Startin huolto - Moottorin käynnistinlaitteiden vianetsintä, osa 2

Koneviestin numerossa 2/2018 tutkimme traktorin käynnistinjärjestelmän kuntoa yleismittarin avulla. Tässä artikkelissa käsitellään startin solenoidin, siirtohaarukan ja käynnistyshammaspyörän vaihtamista sekä esitellään mittausmenetelmiä, joilla voidaan etsiä tavallisimpia käämitysten eristevikoja.

Artikkelin edellisessä osassa paljastui, että esimerkkikohteena toimineessa Valtra 900 -traktorissa startin solenoidin kytkin aiheutti liian suuren jännitehäviön.

Se ei ollut kyseisen starttimoottorin ainoa ongelma. Tiedossa oli myös, että osa starttausyrityksistä ei tuottanut muuta tulosta kuin kovan rääkäisyn.

Startin perusteellinen tarkastus on hyvä tehdä aina, kun sen toiminnassa alkaa ilmetä jotain poikkeuksellista, esimerkiksi edellä kerrottu käynnistyksen aikana kuuluva vieras ääni. Tämä siksi, että starttimoottoriin syntynyt kulumavika voi pahimmillaan rikkoa vauhtipyörän hammaskehän.

Työkohteessamme startti oli siis otettava irti ja tutkittava tarkemmin. Valtra 900 -traktorissa startin irrottaminen on operaatio, joka aiheuttaa hieman päänvaivaa.

Näin ainakin siinä tapauksessa, että sopivaa työkalua takimmaisen kiinnitysmutterin irrottamiseen ei ennestään ole varastossa. Mutteri jää niin hankalasti hydraulipumpun öljyputken taakse, että avaaminen ei tavallisilla välineillä onnistu.

Nytkään mikään hyllystä löytynyt kiintoavain ei mahtunut kääntymään milliäkään ja suurin osa ei asettunut lainkaan mutterille. Periaatteessa kukonjalka-avain olisi saattanut olla sopiva työväline.

Tosin sekään ei auttaisi, jos jalkaosa on liian leveä, niin kuin se yleensä on. Ongelma ratkaistiin hitsaamalla nivelletystä kiintoavaimesta katkaistu pätkä yhteen räikän jatkovääntiön kanssa.

Kun startti oli irrotettu ja nostettu syrjään, oli mahdollista kurkistaa katsomaan vauhtipyörän hammaskehän kuntoa. Se oli varsin pahan näköinen: kymmenistä hampaista oli jyrsiytynyt etupuolelta noin kolmannes pois. Tälle ilmiölle on yksinkertainen ja selvä syy, josta enemmän seuraavalla aukeamalla.

Milloin korjaus kannattaa?

Starttimoottorit ovat pitkäikäisiä ja luotettavia laitteita, mutta lopulta niidenkin tunnit tulevat täyteen ja jokin osa sanoo sopimuksensa irti. Siinä vaiheessa herää kysymys pitääkö käynnistin vaihtaa uuteen, vai kannattaisiko vanha vielä korjata.

Mikäli startti ei kokonaisuudessaan ole pahasti kulunut ja vian syynä ei ole ankkurin tai kenttäkäämien eristevauriosta johtuva oikosulku, on todennäköistä, että startille on järkevää tehdä omatoiminen huoltokorjaus.

Käynnistimessä ilmenevä yksittäinen vika kannattaa yleensä korjata vaihtamalla vikaantunut komponentti uuteen. Näin on viisasta menetellä esimerkiksi solenoidin tai käynnistyshammaspyörän rikkoonnuttua.

Näiden komponenttien hinta on suhteellisen pieni osa kokonaisen startin hinnasta ja omalle korjaustyölle tulee näin sopivasti katetta.

Startin ongelmat voivat johtua myös edellä mainituista sähköisistä vioista. Käämitysten eristevauriot ovat näistä tavallisimpia. Ne ilmenevät startin tehon merkittävänä alenemisena ja samanaikaisena poikkeuksellisen suurena virran kulutuksena.

Maavuoto hukkaa tehoa

Maavuoto aiheuttaa sähkövirran kulkemisen oikotietä koneen runkoon ja akun miinusnavalle. Näin vuotovirta vähentää magneettikenttää ja sitä kautta startin tehoa. Vuokohdassa hukkaantuva sähköenergia muuttuu lämmöksi.

Käynnistimen sähköisen puolen toimivuus kannattaa tarkastaa, mutta pidemmälle menevät korjaukset osoittautuvat usein kannattamattomiksi varaosien korkean hinnan takia.

Hyvä on lisäksi huomioida se, että startin purkaminen ja kasaaminen edellyttää useiden erilaisten työkalujen käyttöä, joista osa on hieman harvinaisempia. Niinpä startin kunnostusprojektin taloudellinen kannattavuus riippuu myös siitä, löytyvätkö kaikki tarvittavat välineet valmiiksi kotoa.

Esimerkkinä toiminut Iskran valmistama käynnistin olisi kokonaisena maksanut Valtran myyntipisteestä noudettuna 329 euroa (sis. alv 24 %). Varaosat maksoivat 223 euroa, joten omatoimiselle työlle tuli tällä kertaa palkkaa reilut 100 euroa.

Katso myös juttu ”Käynnistysmoottori kuntoon pikkurahalla” Koneviesti 1/2011.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?