Moottorisahan päivittäishuolto - Puhtaus puoli mottia

Moottorisaha on pienkoneista ehkä vaativimmissa olosuhteissa käytettävä laitetyyppi. Metsäkäytössä on tarjolla vettä, lunta ja likaa – kaikissa olomuodoissa ja lämpötiloissa. Siksi päivittäinen ylläpito on tärkeää.
Kaikki koneet ja laitteet kaipaavat huoltoa ja ylläpitoa. Moottorisaha on laite, jossa päivittäisten huoltojen laiminlyönti vähintään tekee työskentelystä tuskaista tai jopa rikkoo sahan.

Vaikka viimeisten parinkymmenen vuoden aikana moottorisahojen käyttövarmuus on huimasti parantunut, ei moottorisahoista ole tullut huoltovapaita. Huoltovälit ovat pidentyneet, ja esimerkiksi erilaiset imuilman esipuhdistinjärjestelmät vähentävät tehokkaasti yleensä eniten ongelmia aiheuttavan ilmanpuhdistimen tukkeutumista. Huolellinen ja varsinaisen työn tehokkuudesta kiinnostunut sahaaja kuitenkin tekee sahalle aina päivittäisen huollon, sillä siihen ei yleensä kulu kovinkaan paljon aikaa.

Ennen työskentelyn aloitusta tehtävä päivittäinen tarkistus on myös hyvä opetella. Esimerkiksi ketjujarrun toiminta sekä kaasuliipaisimen turvaliipaisimen liikkuminen on syytä aina tarkistaa. Jälkimmäinen voi yllättää ilkeästi – sisään juuttunut turvaliipaisin nimittäin sallii esimerkiksi oksan liikuttaa kaasuliipaisinta. Seurauksena voi olla, että saha maahan laskettaessa hyökkää kuin pantteri eteenpäin.

Työkalut kotiin ja maastoon

Moottorisahan mukana toimitetaan yleensä yleistyökalu sekä sen lisäksi usein kaasuttimen säätämiseen tarvittava pieni talttameisseli. Ne toimivat maastokäytössä, mutta kotioloissa huoltamiseen kannattaa hankkia varsinaiset työkalut. Esimerkiksi T-malliset avaimet ovat näppäriä moottorisahan kaveriksi.

Puhdistamiseen maastossa tarvitaan pari harjaa. Pienemmällä pitää pystyä puhdistamaan esimerkiksi jäähdytysripojen välit, suuremmalla puolestaan ilmanpuhdistimen pinta ja purukotelo. Kotioloihin kannattaa hankkia puhdistuskäyttöön hyvin soveltuva paineilmakompressori, jolla saa ahtaimmatkin kolot puhdistettua vaivattomasti. Edullisimmillaan pieniä kannettavia malleja saa alle sadalla eurolla.

Maastossa sahaa säilyttävän kikat

Usein moottorisahaa säilytetään työpäivien välissä maastossa, esimerkiksi pinon alla tai muualla suojaisassa paikassa. Saha on kuitenkin aina syytä tuoda vähintään viikonlopuiksi kotipirtille perusteelliseen puhdistukseen. Etenkin talvella ulkosäilytys aiheuttaa omat ongelmansa, sillä lumesta sulava kosteus jäätyy pakkasessa. Ongelmia voi vähentää sillä, että säilyttää sahaa esimerkiksi kangas- tai paperisäkissä. Säkin materiaali eristää ja samalla se kerää kosteutta itseensä.

Harmillisinta ulkosäilytyksessä ovat vaijerikäyttöisen kaasuttimen ongelmat – vaijeri voi jäätyä jumiin. Sen vuoksi viikoittainen vaijerin voitelu notkealla voiteluaineella – esimerkiksi teflonspraylla – pitää vaijerin varmimmin toimivana. Joissakin sahamalleissa on moottorikopassa avattava lämpöaukko, joka ohjaa moottorin käydessä lämmintä ilmaa kohden kaasuvaijerin päätä – näin lämpö sulattaa ja kuivaa vaijeria.

Toinen yleinen ongelma on ilmanpuhdistimen jäätyminen. Vaikka työpäivän jälkeen olisi puhdistanut ilmanpuhdistimen harjaamalla, voi siihen jäädä kosteutta. Tämä kosteus jäädyttää osan puhdistimesta tukkoon, jolloin moottori saa liikaa polttoainetta eikä kierrä tai käy tyhjäkäyntiä.

Ongelman ratkaisu on joko puhdistimen ottaminen aina illalla mukaan puhdistettavaksi kotioloissa tai kahden puhdistimen vaihtotaktiikka. Tällöin työpäivän lopuksi sahaan vaihdetaan kotoa tuotu puhdas puhdistin. Jälkimmäinen kahden puhdistimen taktiikka on suositeltavampi tapa, sillä näin käytettävissä on kesken päivänkin repusta löytyvä kuiva varapuhdistin. Varailmanpuhdistimen voi vaikkapa tingata uuden sahan mukaan sahakauppaa hierottaessa.

Yleispuhdistus ensin

Kun päivittäishuoltoa tehdään, avataan ensimmäisenä moottorikoppa/ilmanpuhdistimen kotelo. Myös terälaitteen kiinnittävä purukoppa on syytä avata, jotta laipan kulumista tasoittava laipan kääntö voidaan tehdä samalla kertaa.

Yleispuhdistus on helpointa toteuttaa paineilmalla, kevyesti etäältä puhaltamalla. Suojalasien käyttö on välttämätöntä, sillä sahan monista koloista lika lähtee arvaamattomiin suuntiin. Silmään roiskunut, teräketjuöljyinen purukappale aiheuttaa silmän tulehduksen yllättävän helposti.

Kaasutintilan puhdistuksen aikana ilmanpuhdistimen on syytä antaa olla paikoillaan, jotta likaa ei pääse kaasuttimen sisälle. Joissakin sahamalleissa sama ruuvi lukitsee kopan ja ilmanpuhdistimen, joten näissä malleissa on ilmanpuhdistinta pidettävä kädellä paikoillaan. Vasta kaasutintilan puhdistuksen jälkeen irrotetaan ilmanpuhdistin putsattavaksi.

Tärkeä puhdistuskohde useimmissa nykysahoissa on myös kaasutintilaan ilmaa vauhtipyörän läheltä johtava kanava – sen voi puhaltaa puhtaaksi samalla kertaa.

Kun kaasutintila on puhdas, on samalla hyvä tarkistaa esimerkiksi polttoaineletkujen kunto. Viime vuosina on melko usein ilmennyt polttoaineletkujen haurastumista ilmeisesti alkoholipitoisten polttoaineiden käytön takia. Polttoaineletkujen vuodot ovat petollisia käyntihäiriöiden aiheuttajia. Etenkin alkuvaiheessa pienet murtumat avautuvat vain letkun taipuessa riittävän jyrkästi, ja varsinkin läpivientien kohdalla murtumat jäävät piiloon. Eräissä sahamalleissa myös primer-pumpun liitäntöjen kohdalla kovettunut letku ei tiivistä riittävästi ja kaasuttimeen pääsee ilmaa.

Ilmanpuhdistimissa usein valinnan varaa

Sahavalmistajilla on usein vaihtoehtoisia ilmansuodatinmalleja sekä erityyppisiä suodatinmateriaaleja (mm. muoviverkko ja kuitukangas). Kuten aiemmin todettiin, sahan oston yhteydessä kannattaa erilaiset optiot ja varusteet käydä kauppiaan kanssa läpi. Esimerkiksi Stihlin uudempien sahojen pyöreää suodatinmallia on kolmea versiota: kuitukankainen tasainen malli (mm. MS 271:ssä vakiona), mustasta kuitukankaasta laskostettu pitkän huoltovälin HD2-suodatin (MS 261 ja 241) ja kolmantena kaikkiin sahoihin soveltuva talvikäytön muoviverkkopuhdistin.

Pölyisissä olosuhteissa tehokkaiksi osoittautuneiden huopakankaisten suodattimien ongelmana on tietyissä talvikeleissä kosteuden aiheuttama jäätyminen, mutta ajoittain, esimerkiksi kuivalla pakkaslumikelillä, niitä taas suositellaan käytettäväksi. Yhtä oikeaa ratkaisua ei siis ole, vaan käyttöolosuhteiden vaihtelevuus opettaa käyttäjää valitsemaan oikean puhdistinmallin.

Ilmanpuhdistimen putsaaminen

Muoviverkkopuhdistimen puhdistus on helpointa. Yleensä puhdistin on halkaistavissa, jotta puhdistus voidaan tehdä paineilmalla puhdistimen sisäpuolelta ulospäin. Kaksitahtimoottoreiden paha taipumus on päästää kaasuttimen suuntaan pieniä pulssisysäyksiä, joista kertyy ilmanpuhdistimeen öljysumua. Moottorisahojen puhdistimia ei kuitenkaan ole suunniteltu toimimaan öljyttynä. Öljysumu tarttuu kiinni suodatinmateriaaliin ja öljyinen suodatin sitoo likaa itseensä, jolloin ilman läpäisyteho laskee nopeasti.

Öljyisen puhdistimen putsaaminen helpottuu, kun öljy saadaan liukenemaan. Yksi hyvä öljyn liuottaja on rasvaa liuottava tiskipesuaine, kuten klassinen, kädet pehmeänä pitävä Fairy lämpimään veteen sekoitettuna. Toinen tehokas puhdistusaine on mieto rasvanpoistospray, esimerkiksi CRC Bräkleen. Tällaista liuotinpohjaista rasvanpoistoainetta käytettäessä on muistettava, että se ei saa vaikuttaa liian pitkään, etteivät suodattimen mahdolliset liimaukset haurastu. Rasvan liuotuksen jälkeen puhdistin kuivataan paineilmalla etäältä puhaltaen.

Huopakankaisten puhdistimien putsaus poikkeaa muoviverkkoversion puhdistamisesta. Esimerkiksi Stihlin mustan kangaspuhdistimen peruspuhdistus tehdään valmistajan ohjeen mukaan koputtelemalla puhdistinta pöytää vasten tai puhaltamalla varoen paineilmaa sisäpuolelta. Perusteellisempi puhdistus suositellaan tehtäväksi tähän käyttöön tarkoitetulla puhdistusaineella tai edellä mainitulla pesuaineliuoksella. Lopulliseen kuivaukseen suositellaan rauhallista kuivausta lämpimässä, sillä paineilma ei kuivaa kangasta täydellisesti.

Viikoittain perusteellisempi huolto

Viikoittaisessa huollossa puhdistetaan myös sahan käynnistinlaite sekä mahdollisesti erikseen avattavan moottorikotelon sisäpuolinen alue. Kevyt puhdistus kannattaa tehdä myös ilmanpuhdistimen huollon yhteydessä. Tällöin paineilmalla puhalletaan ilmaa moottorikopan oikealta puolelta sisäänpäin ‒– näin imeytymissuunnassa kiilaantuneet pitkulaiset roskat poistuvat käynnistinkotelon ripojen välistä.

Käynnistinlaitteen puhdistuksen yhteydessä tarkistetaan käynnistinkäpälien kunto ja liikkuminen sekä käynnistinnarun kunto. Etenkin metalliset käynnistinkäpälät jumiutuvat ajoittain kiinni ja suihkaus voiteluainetta notkistaa käpälien nivelet.

Kommentti:

Jäätynyt ilmanpuhdistin?

Jos epäilee ilmanpuhdistimen jäätyneen ja aiheuttavan ongelmia, voi asian selvittää tällä kikalla.
Sammutettu lämmin saha asetetaan pystyyn vaikkapa pinoa vasten kaasukahva ylöspäin. Sen jälkeen kytketään puolikaasu päälle ja annetaan sahan olla hetki rauhassa. Näin moottorin sisältä nouseva lämpö sulattaa puhdistimen käyttökuntoon. Jos tämän jälkeen saha toimii normaalisti, on käyntihäiriöiden syy ilmanpuhdistimen jäätymisessä.

Lue myös juttu moottorisahan teräketjun ja laipan kunnossapidosta: 

Moottorisahan teräketjun ja laipan kunnossapito (KV 17/2016)

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?