Komatsu PC210LC-10 - Perinteisellä perällä

Lyhytperäiset, yli 20 tonnia painavat tela-alustaiset kaivukoneet ovat monilla merkeillä eräs tärkeimmistä koneryhmistä. Perinteinen, pidemmän peräylityksen kone kuitenkin tarjoaa yhä joitakin etuja lyhytperäisiin sisarmalleihin verrattuna.
Omaa suunnittelua edustavan tasauslevy siloittaa kolmen metrin leveydeltä. Tappien avulla mukana kulkee parikin muuta kauhaa.

Lyhytperäisten yli 20 tonnisten kaivukoneiden suosio on kasvanut viime vuosina rutkasti. Tietyistä puutteistaan huolimatta pätkäperäisillä työskentely on ahtaissa paikoissa perinteisiä malleja huolettomampaa. Jotkut urakoitsijat kuitenkin pitävät vielä pitkällä peräylityksellä varustettuja koneita arvossaan. Hyvinkääläinen Kaivuu ja kuljetus T. Skyttä hankki Komatsu PC210-10:n.

Teijo Skyttä osallistui maarakennusalan perheyrityksen toimintaan jo pikkupoikana. ”Välillä tein metallihommia ja kaikenlaista muutakin työtä, mutta joka kerta veri veti takaisin kaivukoneen puikkoihin. Lopulta perustin oman yrityksen vuonna 1999”, Skyttä kertoo.

Skyttä on yhden koneen yrittäjä, jolla on mittava kokemus eri merkeistä. Komatsun valintaan vaikutti moni asia. ”Naapurillani on samanlainen Komatsu ja hän ollut koneeseen erittäin tyytyväinen. Lisäksi päätökseen vaikutti myös kilpailukykyinen hinta ja kattavat varusteet”, Skyttä summaa

Ketterästi siirreltävä

Komatsu PC210:n työpaino on noin 23 tonnia, mikä osaltaan vaikutti Skytän pitäytymiseen pitkäperäisessä koneessa.

”Tämä kokoluokka on minulle jo entuudestaan tuttu. Lyhytperäinen kone olisi houkutteleva vaihtoehto, mutta ne painavat selvästi enemmän. PC210:n saan vielä kuljetettua ketterästi ritiläautolla, kun painavammalle koneelle tarvittaisiin vedettävä lavetti”.

Skytän kone on vuosimallia 2017 ja edustaa vielä Komatsun kaivukoneiden 10-sarjaa, vaikka uudet 11-sarjan mallitkin ovat jo saapuneet Suomeen. Kymppisarjan koneet sijoittuvat 3B-päästotasolle, kun uutuudet ovat jo seuraavalla 4-päästötasolla. Näihin malleihin on siis lisätty SCR-järjestelmä, jota Skytän koneessa ei ole. Myös tämä oli eräs ostoperuste, sillä Skyttä halusi uuden koneen vielä ilman urearuiskutusta.

Konsernin koneella

Moottorina hyrrittää Komatsun oma moottori, joka tarjoaa kaivutehoa 123 kW:n verran. 3B-päästömääräykset täytetään valmistajan itse kehittämällä partikkelisuodattimella ja pakokaasujen takaisinkierrätyksellä.

Useimpiin uusiin Komatsun maa- rakennuskoneisiin kuulu vakiona Komatsu Care -huolto-ohjelma, joka takaa partikkelisuodattimen ilmaisen vaihdon 4 500 ja 9 000 tunnin kohdalla viiden vuoden aikana. Samaan palveluun kuuluu myös öljynvaihdot 500, 1 000, 1 500 ja 2 000 käyttötunnin kohdalla sisältäen Komatsun alkuperäiset öljyt ja huoltotarvikkeet sekä 250 tunnin ensihuollon, mikäli tämä on huolto-ohjelmassa.

Uudessa 11-mallisarjassa polttoaineenkulutuksen lupaillaan tippuneen 6 % edelliseen mallisarjaan verrattuna. Skyttä on kuitenkin tyytyväinen jo kymppisarjan pieneen kulutukseen. ”Tunteja on nyt takana 280, jossa ajassa Komatsu on osoittautunut varsin polttoainetaloudelliseksi koneeksi”, Skyttä myhäillee.

Pitkäperäisessä koneessa kaikkia komponentteja ei luonnollisesti tarvitse ahtaa pikkuruiseen pakettiin. Suodattimet on saatu sijoitettu väljästi näkyville, ja lauhduttimien puhdistettavuutta parantaa sivulle käännettävä öljynlauhdutin. Kymppisarjan koneissa on vielä työkalulaatikko ohjaamon oikeassa etukulmassa, mutta uudemmassa mallisarjassa tila on pyhitetty AdBlue-säiliölle.

Tarkka hydrauliikka

Komatsun hydrauliikan kerrotaan yhdistävän voiman ja tarkkuuden, minkä myötä koneen ennakoidaan soveltuvan useisiin eri työkohteisiin. Tarkasti ohjattu järjestelmä on Komatsun omaa käsialaa. Monikäyttöisyyttä lisää myös vakiona kaivupuomille vedetyt lisähydrauliikan tuplalinjat.

Työalueita on tarjolla tilanteisiin ja kohteisiin kuusi. Myös työlaitekäyttöön on omat Power- ja Economy työtilansa. Näyttöpaneelille voidaan tallentaa omat asetukset ja öljyvirtaukset kymmenelle eri työlaitteelle. Skytän kokemukset Komatsun hydrauliikasta ovat kaksijakoiset.

”Hydrauliikka on erittäin tarkka ja mukava käyttää, mutta kaipaisi hieman lisää vauhtia. Puomin liikkeet ja tela-ajo eivät oikein toimi yhtä aikaa, vaan jompikumpi pysähtyy yhtäaikaisessa liikkeessä. Asiaan tosin voitaneen vaikuttaa hydrauliikkaa säätämällä”, Skyttä kertoo.

Viime vuosina erilaiset tasauslevyt- ja palkit ovat kasvattaneet suosiotaan. Skytän versio on omaa suunnittelua ja edustaa varsin yksinkertaista mallia. Laite on kolme metriä pitkä, sivuistaan avonainen kapea laatikko. ”Kuormien tasaaminen on erittäin nopeaa, tasaista jälkeä syntyy kahdella pyyhkäisyllä. Etuosan tapeissa saan kannettua kahta muuta kauhaa mukanani”.

Lisäkamera helpottaa työskentelyä

Komatsun kaivukoneiden uuden 11-sarjan ohjaamot ovat lähes samat kuin aiemmassa kymppisarjassa. Vakiovarusteisiin lukeutuu mm. lämmitettävä ilmaistuin ja automaatti-ilmastointi. Myyntivalteiksi kerrotaan myös matala melutaso, joka on saavutettu esimerkiksi suurikokoisella jäähdyttäjän kennolla, mikä puolestaan mahdollistaa tuulettajan pienemmän käyntinopeuden.

Valo- ja pikaliittimen katkaisimia lukuun ottamatta muut painikkeet on sijoitettu näyttöpaneelin yhteyteen. Esimerkiksi työtapa ja lämmityslaitteen säädöt löytyvät ruudulle avautuvien valikkojen takaa. Näytölle saa näkyviin myös taka- ja sivukameran kuvat tai molemmat yhtä aikaa. Maahantuoja Suomen Rakennuskone asensi Skytän koneeseen kameran myös kaivupuomille, josta on hyötyä esimerkiksi lastatessa korkealaitaisia autoja. Tälle kameralle on erillinen näyttönsä.

Edellä mainittujen lisäksi hyttiin on sovitettu Novatronin 3D- kaivuohjausjärjestelmän näyttö. Myös tablettiteline on suunnitteilla. Lisävarusteina Skyttä hankki koko telarungon pituiset tela-ohjurit ja astetta topakamman pohjapanssarin.

Veteraanikoneita vapaa-ajalla

Pienenä maarakennuskärpäsen pureman saaneilla into saattaa jäädä kytemään, vaikka maailma veisikin muihin puuhiin. Skytän tapauksessa pistos lienee astetta vakavampaa laatua, sillä myös miehen vapaa-aika kuluu alaan liittyvien entisöintiprojektien parissa.

Harrastekalustoon kuuluu mm. vaijerikaivukoneita, Teijo-työkoneita sekä Pikku-Jussi. ”Lokomoihin olen hieman koukussa, sillä minulla on niitä useita malleja. Teräsmies 3:n, eli Hyppy-Heikin, restaurointiin sain myös Museoviraston apurahan”, Skyttä kertoo.

Komatsu oli ensimmäinen valmistaja, joka toi markkinoille hybridi-kaivukoneen. Tällä hetkellä malleja on kaksi: HB215LC-2 ja HB365LC-3. Vaikka Skyttä onkin uuteen koneeseensa tyytyväinen, niin lieneekö harrastusten syytä, että tämän tyyppinen teknologia ei vielä innosta. ”Antaahan vielä kehittyä”, Skyttä tuumailee.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?