Case CX145D SR - Uuteen nousuun

Case on viettänyt Suomessa parisen vuotta hiljaiseloa, mutta uuden maahantuojan myötä merkki on saamassa uutta tuulta purjeisiin. Saimme kokeiltavaksi lyhytperäisen CX145D SR -kaivukoneen. Uuteen D-sarjaan kuuluva kone ei aivan ehtinyt syksyn saman kokoluokan vertailuun.
Case CX145D:n mitattu työpaino on noin 16,3 tonnia.

CNH Industrial -konserniin kuuluvat Casen rakennuskoneet ovat kokeneet viime vuosina useampia maahantuojien vaihdoksia. Aiemmin merkkiä toi maahan Konekesko, jonka jälkeen vetovastuun otti muutamaksi vuodeksi Fintractor. Uusimpana yrittäjänä on Tracwest Oy, joka tunnetaan paremmin nimellä Rentti. Casella on tietyissä osia maata varsin hyvä maine, johon tukien Renttikin pyrkii palauttamaan merkin markkinaosuuksia.

Casen alle 6-tonniset kaivukoneet on valmistettu yhteistyössä Hyundain kanssa, kun taas suuremmat mallit ovat japanilaisen Sumitomon tuotantoa. Tämä pätee myös Case CX145D SR -malliin. Harmillisesti kone myöhästyi syksyn saman kokoluokan koneiden vertailusta, mutta saimme onneksi laitteen kokeiluun hieman jälkijunassa.

Muhkeaa muotoilua

Case CX145D edustaa samaa lyhytperäisten ja noin 16 tonnisten luokkaa kuin vertailun koneet. Esitteessä painoksi kerrotaan 14 700 kiloa, mutta todellinen punnittu työpaino on noin 16 300 kiloa. Case olisikin ollut selvästi vertailuryhmän kevein, sillä suurimpien mallien työpainot kipusivat yli 18 tonnin.

Case on muotoilultaan muhkea. Peräylitys ylävaunu sivulle käännettynä ja 700 millisen telalapun laidasta mitattuna on ainoastaan 10 cm. Komponentit on saatu pakattua tiiviisti nostamalla ylävaunun kokonaiskorkeutta.

Ratkaisun seurauksena suora näkyvyys sivulle ja taakse on olematon, mutta tätä kompensoidaan suurilla peileillä ja kahdella peruutuskameralla. Ensi vuonna Casen vakiovarusteisiin lisätään kolmaskin, vasemmalle osoittava kamera sekä niiden yhteyteen asennettavat led-valot, jotka helpottavat kameroiden pimeäkäyttöä.

Leveä vastapaino on aavistuksen oviaukkoa leveämpi, jonka ansiosta oven saa näppärästi lukittua auki-asentoon pienen syvennyksen suojaan. Oven vaurioitumisriski on näin ääritilanteissa pienempi. Oviaukko ei ole levein mahdollinen, mutta järkevästi sijoitettujen kahvojen ja ylös nousevan ohjauskonsolin ansiosta ohjaamon kapuaminen on helppoa.

Isuzuun luottaen

Case CX145:n voimanlähteeksi on valjastettu Isuzun 78,5-kilowattinen voimanpesä. Kone täyttää luonnollisesti Stage 4 -päästömääräykset – puhdistamiseen käytetään hapetuskatalysaattoria ja SCR-järjestelmää. Urean kulutukseksi ilmoitetaan 2,5–3 % polttoaineenmenekistä, joten toimenpide täytyy tehdä noin joka viidennen tankkauskerran yhteydessä. Säiliö on sijoitettu oikean etukulman porraskoteloon. Polttoainetankin koko on 200 litraa.

Huollettavuus on konetyyppi huomioon ottaen saatu järjestettyä varsin mainiosti. Suodattimet ovat näppärästi esillä, lisäksi lauhduttimia suojaa suuremmilta roskilta helposti sivuun siirrettävä ritilä. Myös akut ja pumpun saa irrotettua ilman suurempia purkamisia, sillä niiden ympärillä on riittävästi väljää tilaa.

Suorituskykyä mittasimme samalla tavalla kuin Koneviestin numerossa 16/2017 julkaistussa kokoluokan vertailussa. Täysin vertailukelpoisia tulokset eivät ole, sillä olosuhteet olivat hieman erilaiset kuin alkusyksystä. Mittausmetodit olivat kuitenkin identtiset. Hydrauliikan voimien suhteen Case olisi pärjännyt vertailussa erinomaisesti, sillä esimerkiksi kaivupuomin voima olisi ollut selkeästi paras. Myös muissa voimamittauksissa lukemat olisivat olleet ehdotonta kärkitasoa.

Mitalin toisella puolella testi-Case oli kiikkerä. Koneen alavaunu on varsin lyhyt, esimerkiksi vertailuun osallistuneen Doosanin alavaunu oli yli 25 cm pidempi. Tämä vaikuttaa väistämättä myös mittaustuloksiin – Case olisikin vertailussa jäänyt hännille kaikissa kaatokuormamittauksissa. Testikone ei kuitenkaan näiltä osin vastaa tänä vuonna myyntiin tulevia malleja, sillä jatkossa Suomeen toimitettavissa koneissa on 700 kiloa painavampi vastapaino, mikä luonnollisesti parantaa myös kaatokuormia. Lisäksi ilman puskulevyä tilattavien koneiden alavaunu on hieman hämmentävästi 25 cm pidempi.

Helposti omaksuttava hydrauliikka

Valmistajan mukaan Casessa on useita polttoaineenkulutukseen ja hallittavuuteen vaikuttavia teknisiä ratkaisuja. Älykkääksi hydrauliikaksi nimetty kokonaisuus sisältää useita erillisiä järjestelmiä. Esimerkiksi puomia laskettaessa ja ylävaunua käännettäessä hyödynnetään painovoimaa ja liike-energiaa, mikä mahdollistaa pienempien moottorin kierrosten käyttämisen. Myös hydrauliikan paineita ohjataan ja hallitaan aiempaa tarkemmin.

Työalueiden osalta on pyritty pysymään perusasioissa. Vaihtoehdot ovat tarkan työn A-alue, tuottavuuden ja taloudellisuuden yhdistävä H-moodi sekä täyden voiman ja nopeuden tuottava SP-alue. Työalueet valitaan yksinkertaisella kiertokatkaisimella. Lisävoimaa tuottava Power Boost -toiminto kytkeytyy päälle automaattisesti tilanteen niin vaatiessa.

Casen hydrauliikka ei ole markkinoiden nopein, mutta se on helposti omaksuttavissa. Testikoneen aiemmin mainittu kiikkeryyskään ei käytännössä vaikuta työskentelyyn niin paljon kuin pelkät numerot voisivat antaa ymmärtää, sillä liikkeet ovat aina pehmeästi hallinnassa. Kaikki konetta kokeilleet olivat positiivisen yllättyneitä hydrauliikan toimivuudesta.

Polttoaineenkulutusmittaukset eivät ole täysin verrattavissa vertailun tuloksiin, sillä rankemman työn osio mitattiin eri tavalla – ojan kaivu ja maanlemppaus eivät ole verrattavissa toisiinsa. Helpommin toistettavassa liippausosiossa Casen tulos olisi kuitenkin ollut kärkitasoa. Maanlemppauksessa SP-työalueella tuntikulutukseksi muodostui 14 litraa tunnissa. H-alueella kauhanpohjalla liipatessa kulutus oli 11,4 litraa tunnissa.

Hiljainen ohjaamo

Casen vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa automaatti-ilmastointi, led-valot ja lämmitettävä ilmaistuin, jossa on hyvät säädöt esimerkiksi ristiselän tuelle. Kaivukahvoissa ei ole kulmansäätöä, mutta keskimittaiselle kuljettajalle asento on varsin hyvä ilman säätömahdollisuuttakin. Myös puskulevyn hallintavipu on mainiolla paikalla oikean käden ulottuvilla.

Casen ohjaamo on työskentelyn aikana erittäin hiljainen – kaivurivertailun mittauksiin verrattuna desibelilukemat olivat erittäin pienet. Kääntömoottori tosin vinkaisee rivakammissa käännöissä selvästi.

Kaikkia melumittauksia emme saaneet tehtyä erilaisten olosuhteiden vuoksi. Esimerkiksi ajomelun mittaaminen jäisellä tienpohjalla ei ollut tarkoituksenmukaista, sillä tulosta ei olisi voinut verrata kaivurivertailun lukemiin.

Yläviistossa näkemäeste

Hallintalaitteiden sijoittelussa on keskitytty olennaiseen. Muutaman harvemmin käytettävän valokatkaisijan lisäksi kuljettajan vieressä on ainoastaan työmoodin valintakatkaisin – muut näppäimet on sijoitettu LED-näyttöpaneelin yhteyteen. Näyttö on varsin selkeä ja toimintoja on nykytyyliin tarjolla runsaasti. Esimerkiksi huoltovälejä ja polttoaineen kulutusta voi seurata paneelin kautta. Vakiovarusteisiin kuuluu myös Case SiteWatch -telemetriajärjestelmä, jonka välityksellä koneen tietoja voi seurata etäyhteydellä.

Ohjaamon miinuspuoliksi voi laskea kehnon näkyvyyden yläviistoon, sillä aurinkolippa – jonka voi tosin irrottaa – sekä paksupalkki ja todella järeä kattoristikko muodostavat näkemäesteen. Tämä vaikeuttaa erityisesti maan kuormausta. Vankan ristikon myötä ohjaamo täyttää ROPS/FOPS 2 -vaatimukset.

Myös säilytystiloja voisi olla enemmän, sillä vähänkään suurempi kännykkä ei mahdu edes mukitelineeseen. Ohjaamon alapuolella on tosin näppärä avainten säilytyslokero. Casessa on mahdollisuus handsfree-puheluihin bluetooth-yhteyden kautta. Spotify-valmiuden omaava radio ja lämmityslaitteen ohjauspaneeli ovat molemmat hankalasti käsinojien alla.

Kahvaohjauksella ajoa

Case CX145D:n vakiokahvojen nappeihin on integroitu radion mykistystoiminto ja tuulilasin pyyhkimen käyttömahdollisuus. Testikoneeseen oli kuitenkin asennettu propo-ohjattu Steelwrist X18 -rototiltti, jonka kahvoihin oli lisäksi asennettu tela-ohjaus. Käytännössä kahvaohjausta käytetään etusormen rullilla, joista toisella ajetaan eteen-taakse ja toisella käännetään alavaunua.

Toiminto on erittäin näppärä, sillä esimerkiksi koneen alkaessa yllättäen upota tai keikata, voi rullilla aloittaa peruuttamisen ja puomilla koneen auttamisen välittömästi jalkoja liikauttamatta tai tarvitsematta irrottaa käsiä kahvoista. Ohjauksessa oli kuitenkin selvästi pieni viive, joten aivan ahtaimmissa paikoissa kannattanee edelleen luotta perinteiseen poljinohjaukseen. Kyseessä saattoi toki olla myös säädettävä ominaisuus.

Kokonaisuutena on todettava, että Case CX145D:n myöhästyminen syksyn kaivukonevertailusta on harmi, sillä kone olisi antanut todella tiukan vastuksen testinelikolle. Konevuokraamo Rentillä vaikuttaisi ainakin tämän konemallin perusteella olevan edustuksessaan laadukas merkki, jonka avulla on hyvä lähteä rakentamaan myyntiverkostoa. Tällä hetkellä yrityksellä on kaksi kiinteää toimipistettä, Honkajoella ja Vantaalla, mutta sopimushuoltajia löytyy maanlaajuisesti.

Kuvat: Timo Rintakoski, Arto Turpeinen, grafiikka: Linda Ulma, testiryhmä: Aarno Lindfors, Mikael Sammatti, tekninen avustus: Timo Rintakoski

 

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?