Doosan DX160HLC-5 - Metsämaaston selättäjä

Metsäalustaiset kaivukoneet ovat alavaunultaan selkeästi normaaleja malleja vahvempia ja niiden maavara on suurempi. Doosanin DX160-malli on päivittynyt vitossarjaan yhdistäen samalla 14-tonnisen ylävaunun 18-tonnisen koneen alavaunuun ja suorituskykyyn.

Korealaisen Doosanin myynti on viime vuosina ollut myötätuulessa. Laajan kaivukonemalliston myydyimpiä malleja on esim. lyhytperäinen, noin 24 tonnin DX235. Hieman pienemmässä päässä on tarjolla erityisesti metsänparannukseen ja hakkuutöihin soveltuva DX160HLC-5, jonka korkea ja jämerä alavaunu selvittää pohjolan karikot perinteistä mallia paremmin.

Voimaa ja korkeutta

Doosanin mallistoon kuuluu kaksi ns. High Track -mallia, DX160 ja DX180, joita kutsutaan kotoisammin metsä-alustaisiksi. Molempien versioiden alavaunu on sama. Näistä kuitenkin selvästi suositumpi on DX160, jonka työpainoksi vakiovarustein ilmoitetaan 16,8 tonnia. Suuremman version, DX180:n, massa lähentelee 20 tonnia, mikä saattaa olla metsäkohteilla jo hieman liian paljon.

Metsämallien maavara on selvästi perinteisiä versioita suurempi. DX160:n tapauksessa tämä tarkoittaa 61,5 cm:n kannonylityskykyä. Pehmeissä olosuhteissa myös alavaunun vetovoima nousee arvoonsa, DX160:n lukemaksi ilmoitetaan 20,5 tonnia. Vertailun vuoksi voidaan todeta, että normaalilla alustalla varustetun DX180:n vetovoima on ainoastaan 15,8 tonnia.

Koneen suunnittelussa joudutaan usein tekemään kompromisseja – vetokyvyn vastapainona DX160:n huippunopeus on ainoastaan 3,68 kilometriä tunnissa. Metsäkohteilla, joilla maasto-olosuhteet ovat usein haastavia, tämä on kuitenkin suhteellisen pieni murhe.

Korkeuden ja voiman lisäksi DX160:n alakerta on muutenkin perinteistä topakampi. Kutosketjuun asennetaan vakiona 900 mm leveät telalaput. Sivutukea tuovat koneen molemmilla puolilla olevat koko telarungon pituiset tukisukset. Vitossarjassa telarunkoa on muotoiltu uudelleen paremman kestävyyden saavuttamiseksi, myös ylätelarullat on uusittu.

Perinteisiin versioihin verrattuna telarungon ja perusketjun välinen rako on huomattavan suuri, mikä vähentää maan pakkautumista ja helpottaa puhdistamista. Myös pohjapanssarit ovat perinteisiä malleja vankemmat.

Ominaisuuksia metsään

Doosan luottaa alle 20-tonnisissa tela-alustaissa kaivukoneissa Perkinsin moottoreihin, suuremmissa käytetään Doosanin omien moottoreiden lisäksi myös Scanian koneita. DX160:n voimanlähteenä toimii nelisylinterinen Perkins 1204F, jonka tehoksi ilmoitetaan 81,6 kilowattia. Koneessa on neljän työalueen lisäksi neljä voimamoodia, joten sopivat asetukset löytyvät jokaiseen työvaiheeseen ja -kohteeseen.

Taso 4 -päästömääräykset täytetään ilman partikkelisuodatinta ainoastaan SCR-järjestelmällä ja pakokaasun takaisinkierrätyksellä. Polttoaineenkulutusta on saatu pudotettua mm. sähköohjatulla tuulettajalla, joka pyörii aina optimaalisella nopeudella, sekä automaattisella sammutustoiminnolla. Pakkasen laskiessa alle -10 asteen, nostaa kone moottorijoutokäyntikierrokset 1 100 kierrosminuuttiin, minkä takaa lämmön riittämisen ohjaamossa.

Uutena ominaisuutena vitossarjassa on SPC (Smart Power Control)-järjestelmä, joka optimoi pumppujen ja moottorin yhteistoiminnan. Käytännössä moottorin ohjausyksikkö laskee automaattisesti moottorikierroksia kevyessä työssä ja säätää pumpun vastaamaan tarkemmin moottorin vääntömomenttia. Järjestelmän saa tarvittaessa kytkettyä myös pois päältä.

Metsä työympäristönä tuo omat haasteensa myös moottoritekniikalle. Esimerkiksi ilmassa leijuvat horsmien haituvat ja havunneulaset saattavat tukkia lauhduttimet nopeasti. Vitossarjan Doosaneissa on vakiona ilman esisuodatus, joka osaltaan vähentää lian pääsyä varsinaiselle ilmansuodattimelle. Järjestelmä osaa varoittaa polttoaineeseen päätyneestä vedestä – mikäli kuljettaja ei reagoi varoituksiin, moottorin ja pumpun tehot putoavat automaattisesti, mikä estää vakavampien vaurioiden syntymisen.

Suurempi ohjaamo

Korpien kuiskeessa urakoidessa ajokin työmukavuuden merkitys korostuu. Tauoilla ei ole useinkaan mahdollisuutta lähteä huoltoaseman lämpimään, eikä huonolla kelelillä ohjaamosta välttämättä poistuta koko päivänä. Sama ympäristö toimii niin työ- kuin taukotilanakin.

Doosanin vitossarjassa ohjaamoihin onkin tehty useita parannuksia. Hytit ovat esimerkiksi aiempaa tilavampia ja hiljaisempia. Myös eväiden säilytystilaa on saatu järjestettyä penkin taakse. Ahtaissa puiden väleissä tai kantokasojen varjossa hyötyä on vakiovarusteena asennetusta peruutuskamerasta, sivukamera on mahdollista hankkia lisävarusteena. Molempien kuvan saa näytölle näkyviin samaan aikaan.

Ergonomiaa on parannettu aiempaa monipuolisemmilla työasennon säädöillä, esimerkiksi kaivuvipujen kulmaa ja korkeutta voi säätää. Lisäksi vivut liikkuvat samassa paketissa vakiovarusteisen ilmaistuimen kanssa. Doosanin omaa tuotantoa olevat kaivuvivut ovat aiempaa lyhyemmät, minkä ansiosta liikelaajuudet ovat suppeammat.

Uusi 7 tuuman LCD-näyttöpaneeli on selkeämpi lukea ja toiminnoiltaan monipuolisempi. Näytön toimintoja ohjataan joko erillisellä ohjausrullalla tai suoraan näytöltä. Näytöltä voidaan seurata kattavasti koneen tietoja, kuten polttoaineenkulutusta, AdBluen määrää ja huoltovälejä. Eri työlaitteille voidaan asettaa omat esisäädöt esimerkiksi öljyvirtauksen osalta. Eco-mittarin avulla kuljettaja voi harjoitella polttoainetaloudellisempaa ajotapaa.

Vaikka korkeammalla alavaunulla varustettuja koneita kutsutaankin metsäalustaisiksi, niin väkevämmästä telastosta on runsaasti hyötyä myös muissa kohteissa. Suuremman maavaran ja vetovoiman ansiosta jo pelkästään murskekasan ylittäminen on helpompaa. Ylävaunun sivukaiteet suojaavat turhilta kolhuilta ja myös vastapainon korkeampi maavara mahdollistaa kääntymisen paikoissa, joissa normialustaisen perä tai pohjapanssari osuisi esteeseen. Tukisukset, kylkisuojat ja etu-alalasin suoja ovat Auraosa Oy:n valmistamia lisävarusteita. Metsäalustaisen mallin lisäominaisuudet nostavat luonnollisesti jonkin verran kaivukoneen hankintahintaa.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?