Toivottavasti vertailumme helpottaa päätöksentekoa.

Testissä mukana: Bedre Gardsdrift (Norja), teksti ja kuvat: Magnus Mo Opsahl, Ola Tande. Koneviesti (Suomi), Kuvat: Tapio Vesterinen, Uolevi Oristo ja testikuljettaja: Osmo Oristo. Mittaukset: VTT Expert Services Oy, Matti Serenius, Ari Lemminkäinen, Kari Kekki Grafiikat: Jukka-Pekka Lindbäck, Linda Ulma

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?