Husqvarna 572XP -moottorisaha - Kevytkäyttöinen tehopakkaus

Husqvarna toi syksyllä markkinoille uuden järeän moottorisahamallinsa, 572XP:n. Sahan kehitystyötä tehtiin usealla mantereella, ja sen kehitysprojekti on ollut valmistajalleen kaikkien aikojen suurin ponnistus. Koneviesti otti selvää, miten uutuus istuu pohjoismaiseen maisemaan.
Suomessa yleistyneissä pihapuukaatotöissä 572XP on elementissään. Sahan ketteryys avittaa paksujen oksien karsintaa ja tehoa on paksujenkin runkojen katkontaan. Testiin sahan mukana toimitetunn 18”:n laipan koko mitallakin saha leikkaa nikottelematta.

Järeät, iskutilavuudeltaan 70 cm³:n moottorisahamallit ovat globaalein tuotesegmentti. Niitä käytetään kaikilla mantereilla, aina kuumista päiväntasaajan alueista Siperian huippukylmiin olosuhteisiin. Usein niitä käytetään kaukana huolto- ja korjausmahdollisuuksista, jolloin käyttövarmuus on tärkeässä osassa. Tämä olikin uuden Husqvarna 572XP:n kehitystyössä ehkäpä tärkein painopistealue. Samalla uudessa mallissa otettiin käyttöön modernein tekniikka eli uusin versio moottorin sähköisestä Autotune-ohjausjärjestelmästä.

Mielenkiintoisia rakenneratkaisuja

Uusi saha esiteltiin pääpiirteittäin Koneviestin numerossa 13/2017. Nyt kokeilun yhteydessä tuli mahdollisuus tutkia sahan rakenneratkaisuja tarkemmin.

4,3 kilowatin tehoisen 572XP:n rinnalla valmistetaan matalaviritteisempää, 3,7-kilowattista 565- mallia. Se on tarkoitettu enemmänkin puhtaaseen katkontatyöhön, ja se tarjoaa pitkille laippamalleille sopivaa vääntävämpää tehoaluetta. Matalampi viritysaste myös pidentää sahan käyttöikää.

Saha on korvaamassa 372XP- mallin, joka on edustanut vielä edeltävää 300-sarjan Husqvarnojen muotoilua. Uusi 572XP vastaa muotoilultaan pienempiä 550XP- ja 560XP-malleja. Se tarkoittaa erittäin matalaa etukahvaa, jonka kaartosäde on loiva. Sahan runko ja kampiakseli ovat myös kapeampia kuin edeltäjässään – nyt saha on lähes saman levyinen kuin pykälän pienempi 560XP ja pituudessakin eroa on vain parisen senttiä.

Moottorin rungon puoliskot on 500-sarjan sahoissa muotoiltu poikkeuksellisesti. Koska 572XP on suunnattu myös kuumille alueille ja rankkaan katkontakäyttöön, on rungon muotoilussa ja rakenteiden toteutuksissa huomioitu suurempi moottorin jäähdytystehon tarve. Se näkyy vauhtipyörän ja sylinterin välisellä alueella – kolme sormea sopii helposti rungon ja sylinterin väliseen avaraan ilmakanavaan. Sylinterin ja pakoputken välissä on vahva ilmanohjainlevy, joka kohdistaa viileää tuloilmaa pakoaukon ympäristöön. Käynnistinkotelossa on ilmanpainetta lisäävä musta ohjainlevy, joka ohjaa jäähdytysilman sylinterin suuntaan.

Viileämpi imuilma – suurempi teho

Moottori antaa sitä enemmän se tehoa, mitä viileämpänä se saa imuilmansa. 572XP:n suunnittelussa tähän on panostettu selvästi. Imuilma johdetaan käynnistinkotelosta kaasuttajalle mahdollisimman alhaalta eli viileimmästä kohdasta käynnistinkoteloa. Jotta moottorin lämpösäteily ei nostaisi kaasutintilan lämpötilaa, on moottorin ja kaasutintilan välinen seinä paksua valkoista ja eristävää materiaalia.

Maksimitehossa uutuus päihittää edeltävän 372XP:n 0,2 kilowatilla. Tehoalueen laajuudessa sen sijaan on suurempi ero. Eroa alkaa muodostua jo 7 000 kierroksen kohdalta ja yläkierroksilla 572XP:n tehokäyrä ulottuu 600 k/min korkeammalle – vielä 12 000 kierroksen kohdallakin on 4 kilowattia tehoa tarjolla. Maksimikierroksia luvataan isolle sahalle reilusti, 13 500 k/min. Saha on jopa isoveljeään, 576XP:tä, tehokkaampi.

572 tulee saataville myös XPG- mallina, joka on varusteltu talvikäyttöön eli siinä on kaasuttimen ja kahvojen lämmitys. Versiot on selvästi suunnattu eri ilmastoalueille, sillä XP-mallin kaasutintilassa ei esimerkiksi ole yleisesti sahoissa käytettävää lämpimällä ilmalla avattavaa luukkua. Suomessa kannattaakin harkita aina XPG-mallin hankintaa, sillä kylmillä keleillä järeän sahan suuret imuilmamäärät helposti huurtavat kaasuttimen.

Kokeilun aikana sahan ilmanpuhdistin ei talvisista olosuhteista johtuen likaantunut silmin havaittavasti, eikä kaasutintilaan kulkeutunut purua. Valmistajan mukaan eri tyyppisiä puhdistinmalleja on tulossa vaihtoehdoiksi. Imuilman esipuhdistinominaisuus toimi kokeilussa hyvin. Purukotelokaan ei ole herkkä tukkeutumaan. Avara moottorin alapuolinen kampikammion aluekin puhdistui käytössä moitteetta.

Herkempi Autotune

Tietotekniikan kehitys näkyy myös uudessa 572XP:ssä. Vuonna 2010 markkinoille tuodun Autotune-ohjausjärjestelmän uusi versio reagoi nyt nopeammin säädön tarpeeseen. Aiemmissa versioissa järjestelmä vaati 2 sekunnin sahauksen jatkuvalla rasituksella, jotta uudet säätöarvot asettuivat kohdalleen. Jos valmistajan ilmoittama 10 kertaa aikaisempaa nopeampi reagointi pitää paikkansa, tapahtuu säätö uudessa versiossa jo 0,2 sekunnin täystehosahauksen aikana.

Kokeilun kuluessa havaitsimme, että vaikka kyseessä oli uusi kelejä kokematon saha, eivät lämpötilan ja kosteuden muutokset vaikuttaneet mitenkään sahan toimintaan. Uusi Autotunen versio on siis selkeä parannus, jota sahaajat kiittävät.

Autotunen herkempi toiminta huomattiin kokeilussa esimerkiksi ketjun osuessa kiveen ja tylsyessä. Kun osuman jälkeen sahalla teki seuraavaa katkaisua, saha välittömästi katkaisun alussa muutti säätöarvoja ja muuttui matalampivääntöiseksi. Näin toimien säätöjärjestelmä estää liian laihalla seoksella liiallisen moottorin rasituksen.

Uuteen versioon on lisäksi saatu moottorin täytösastetta seuraava toiminto, joka vähentää ylikuumenemisen mahdollisuutta. Tätä esiteltiin myös Sveitsin syksyisessä esittelytilaisuudessa. Lähes tukkoon teipatun ilmanpuhdistimen vaihto vaikeutti vain sahan ensikäynnistystä. Ensimmäisellä katkaisusahauksella saha alkoi toimia lähes normaalisti, mutta tietenkin vähäisemmän ilmamäärän mahdollistamalla teholla.

Ainakin 572XP:n kohdalla uusi versio on laskenut lisäksi puolikaasun kierroslukua, tällöin saha käy vain hieman korotettua tyhjäkäyntiä. Samalla jäähdytysilmaa liikkuu moottoriin vähemmän ja moottori lämpenee käyntilämpöön nopeammin.

Hyrrävoimat vähissä

Kokeilussa 572XP:tä kokeiltiin pihapuukaatojen lisäksi myös normaalissa tukkimetsän hakkuussa. Järeiden mäntyjen karsinnassa sahasta paljastui erikoinen ominaisuus. Vaikka saha on painava, käytössä se tuntuu kevyemmältä. Tähän vaikuttaa se, että moottorin aiheuttamat hyrrävoimat puuttuvat lähes kokonaan.

Hyrrävoimat vaikuttavat sahan liikesuuntien muuttumiseen, sillä ne pyrkivät liikuttamaan sahaa liikesuuntaan jarruttaen samalla suunnan muutosta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että sahaaja joutuu sahan painon kannattelun lisäksi vastustamaan hyrrävoimia. 572XP:n kohdalla hyrrävoimia on saatu vähennettyä pienentämällä pyörivien osien massaa ja kehää. Vauhtipyörä on tästä syystä huomattavan pienikokoinen.

Pihapuutöihin tehokone

Kokeilun perusteella uusi 572XP on hyvin varteenotettava saha pihapuiden kaatajille. Moottorin tarjoama laaja tehoalue tekee kaatosahauksesta tarkemman –‒rauhallisilla kierroksilla on rentoa sahata pitopuu tarkasti haluttuun vahvuuteen.

Kun sahan painopiste on takakahvasta suoraan eteenpäin johtavalla linjalla ja keskellä etukahvan muodostamaa kuvitteellista ympyrää, sujuu sahan kääntely karsinnassa kevyesti.Voisikin todeta, että 16”:n laippavarustuksella saha käy myös järeiden mänty- ja koivutukkien hakkuuseen. Enemmän karsintaa vaativissa kuusissa pykälän pienempi 560XP on parempi ratkaisu.

Uusi Husqvarna 572XP saapuu kauppoihin alkuvuoden aikana. Kylmäkahvaisen XP-version suositushinta on 1 299 euroa, lämpökahvallisen XPG-version taasen 1 339 euroa. Hinnat sis. alv 24 % ja sahat toimitetaan ilman terälaitetta. Matalaviritteisempi 565-malli ei kuulu Suomen myyntiohjelmaan.

Testiryhmä: Tommi Hakala, Timo Kaakkolammi

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?