Hyundai HL940 - Vankka haastaja

Korealaisen Hyundain maarakennuskoneet ovat olleet Suomen Telakoneen edustuksessa kaksi vuosikymmentä. Mallisto uusiutui viimeisimmälle päästötasolle siirryttäessä varsin paljon. Saimme pikakokeiluun 13 tonnisen HL940-pyöräkuormaimen.

Korealaisen Hyundain uusi pyöräkuormainten mallisarja sisältää seitsemän konetta kokoluokissa 13–31 tonnia. Pikakokeilussamme ollut HL940-malli on katraan pienin, työpainoksi ilmoitetaan 13,1 tonnia. Koko mallisarja täyttää taso 4 -päästömääräykset. Viimeisimmät pienemmän pään mallit esiteltiin virallisesti vuoden 2016 Bauma-näyttelyssä.

Kehittyneempi ohjaamo

Hyundain HL-sarjan kuormaimien suunnittelussa on valmistajan mukaan otettu huomioon niin kuljettajien kuin omistajienkin toiveet. Tämä tarkoittaa esimerkiksi aiempaa tilavampaa ja hiljaisempaa ohjaamoa. Lupaukset vaikuttavatkin lunastuneen, sillä Hyundain melutasot ovat merkillepantavan vaimeat. Pikamittausten mukaan äänitaso jää alle 70 desibelin kaikissa työtilanteissa.

Koneessa on hyvä, lämmitettävä ilmaistuin, joka on vakiovaruste Suomeen tulevissa koneissa. Ohjauskonsoli on yhdistetty toimimaan samassa paketissa istuimen kanssa. Hallinta oli järjestetty kolmivipujärjestelmällä, eli toisella pienellä sauvalla hallitaan kauhaa, toisella puomia ja kolmannella lisähydrauliikkaa. Pienen totuttelun jälkeen systeemi on varsin toimiva, vaikka lyhyempisormiselle vivut voisivatkin olla hieman suppeampiliikkeiset. Ajosuunnan voi valita joko hallintavipujen keinukatkaisimella tai ohjauspyörän vieressä sijaitsevalla viiksellä.

Näkyvyys trukkipiikeille on z-aisaston rakenteista huolimatta kohtuullisen hyvä. Jonkinlainen kattoikkuna tai hieman ylemmäs nouseva tuulilasi parantaisi kuitenkin ylänäkyvyyttä ääritilanteissa. Päästökomponenttien sovittelu moottoritilaan tekee myös konepeitosta hieman aiempaa korkeamman, mikä rajoittaa takanäkyvyttä.

Peruutuskamera tosin kytkeytyy päälle automaattisesti peruutettaessa, mutta kuva ei ole kovinkaan korkealaatuinen. Näppärä ja kätevä yksityiskohta on kuitenkin panoraamakuvan tarjoava peruutuspeili. Toivomuslistalle voisi vielä lisätä laajemman alan kattavan pyyhkimen, ja ennen kaikkea hieman virkeämmän tuulilasin pesurin, sillä nykyisestä pissapojasta ruiskuaa ainoastaan pieni liru.

Monipuolinen näyttöpaneeli

Aiemmassa mallisarjassa Hyundain pieni ohjauspaneeli sijaitsi ohjaamon etupilarissa. HL-sarjan koneissa näytön koko on moninkertaistunut 7-tuumaiseksi, samalla ollaan siirrytty kosketusnäyttöön, jota rasvapeukalot voivat tosin käyttää myös perinteisten näppäimien avulla. Näytön resoluutio on erittäin hyvä – perusasetuksissa näytöllä saattaa tosin olla liikaakin tietoa, jolloin kirjasinkoko on varsin pieni.

Polttoainetehokkaampaa ajotapaa voi harjoitella Eco-mittarin avulla, mikä näyttöpaneelin sijainnin vuoksi voi olla aavistuksen hankalaa, sillä katseen joutuu siirtämään pois työalueelta. Eco-mittarin vieressä on myös kierroslukumittari. Viisarimallinen ajonopeusnäyttö, lämpötilamittarit sekä varoitusvalot on sijoitettu ratin takse etukonsoliin.

HL940-kuormaimen mielenkiintoisiin vakio-ominaisuuksiin kuuluu entistä tarkempi vaaka, joka kertoo yksittäisen kauhallisen painon lisäksi myös päiväkertymän. Tämän lisäksi valikoiden kautta on mahdollista asettaa puomille ja kauhalle asento, johon ne palaavat automaattisesti yhdellä vivun liikkeellä.

Joutoaikaa varten on Hyundai suunnitellut kuljettajan iloksi myös mediajärjestelmän. Näytölle on mahdollista peilata Miracast-järjestelmän kautta Android-puhelimen kuva, mikä mahdollistaa esim. navigaattorin käytön tai internetissä surffailun. Lisäksi ohjaamossa on bluetooth-mikrofoni hands-free-puheluja varten.

Ominaisuuksiin kuuluu myös säädettävä automaattinen sammutustoiminto ja salasanalla asetettava käynnistyksen esto. Myös kauhan pikaliitintä käytetään näyttöpaneelin kautta. Operaatio on erittäin helppo, mutta samalla myös turvallinen. Lisäksi lukitustapit näkyvät selvästi myös ohjaamoon.

Cumminsin voimalla

Hyundai HL940:n voimanlähteenä toimii kuusisylinterinen Cummins QSB6.7, jonka tehoksi kerrotaan 118 kilowattia. Viimeisimmät päästömääräykset kone täyttää hapetuskatalysaattorin ja SCR-järjestelmän avulla. Urealiuoksen kulutukseksi kerrotaan 4–5 % polttoaineenmenekistä. Polttoainesäiliön koko on 220 litraa ja DEF-säiliön 18 litraa.

Pikakokeilussa luotimme koneen ajotietokoneen ilmoittamiin polttoaineenkulutuslukemiin. Kivikasan siirto n. 100 metriä paikasta toiseen tuotti tuntikulutukseksi Power-asetuksella noin 11,8 litraa. Lyhyemmällä matkalla maankannossa ja Eco-asetuksella kulutus tipahti parisen litraa. Kahden edellä mainitun työtilan lisäksi tarjolla on myös Standard-asetus.

Ääripäiden välisen eron huomaa selvästi esimerkiksi kiihdyttäessä, sillä Powerilla voimansiirto on selvästi Eco-asentoa rivakkaampi. Lopullinen polttoaineenkulutus riippuukin suuresti sekä työtehtävästä että kuljettajan perehtyneisyydestä eri asetusten suhteen – vikkelämpää asetusta ei kannata käyttää, mikäli rivakampi työtahti johtaa vain pidempään odotteluun kuormattavien ajoneuvojen välillä.

Nouseva konepeitto

HL940:n huoltovälejä voi nykytrendin mukaisesti seurata suoraan näyttöpaneelin kautta. Päivittäisiä tarkistuksia ja suodattimien vaihtoa varten konepeiton voi nostaa sähköisesti ylös. Molemmin puolin on myös pienemmät avattavat luukut tankkausta ja silmämääräistä tarkistusta varten.

Ilmansuodattimen vaihto vaatii lokasuojalle kiipeämisen, mutta tukevien askelmien myötä tämä ei ole ongelma. Jäähdyttimen tuuletinta voidaan pyörittää tarvittaessa myös takaperin, mikä helpottaa puhtaanapitoa. Toiminnolle voi asettaa myös automaattisen ajastuksen halutulle aikavälille.

Akut on sijoitettu konetilan ulkopuolelle peräpainon koteloihin. Ureasäiliö on puolestaan ohjaamon oikealla puolella runkonivelen vieressä. Ylitäyttöä estää kätevä lisäyssilmä – liian täyteen tankattu säiliö on urean jäätyessä ja laajentuessa halkeamisvaarassa.

Vakaata työskentelyä

HL940:n voimansiirto perustuu momentinmuuntimeen. Huippu-

nopeudeksi ilmoitetaan 40 kilometriä tunnissa. Ajonopeuden voi myös asetuksista rajoittaa 20 kilometriin tunnissa. Vaikka kone nousee takapuolituntumalta varsin hyvin myös ylämäkeen, niin suunnanvaihtotilanteessa kiihtyvyys ja reagointi ei ole salamannopeaa. Tieajo on varsin vakaata, ja puomin jousitus toimii hyvin. Jouston herkkyyttä voi myös säätää omien mieltymysten mukaan.

Z-aisaston lisäksi HL940 on saatavana suora-aisaisena Tool Master-versiona, joka tuo esteettömän näkyvyyden asetinlaitteelle. Suunnikasaisainen versio on tarkoitettu erityisesti työlaitekäyttöön, kauhan murtovoima on tosin hieman pienempi. Testikoneen puomin nosto ei ollut vikkelin mahdollinen, mutta kauha kippaa erittäin nopeasti, joskaan ei holtittomasti. Suurin nostokorkeus kauhanpohjasta mitattuna on 382 cm.

Kuormaustyössä HL940 on erittäin vakaa, eikä hutera olo iske edes runkonivel linkussa. Taka-akselin keinuntakulmaksi kerrotaan 11 astetta. Etenkin Power-asetuksella puskuvoimaa löytyy myös kasaan työnnettäessä. Testikone oli varustettu valmistajan omalla, varsin lyhyellä huulilevyllä varustetulla kauhalla, jonka liikerata jäi yläsuuntaan varsin vajaaksi. Täyden kauhallisen saaminen olikin hieman hankalaa, ja maata varisi ulos helposti. Vakiokauhassa olikin mielenkiintoiset ohjurit, jotka estävät mahdollisesti kauhan yli vieryvän maa-aineksen päätymisen lisähydrauliikan liittimille.

Miellyttävä yllätys

Hyundain maarakennuskoneet ovat olleet Suomen Telakoneen edustuksessa jo 20 vuotta. Parissa vuosikymmenessä korealaisvalmistajan koneet ovat ottaneet suuria kehitysaskelia. Myös HL940 on positiivinen yllätys. Koneessa on hintaan suhteutettuna monia moderneja ominaisuuksia jo vakiona, ja toimintoja voi perehtyneempi kuljettaja säätää omiin mieltymyksiinsä sopiviksi.

Peruskoneen hinnaksi ilmoitetaan 122 000 euroa + alv 24 %. Ominaisuuksiin nähden hintaa voi pitää erittäin kohtuullisena. Lisävarusteisiin kuuluvat mm. lämmitettävät peilit. Moni halunnee myös vaihtaa Trianglen S-kuvioidut vakiorenkaat hieman tutumpaan kuviontiin ja merkkiin. Kilpailu kiristyy myös pyöräkuormainten 13 tonnin kokoluokassa.

Kuvat: Timo Rintakoski,Arto Turpeinen

Testiryhmä: Aarno Lindfors, Mikael Sammatti

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?