Husqvarna 545FX Autotune -raivaussaha - Odotettu uutuus metsään

Husqvarna esitteli sähköisen Autotune-moottorinohjausjärjestelmänsä moottorisahoissaan vuonna 2010 ja siitä saakka on hartaasti odotettu samanlaisella säätöjärjestelmällä varustettua raivaussahaa. Kehitystyön hedelmänä on nyt tuotu markkinoille Husqvarna 545FX Autotune. Koneviesti sai yhden ensimmäisistä Suomeen tulleista sahoista kokeiluun, joka tulee jatkumaan alkukesään asti.

Ammattikäyttöön suunnattujen raivaussahojen 45-kuutioiset mallit ovat käyttäjien yleissahoja. Ne soveltuvat sekä varhaisperkaukseen että normaaliin taimikonhoitoon. Myös ennakkoraivauksella niiden tehot riittävät. Perustellusti voidaankin sanoa kyseessä olevan Pohjoismaiden tärkein tuoteluokka.

Nyt Husqvarna on päivittänyt oman tämän kokoluokan mallinsa, 2011 esitellyn 545 FX:n Autotune-versioksi. Muutokset näkyvät ulkoisestikin – kyseessä ei siis ole vain Autotune-järjestelmän lisäys vanhaan malliin, vaikka moottorin teho onkin sama 2,2 kW kuin aiemmassakin 545-mallissa.

Uudempi säätöjärjestelmäversio

Husqvarna esitteli viime syksynä 572XP-moottorisahamallissa uudistetun version Autotune-säätöjärjestelmästään. Nyt sama versio on istutettu myös 545FX:n moottoriin.

Yksi käyttäjälle tärkeä muutos Autotunen päivityksessä oli järjestelmän nopeampi reagointi kelien muutoksiin. Tarkemmin ajateltuna vanhan version käyttö raivaussahoissa olisikin voinut aiheuttaa ongelmia. Aikaisemman järjestelmän automaattiseen itsesäätymiseen vaadittu 2 sekunnin täystehoinen käyttöaika olisi ollut liian pitkä – sen saavuttaminen raivaussahalla on harvinaista. Nyt reagointiin tarvitaan sekunnin murto-osa, ja säätö tapahtuu käytännössä aina maksimikokoisen rungon katkaisussa.

Järjestelmässä on yksi poikkeus moottorisahoihin nähden: aikaisempi rikastin/puolikaasuvipu on muuttunut yksiasentoiseksi Start-napiksi. Ainakin kokeilun alussa käynnistyksen jälkeen saha kävi nappi pohjassa normaalisti tyhjäkäyntiä – järjestelmä estää moottorin liian rikkaan seoksen syntymisen ja moottorin kastumisen.

Moottorin kuoret ja ilmanotto uusiksi

Ulkoisesti uusi 545FX erottuu vanhasta mallista erilaisesta ilmansuodattimen kotelosta. Se on nyt suurentunut ja ilma puhdistimelle imetään pääsääntöisesti moottorin alta, kotelon yläpinnassa on vain kaksi pientä ilmaottoaukkoa.

Muutoksella lienee haettu talviaikaisen käytön varmempaa toimintaa, sillä ratkaisu vähentää pöllyävän lumen imeytymistä moottorille. Ilmanpuhdistimen ympärillä oleva tila on myös entistä avarampi, mikä pienentää moottoriin imeytyvän ilman nopeutta – karkeammat roskat eivät nouse imuilman mukana puhdistimelle asti. Ilmanpuhdistin on nyt paperinen, laajan suodatinpinta-alan malli.

Koneviestin kokeiluun tulleen 545FX-perusversion talvivarustukseen kuuluu vain moottorin alla oleva käännettävä ilmanohjain. Aikaisemman mallin koko pohjan kattanutta talvilevyä ei ole.

Kun L-kirjaimen muotoinen ohjain käännetään 90 astetta, imetään osa ilmasta moottorin alta pakoputken suunnasta, mutta ilmaa virtaa edelleen myös alkuperäisestä ilmanottoaukosta – Husqvarna luottaa vahvasti Autotunen automaattisten säätöjen riittävyyteen eri keleillä.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?