”Ei se tehokkuus, vaan tiivistämisen vähentäminen”

Karvolat käyttävät levitystraktorissa 0,5 bar rengaspainetta. Renkaat voidaan täyttää pumppauskontissa olevalla kompressorilla.

Arto Karvolan mukaan uudella vetoletkukalustolla pystytään hyvissä olosuhteissa ja läheltä ajettaessa tekemään kahden järeän levityskärryn tahtiin töitä, kun otetaan huomioon myös letkujen siirtelyyn käytetty aika. Kauemmas ajettaessa kuitenkin logistiikka maantiellä nousee levitystavan ohella merkittävään osaan. Toisaalta epämääräisillä lohkoilla apuajat, kuten letkujen siirtelyyn kulutettu aika kasvaa.

Paljon työsaavutustakin olennaisempaa on kuitenkin pellon tiivistymisen vähentäminen. Varsinkin päisteajo on muilla menetelmillä levitettäessä ongelma, sillä kaikki pellolle tuotavat tonnit joudutaan kuljettamaan päisteiden kautta, ja kuormattuna ajettuja metrejä kertyy suurilla lohkoilla todella paljon. Tätä ongelmaa voidaan vähentää rengastuksen kasvattamisella, mutta siinäkin tulee jossain vaiheessa raja vastaan.

Karvolan levitystraktorissa on takana 1250/50 R 32 ja edessä 750/55 R 26 -rengaskoko. Renkaissa voidaan käyttää vain 0,5 bar painetta. Arto Karvolan mukaan poikkeuksellisen sateisesta kesästä huolimatta ei niin märkää keliä ollut, että levitystä olisi sen vuoksi tarvinnut keskeyttää. Levitysmäärää valittaessakaan ei tarvitse miettiä, että loppuuko liete keskellä peltoa, ellei sitten koko kaivo tyhjene. Ainoastaan pakkasen tuoma liukkaus on syksyn tullen aiheuttanut haasteita siirtoajossa.

Kalliin kaluston vuoksi levityksen kuutiohinta on korkeampi kuin kärrykalustolla, mutta se ei ole Karvoloiden mielestä ongelma. ”Pelto, ja sitä myötä isäntähän tästä hyödyn saa”, perustelee Arto Karvola. Tähän mennessä ajettavaa onkin riittänyt lähes tauotta, ja jälkeen on oltu tyytyväisiä. ”Ei ole tullut viestiä, että ei tarvitse tulla uudelleen. Sehän se onkin paras viesti, kun saa tilauksen seuraavallakin kerralla.”, toteaa Arto Karvola.

Tuomas Anttila

Kiinnostuitko aiheista?