Avant e5 - Kärytöntä työskentelyä

Akkuteknologia on ottanut viime vuosina suuria harppauksia, joiden myötä esimerkiksi suurin osa puutarhatyökaluista on saatavana helppokäyttöisessä muodossa. Kehitys kehittyy myös kotimaisin voimin, sillä Avantin pienkuormaimet ovat saaneet sähköisen voimanlähteen.
Sähkö-Avantin suorituskyky vastaa 500-sarjan koneita. Hydrauliikalle ja voimansiirrolle on kummallekin oma sähkömoottori.

Karstulalaisella Paavolan Tilalla ollaan keskitytty maitokarjan kasvattamiseen. Perinteisellä, joskin vaikeuden aikojen sävyttämällä toimialalla on helppo pitäytyä perinteisissä toimintatavoissa. Tero Lahti halusi kuitenkin katsoa tulevaisuuteen ja hankki Suomen ensimmäisen sähkökäyttöisen Avant e5-pienkuormaimen. Valinnan taustalla on luja luotto kotimaiseen merkkiin ja yrityksen toimintatapoihin.

”Olen aina ollut pikkuisen herkkä kokeileman uusia asioita. Sähkö-Avantin valintapäätöksessä helpotti kokemus luotettavasta merkistä, sillä käytimme aiemmin 520- mallia kymmenen vuotta ilman ongelmia. Tiedän myös merkin toimintatavat ja tuotantomäärät, joten uskoin, ettei keskeneräistä tuotetta tuoda markkinoille. Lisäksi pääsin kokeilemaan aivan ensimmäisiä protoja, joiden toiminta vakuutti”, Lahti kertoo.

Perinteisen koneen suorituskyky

Avant Tecno kehitteli ensimmäisen sähkökäyttöisen kuormaimen jo viime vuosituhannella. Akkutekniikan ja tuotantoteknisen prosessin kehittyminen vei kuitenkin aikansa, joten lopullinen testattu käyttäjämalli saapui markkinoille vuonna 2015. Koneessa on kaksi ajomoottoria: kuuden kilowatin moottori huolehtii voimansiirrosta ja toinen kahden kilowatin moottori hoitaa puomiston ja työlaitehydrauliikan. Kahden moottorin käyttö vähentää energiankulutusta, koska kummankin moottorin pyörimisnopeuksia voidaan säätää toisistaan riippumatta. Lyijyakullinen pakkaus sai nimekseen Avant e5.

Sähkö-Avant on ominaisuuksiltaan hyvin lähellä 500-sarjan koneita. Painoa on tosin hieman enemmän, 1 590 kiloa, sillä moottoritilaan sijoitettu paketti on polttomoottoria painavampi. Hydrauliikan nostokyvyksi ilmoitetaan 1 350 kiloa ja kaatokuormaksi trukkilavalla 900 kiloa.

Avant e5 on suunniteltu käytettäväksi erityisesti sisätiloissa, joissa tavallisten pienkuormainten päästöt saattavat aiheuttaa ongelmia. Koneen korkeus on alle kaksi metriä ja leveys 113 cm. Suurin nostokorkeus teleskooppipuomin ansiosta 279 cm. Paavolan tilalla sähkö-Avantia on käytetty monipuolisissa tehtävissä. ”Yleensä Avantia käytetään mm. apevaunun täyttämiseen, kuivikkeiden levittämiseen ja vanhalla puolella rehun jakamiseen 70 päälle. Päivässä työskentelyä tulee keskimäärin tunnin verran”, Lahti kertoo.

Avantiin on tunnetusti saatavilla runsas lisävarustevalikoima, eikä sähköinen versio tee poikkeusta. Tarjolla on noin 100 erilaista työlaitetta. Työhydrauliikan tuotoksi ilmoitetaan 30 litraa minuutissa. Paavolan tilalla ollaan toistaiseksi pitäydytty perinteisessä kauha-, trukkipiikki- ja rehupihti-linjalla. ”Sarjapikaliitin on aivan ehdoton vakiovaruste, josta en luopuisi. Liittimet pysyvät aina puhtaana ja kytkeminen on helppoa”, Lahti kehuu.

Tunteja toimintaa

Avant E5:n lyijyakun teho on 11,5 kilowattituntia (240 Ah). Akun kesto riippuu suuresti työtehtävistä – jaksottaisessa työssä virta riittää pidempään. Valmistajan mukaan normaalissa, kevyessä työssä voidaan ajaa kaksi tuntia ja neljän tunnin latausjakson jälkeen työtä voidaan taas jatkaa kahden tunnin ajan. Keskiraskaassa puskemisessa lataus ja työskentelyajat jaksottelevat 1–2 tunnin sykleissä. Koneen oman latausyksikön ansiosta lataaminen onnistuu suoraan kaikista 230 V/10 A -pistorasioista.

Sähkö-Avantia ei olekaan suunniteltu jatkuvaan, raskaaseen työskentelyyn, sillä sellaisessa toiminta-aika tippuu selvästi. Tyhjän akun täysivaraus saavutetaan vakiolaturilla noin viidessä tunnissa.

”Olen kuormannut myös rakennustyömaalla sepeliä jatkuvalla syötöllä, jolloin toiminta-aika oli noin 30 minuuttia. Tämä ei kuitenkaan ollut ongelma, sillä koneessa on mahdollisuus jatkuvaan lataukseen myös työskentelyn aikana”, Lahti muistelee.

Avantissa on tarkasti suunnitellut suojaohjelmat, jotka virran vähetessä pudottavat tehoja porrastetusti. Aluksi tehot puolittuvat, lopulta koneen saa vielä ajettua laturiin ryömintänopeudella. Syväpurkaustilaan akkua ei kannatakaan ajaa. ”Virran loppumiseen liittyy samaa typeryyttä kuin polttoainetankin kuivahtamiseenkin. Asiaan täytyy varautua ennakolta –meillä Avant on laturissa aina kun sitä ei käytetä”.

Vähäiset huollot

Hallintalaitteiltaan e5 ei poikkea perinteisistä malleista. Esimerkiksi ajoa hallitaan kahdella erillisellä polkimella, toisella liikutaan taakse ja toisella eteen. Huippunopeus on 10 km/h. Ajotuntuma kuitenkin poikkeaa hieman perinteisistä malleista. ”Ajaminen on erittäin napakkaa, sillä kone lähtee liikkeelle äkäisesti ja pysähtyy todella nopeasti. Täytyy muistaa, että tämä on ensimmäinen versio, päivitetyissä versioissa pysähtymistä on pehmennetty. Lisäksi ominaisuus on säädettävissä”, Lahti muistuttaa.

Aavistuksen korkeampaa hankintahintaa kompensoivat esimerkiksi alhaisemmat huoltokustannukset. Tärkeä viikoittainen huolto ja tarkastus on akun vesittäminen. Perusrasvausten lisäksi pitää ainoastaan huolehtia hydraulisuodattimien- ja öljyjen vaihdosta, joka tapahtuu 400 tunnin välein.

Sähkö-kuormaimet ovat usein erittäin hiljaisia, vaikka voimansiirto luonnollisesti hieman ääntääkin. Lahti kertoo, että melutaso ei kuitenkaan ole oleellisin tekijä navettaolosuhteissa. ”Eläimet tottuvat parissa päivässä mihin tahansa äänitasoon. Tätä tärkeämpää ovat toistuvat rutiinit – sähkö-Avantillakin navettaan peruutettaessa äänet poikkeavat totutusta, jolloin useimmat vasikat säikähtävät”.

Sähköiset kuormaimet, joita on tarjolla myös parilla muulla merkillä, kustantavat aavistuksen enemmän kuin perinteiset dieselversiot. Lahden kokemusten mukaan investoinnissa täytyy kuitenkin harkita myös kokonaiskustannuksia. ”Laskelmieni mukaan meidän käytössämme latauskustannukset ovat nykyisillä sähkön hinnoilla noin 50 senttiä päivässä. Tyhjän akun saa ladattua täyteen reilulla eurolla. Hieman korkeammasta hankintahinnasta huolimatta, ei ole lainkaan ikävä käryyttäviä dieselmoottoreita. Investointia olen perustellut vaimolle ja itselleni myös tilallamme olevilla aurinkopaneeleilla”, Lahti naureskelee.

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?