Faresin 7.30 VPS Compact - Rivakalla otteella

Farmimallin kurottajat saavat hiljalleen jalansijaa myös kotimaisilla maatiloilla. Markkinoita ovat hallinneet muutamat perinteiset merkit. Faresin on kuitenkin uudella mallisarjallaan valmis haastamaan myös valtamerkit.
Faresinin puomiston liikenopeuksia voidaan säätää portaattomasti tehtävien mukaan.

Italialainen Faresin on tullut Suomeksi tunnetuksi lähinnä apevaunuistaan, vaikka yrityksen valmistusvalikoimaan kuuluu myös laaja kattaus kurottajia. Yhteensä mallisarjoja on viisi, ja eri malleja kymmeniä, sillä koneet ovat laajalti räätälöitävissä. Suurimman kurottajan nostokorkeus on 17 metriä.

Faresinin juuret juontavat 1970- luvun alkupuolelle. Alkuvaiheissa yritys oli maatalouskonevalmistaja Laverdan alihankkija, ensimmäiset omat apevaunut esiteltiin 1980-luvun loppupuoliskolla. Hieman myöhemmin seurasivat ajettavat seosrehuvaunut. Ensimmäinen kurottaja esiteltiin vuonna 2002.

Faresinin maahantuonnista vastaa Tapio Pirttinen Oy, jonka mukaan malliston uusiutumien on tuonut uutta potkua myös maatalousmallien kauppaan.

Täysin uusiksi

Faresin 7.30 edustaa valmistajan Compact-linjan kolmesta koneesta keskimmäistä mallia. Suurin nostokorkeus on 7,1 metriä, kun sisarmallien lukemat ovat kuusi ja yhdeksän metriä. Nostokyvyksi ilmoitetaan 3 000 kiloa. Mallisarjan nimi (Compact) realisoituu koneen mitoissa, sillä korkeus on ainoastaan 226 cm ja leveys 212 cm.

Faresin hyödyntää päästömääräysten siirtymäaikoja, joten malli 7.30 on vielä 3B-päästötasolla. Pakokaasujen puhdistaminen hoituu hapetuskatalysaattorilla ilman muita järjestelmiä. Moottori on 92-kilowattinen Deutz. Kehitystyön myötä polttoaineenkulutuksen kerrotaan tipahtaneen jopa 20 % edellisiin malleihin verrattuna. Huollettavuus on hyvällä tasolla – suodattimet ja muut huoltokohteet ovat suoraan käden ulottuvilla.

Maatalouskurottajia käytetään usein pölyisissä olosuhteissa, joten puhdistettavuus on tärkeä osa ominaisuuksia. Faresinin ilmansuodattimen vaihtoväliä pidentää tehokas sykloni-periaatteella toimiva esisuodatin. Jäähdyttimien puhdistamista helpottaa eri kennojen välillä sijaitseva selvä rako. Lisävarusteena on saatavana myös vastakkaiseen suuntaan pyörivä tuuletin.

Tapio Pirttinen kertoo, että tuotekehityksen lisäksi Faresin on panostanut myös jälkimarkkinointiin. ”Yritys on tehnyt suuria investointeja parantaakseen esim. varaosien saatavuutta. Tämä on tuottanut myös tulosta, sillä osat saadaan Italiasta jopa seuraavaksi päiväksi”.

Vaihteistovaihtoehtoja

Useat kurottajavalmistajat tarjoavat koneisiinsa erilaisia vaihtoehtoja esim. voimansiirron suhteen. Tämä pätee myös Faresiniin. Classic-, Agritop- ja GLS-versiossa pienillä ajonopeuksilla hyödynnetään hydraulista voimansiirtoa ja suuremmilla mekaanista vaihdelaatikkoa.

Esittelykone edusti kuitenkin portaatonta VPS-vaihteistoa, jonka huippunopeus on 40 km/h. Ajomoodeja on kolme: tieajo, materiaalinkäsittely (joka tarjoaa eniten puskuvoimaa) sekä hiivintä tarkkaan työhön. Pikaisen pihalla pyörittelyn perusteella ainakin kiihtyvyys on mainio, sillä voimansiirto toimii erittäin rivakasti.

Faresin tarjoaa myös erityistä Bosch Rexrothin kansaa yhteistyössä kehitettyä eVPS-vaihteistoa, jossa kaksi hydraulipumppua on yhdistetty kaksialueiseen mekaaniseen vaihdelaatikkoon. Koko järjestelmä on sähköohjattu, minkä kerrotaan mahdollistavan erittäin herkän ja tarkan ajon kaikissa nopeuksissa. Tässä tapauksessa ajoalueita on neljä eri tarkoituksia varten, lisäksi moottorin kierroksia ja vääntöä on mahdollista säätää omien tarpeiden mukaisesti.

Faresinin VPS Compact -kurottajassa on kuormantunteva hydrauliikka, jonka minuuttituotoksi ilmoitetaan 152 litraa. Edelliseen mallisarjoihin verrattuna työsykli on nopeutunut reippaasti, onneksi puomiston liikenopeutta voi säätää erikseen kulloisenkiin tehtävään sopivaksi. Ominaisuuden ansiosta myös kokemattomamman kuljettajan on helpompi tehdä tarkkuutta vaativia nosto-ja lastaustöitä. Puomin kellunta- ja jousitus ovat lisävarusteita. Kauhan kallistuskulmaksi kerrotaan 155 astetta.

Lisää lasipinta-alaa

Faresinin Compact-mallien ohjaamojen luvataan tarjoavan mukavuutta, tehokkuutta ja näkyvyyttä. Viimeksi mainitun ominaisuuden osalta esim. näkyvyys puomin suuntaan on mainio. Lasipinta-alaa on lisätty peräti 20 %. Varsin mukavassa istuimessa on perussäädöt kunnossa, kyynärnojan lisäksi sähköisesti esiohjattuun ohjaussauvaan on asennettu erillinen rannetuki.

Erilaisten toimintojen kokonaisvaltainen havainnointi voi kurottajassa olla vaikeaa, sillä säätöjä on paljon. Faresinissa kaikkien asetusten ja toimintojen tilanteen näkee Danfossin näyttöpaneelilta. Kuormanhallintajärjestelmän paneeli sijaitsee ohjaamon pilareitten sijaan etukonsolissa.

Faresiniin on lisävarusteena saatavana myös kolmipistenostolaite ja voiman ulosotto, jotka laajentavat nostokoneen käyttöalaa esim. peräkärryn vetämisen osalta. Periaatteessa ominaisuudet mahdollistaisivat vaikkapa lumenlinkouksen, mutta Suomessa kurottajan takanostolaitteen hyödyntäminen on vielä harvinaista. Faresin voidaan rekisteröidä myös traktoriksi.

Kurottajien yleistymistä maatalouskäytössä on ennakoitu jo vuosia, mutta ainakin Suomessa tämä on tapahtunut hitaasti. Kustannuspaineissa kamppailevalla toimialalla on saada jalansijaa, vaikka kurottaja toisikin lisätehokkuutta. Toisaalta myös korkealle nostavat pyöräkuormaimet ovat hieman vallanneet elintilaa maatalouskurottajilta.

Faresin vaikuttaisi kuitenkin olevan valmis haastamaan tiukasti kilpailtuja kurottajamarkkinoita. ”Faresin on panostanut todella paljon tuotekehitykseen. Muutamassa vuodessa merkin kurottajiin onkin tehty lukuisia parannuksia. Uskon, että Faresinin kurottajien markkinaosuuden kasvu ei jää ainakaan laadusta kiinni”, Pirttinen lopettaa.

Kiinnostuitko aiheista?