Hitachi ZX145W-6 - Ahtaiden paikkojen pyöräalustainen

Pyöräalustaisilla kaivukoneilla urakoidaan useimmiten ahtaissa taajamaympäristöissä. Hitachin kutossarjaan päivittynyt ZX145W-6 tarjoaa 17 tonnin kokoluokan suorituskyvyn astetta pienemmässä paketissa.
Stage 4 -päästövaatimukset täyttävä Deutzin moottori on 105 kilowattinen. Koneen uudistuksiin kuuluu mm. rivakampi voimansiirto.

Suomen ensimmäisen ZX145W-6 koneen hankki kuopiolainen Koneurakointi Jarkko Kosunen. Yrityksen kalustoon kuuluu 11 erilaista maansiirtokonetta, joilla urakoidaan monipuolisesti ympäri vuoden. Pyöräalustainen ZX145W on Kosusen ensimmäinen Hitachi. ”Hankintapäätöksen vaikutti suuresti myyntimies ja Rotatorin paikallinen huoltopiste. Aiemmin pitäydyin lähinnä yhdessä merkissä, mutta Rotatorin myyntimies Jani Ylönen sai ylipuhuttua hankkimaan Hitachin. Minulle on myös erittäin tärkeää, että paikkakunnalta löytyy maahantuojan oma huoltopiste”, Kosunen kertoo.

Lyhyemmällä perällä

Lyhytperäinen Hitachi ZX145W on suunniteltu erityisesti ahtaisiin kaupunkikohteisiin. Takapään kääntösäteeksi ilmoitetaan 1 850 mm, kun spekseiltään hyvin lähellä olevan sisarmalli ZX140W:n kääntösade on 2 120 mm. Rakennustyömailla ero helpottaa työskentelyä merkittävästi. Täysin nollaperäisiä pyöräalustaisia ei markkinoilla vielä ole.

Koneen työpaino on varusteista riippuen noin 17,5 tonnia. Kosusen kone on varustettu perinteisellä puskulevy–tassut-yhdistelmällä. Hitachin kutossarjan pyöräalustaisten kerrotaan kokeneen lukuisia uudistuksia, joiden tavoitteena on ollut suorituskyvyn parantamisen lisäksi myös kestävyyden parantaminen. Esimerkiksi puomisto on aiempaa topakampi, samalla myös alavaunua on vahvistettu ja maavara on kasvanut. Lisäksi puskulevyn nostosylinterit ja voimansiirron komponentit on suojattu aiempaa paremmin.

Hitachin suurin siirtonopeus on 35 km/h. Ajonopeusalueita on tarjolla kolme. Parannuksiin kuuluu parempi kiihtyvyys, joka on valmistajan mukaan kolmeenkymppiin saakka jopa 35 % parempi verrattuna aiempiin malleihin. Etuakselin keinuntavara on seitsemän astetta kummallekin puolelle. Kaivutilanteessa akseli lukittuu hydraulisesti paikalleen.

Kosusen koneessa on kaksiosainen pääpuomi. Siirtymäajossa puomin saa taitettua nippuun, minkä ansiosta ajaminen on vakaampaa ja näkyvyys oikealle on parempi. Kosunen listaa myös muita kaksiosaisen puomin etuja.

”Urakoimme paljon kaukolämpötyömailla, joilla putkia täytyy kurotella kaukaakin. Tämä puomiratkaisu parantaa ulottuvuutta selvästi”.

Hydraulijärjestelmä vaati päivityksen

Kutossarjan kahdessa pienimmäs- sä pyöräalustaisessa mallissa voimanlähteenä hyrisee Deutzin TC- D4.1L4-moottori. Tehoa on tarjolla 105 kilowattia. Viimeisin päästötaso saavutetaan hapetuskatalysaattorin, DPF-suodattimen ja SCR-järjestelmän yhteispelillä. Osaltaan puhtaammista pakokaasuista huolehtii myös jäähdytetty EGR-venttiili. Suuremmissa malleissa käytössä on Isuzun moottorit, jotka eivät tarvitse hiukkassuodatinta pakokaasujen puhdistamiseen.

Uudet päästökomponentit vaativat enemmän myös muulta tekniikalta. ZX145:ssä esimerkiksi jäähdyttimen paisuntasäiliö on asennettu moottorin päälle, minkä kerrotaan estävän ylikuumenemisen. Polttoaineen puhtaudesta huolehtivat jämäkän kokoiset suodattimet – pääsuodatin on aiempaakin helpompi vaihtaa. Ureasäiliö sijaitsee helposti saatavilla oikeassa takakulmassa.

Koneiden hydraulijärjestelmät päivittyvät samaa tahtia kuin päästömääräykset tiukkenevat. Hitachin käyttämä Hios-järjestelmä on järjestysluvultaan jo neljäs. Valmistajan mukaan uusi hydraulijärjestelmä yhdistettynä aiempaa suurempaan moottoriin vähentää hydraulihävikkiä, jolloin työtehon lupaillaan parantuvan 9 % edelliseen mallisarjaan verrattuna. Käytännössä Hios vähentää tankkiin palaavan hydrauliöljyn määrää.

Hitachi on perinteisesti tullut tunnetuksi helposti omaksuttavasta hydrauliikastaan. Kosuselle uuden koneen hallittavuus oli aluksi pienoinen pettymys, sillä hallittavuudessa oli parantamisen varaa.

”Alussa hydrauliikka ei toiminut odotetulla tavalla. Lopulta asia saatiin korjattua venttiilipöydän karojen vaihdolla ja ohjelmistopäivityksellä. Hienosäätöjen ajaksi sain käyttööni samanlaisen koneen”, Kosunen kertoo.

Selkeät hallintalaitteet

Uuden ZX145W:n hallintalaitteet ovat hyvin lähellä edellisen mallisarjan ratkaisuja ja lähes samat kuin tela-alustaisissa. Toimivaa konseptia kun ei aina kannata turhaan sotkea.

Useimpia toimintoja ja myös radiota, ohjataan oikealla sijaitsevilla kiertokytkimillä. Puskulevyn ja tassujen painikkeet ovat tosin kuljettajan vasemmalla puolella. Mielenkiintoinen, todennäköisesti jälleenmyyntiarvoa parantava ratkaisu on konsolin AES-hartsipinnoitus, joka vähentää auringon UV-säteilyn haalistavaa vaikutusta.

Seitsemän tuuman LCD-näyttö on sijoitettu järkevästi, eikä se peitä näkyvyyttä työalueelle. Eri kielivaihtoehtoja on peräti 32. Paneeliin on lisätty kaksi uutta työkalutyyppiä, joille voidaan asettaa esiasetukset jo ennakkoon. Huoltotietoja on näytön lisäksi mahdollista seurata myös ConSite-telemetriajärjestelmän välityksellä.

Hyvin sijoitetun näytön lisäksi näkyvyyttä parantaa kapea ohjauspylväs. Kosusen koneeseen on asennettu Trimblen 3D-koneohjausjärjestelmä, jonka näyttö on saatu kätevästi asennettua oikean sivulasin vaakatankoon.

Säilytystilaa on hyvin, sillä alavaunun työkalulaatikoiden lisäksi ohjaamossa on useita pieniä lokeroita sekä jäähdytetty eväslaatikko.

Työvoimapula esillä

Maarakennusalan nopea elpyminen on asettanut haasteita niin urakoitsijoille kuin maahantuojillekin. Osaavan kuskin puuttuminen saattaa olla jopa este uuteen koneeseen investoimiselle.

”Varsin usein asiakkaat kommentoivat, että lisäkone olisi tarpeen, mutta mukana pitäisi tulla myös ammattitaitoinen kuljettaja. Työvoima olisi tarpeen myös korjaamopuolella. Huoltomiesten pitäisi hallita nykyään perusmekaniikan lisäksi myös tietotekniikka”, Rotatorin Jani Ylönen kertoo.

Samaan tyyliin kommentoi myös Kosunen.

”Yrityksemme urakkatilanne on hyvä, mutta työnsä hallitsevia ja yhteen yritykseen sitoutuneita kuskeja on vaikea löytää. Ympärivuotinen työllistyminen vaatisi myös useiden eri konetyyppien hallintaa, sillä talvisin teemme myös lumiurakointia”, Kosunen sanoo.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?