Koneiden ja rakennusten palosuojaus - Estä syttyminen

Työkoneita ja autoja palaa vuosittain lukuisia. Tulipalon syttyminen koneiden työskennellessä johtuu usein sähköviasta tai laakerivauriosta, joskus palon aiheuttaa öljyn tai polttoaineen joutuminen kuumaan pakoputkistoon. Koneita palaa myös rakennuspalojen mukana.
Iso sammutuspeite on uutta palojen sammutuksessa. Sillä saa nopeasti huputettua palavan auton tai pienkoneen.

Koneviesti pääsi seuraamaan Kuopion Pelastusopiston sammutusharjoitusta opiston harjoitusalueella. Harjoituksessa esiteltiin ja käytettiin uusia ja perinteisiä sammutuslaitteita sekä -tekniikoita. Harjoitus oli järjestetty jo virassa oleville palomiehille jatkokoulutuksena, mutta kyllä ajattelemisen aihetta tuli myös koneurakoitsijoille ja viljelijöille – omalla toiminnalla voi vaikuttaa sekä tulipalon riskiin että sammutustyön tehokkuuteen.

Opiston asiantuntijoina toimivat yliopettaja Ismo Huttu, joka on erikoistunut sammutusmenetelmiin ja vanhempi opettaja Jani Jämsä, jonka erikoisalana on onnettomuuksien ehkäisy.

Mitä amatööri voi ja saa tehdä?

Palon alkuvaiheessa ”siviili” voi tehdä paljonkin ja estää mittavia vahinkoja. Hätänumeroon kannattaa tietenkin heti soittaa, ja mikäli palo on alkuvaiheessa, voi käyttää alkusammutuskalustoa. Vaahto, jauhesammutin, hiekka tai pelkkä ämpärillinen vettä voi palon alkuvaiheessa hillitä liekkejä riittävästi. Lisäksi sammutuspeitto on pienien palonalkujen tukahduttamisessa toimiva. Yksi tehokkaimmista sammutuslaitteista on painepesuri – sillä sammuu tehokkaasti hieman isompikin liekki. Myös ammattilaiset käyttävät sammutuksessa korkeapainekalustoa, jolla saadaan vesisumulla pudotettua palokaasujen lämpötilaa. Samasta teemasta on käytössä rajumpaakin tekniikkaa, kuten Cobra, joka suihkuttaa korkeapaineista vettä tai veden ja hiekan seosta. Sammutuksen lisäksi sillä voidaan leikata betoniin aukkoja, josta saadaan sammutusvettä sisään.

Aikaa ei ole paljon

Syttymisen jälkeen palo etenee eri vauhdilla riippuen palavasta rakenteesta ja palavista materiaaleista. Herkästi syttyvien materiaalien palossa alkusammutukselle ja työkoneesta poistumiselle saattaa olla pahimmillaan aikaa vain muutama sekunti. Polttoaine- tai öljypalo työkoneessa on jo palon alusta lähtien vaarallinen – liekit ovat heti isot ja kuljettajan vahingoittumisriski on suuri. Mikäli on mahdollista sammuttaa moottori, tehdään niin ja sitten poistutaan ohjaamosta niin lujaa kuin suinkin. Vasta tämän jälkeen pyritään aloittamaan sammutustoimenpiteet. Palokunta kannattaa soittaa vähänkin isommassa palossa paikalle, koska ammattilaiset osaavat hoitaa myös jälkityöt paremmin.

Alkusammutuksessa on muistettava, että konekuskin suojavaatteet eivät ole kovin tulenkestäviä. Palomiehet käyttävät sammutustyössä erikoisvaatteita, jotka kestävät kuumuutta ihan eri tavalla kuin tavalliset työvaatteet. Mikäli alkusammutus ei tehoa ja liekit alkavat kasvaa, on huolehdittava omasta ja muiden turvallisuudesta. Navettapaloissa eläinten pelastaminen on etusijalla, mutta siinäkin on pidettävä järki mukana.

Palavan rakennuksen läheltä on pyrittävä poistamaan kaikki koneet ja kalusto, koska ne syttyessään pahentavat tilannetta.

Mitä ainetta kannattaa käyttää

Ensisammutuskalustoa hankittaessa on hyvä huomioida muutama seikka. Vanha vitsi väärin sammutetusta palosta kannattaa ottaa tosissaan – mutta kuitenkin vain sammutusaineen osalta. Väärällä aineella sammutettaessa voi syntyä paljon vahinkoa. Vesi ja palava rasva eivät esimerkiksi sovi yhteen. Siinä voi käydä sammuttajallekin köpelösti, kun palavaan öljyyn tai rasvaan ruiskauttaa vettä. Silloin palo roihahtaa voimakkuudeltaan moninkertaiseksi ja pyrkii tulemaan silmille.

Vaahtoa aluksi

Hutun mukaan pienen palonalun sammutukseen vaahtosammutin on paras, koska jälkivahinkoja syntyy vähemmän kuin jauhetta käytettäessä ja useimmiten vaahto riittää hoitamaan sammutuksen. Vaahtosammutin toimii sekä konepaloissa että sisätiloissa alkupalon vaiheessa, kunhan sammuttaja ei mene paniikkiin, vaan osaa suihkuttaa aineen liekkien juureen, eikä ruiski vaahtoa mihin sattuu.

Vaahtosammutin on itse asiassa hyvin yksinkertain laite, joka koostuu painepullosta jossa on vettä ja vaahtoavaa ainetta ”Fairyä”, kuten Huttu asian ilmaisi. Paineilma ottaa purkautuessaan mukaansa säiliöstä vaahtoaineen ja seos vaahtoutuu purkautuessa ulos sammuttimen suuttimesta.

Vaahtosammuttimen perusongelma on kylmänkesto. Periaatteessa vaahtosammuttimen toiminta loppuu nollassa asteessa. Nykyään tosin käytetään myös pakkasenkestävää nestettä, jolloin vaahtosammutin toimii myös talvella.

Jauheella sammuu

Käsisammutuslaitteista kaikkein tehokkain on jauhesammutin, mutta sen ongelmana ovat jauheen jälkivaikutukset. Pienen palonalun sammutuksen jälkeen voi sammutusjauhe tehdä koneen elektroniikalle karua jälkeä. Yliopettaja Ismo Huttu pelastusopistolta kertoi, että uusiakin autoja on mennyt lunastukseen pienen palon jäljiltä, kun sammutusjauhe on tuhonnut auton elektroniikkaa.

Jauhesammuttimen tehokkuuden saattoi omin silmin havainnoida sammutusnäytöksessä. Konttiin oli tehty mallihuone, joka sytytettiin palamaan, ja pian liekit löivät valtoimenaan ikkunasta. Kun jauhetta suihkutettiin ikkunasta sisään, sammuivat liekit parissa sekunnissa. Kyseistä paloa ei Hutun mukaan enää olisi saanut vaahdolla sammumaan.

Jauhesammuttimen vahinkoja voi vähentää käyttämällä ainetta vain tarpeellinen määrä. Huttu antoi esimerkkinä astianpesukoneen palon. Tuhauttelemalla lyhyitä suihkeita suoraan rakenteisiin, paloalue täyttyy jauheesta, mutta ei leviä ympäristöön, josta sen siivoaminen on suuritöinen urakka.

Kaikki tulipalot ovat yksilöllisiä, ja on aina katsottava, mikä on oleellista alkusammutuksessa. Sillä on iso merkitys, palaako työkone hiekkakentällä, korjaamohallissa vai rutikuivalla metsäaukiolla. Korjaamohallissa tai metsäaukossa palava kone on saatava sammumaan keinolla millä hyvänsä, koska palon ympäröivälle omaisuudelle aiheuttamat vahingot voivat olla valtavat.

Iso sammutuspeitto

Harjoitusalueella esiteltiin ison sammutuspeiton käyttöä. Sillä voi huputtaa auton kokoluokkaa olevan palavan kohteen. Peitto on valmistettu palonkestävästä materiaalista ja se on kohtalaisen ison pressun kokoinen. Koetilanteessa vanha farmariauto sytytettiin palamaan ja odotettiin palon ensin pääsevän vauhtiin. Tämän jälkeen kaksi palomiestä veti sammutuspeiton auton päälle ja palo alkoi tukahtua omiin kaasuihinsa.

Peitto on tehokas suojakeino pienten koneiden paloissa sisätiloissa. Vaikka peitto ei pystyisi paloa kokonaan sammuttamaan, antaa se kuitenkin peliaikaa ja rajaa tuhoja. Vanhempi opettaja Jani Jämsä kertoi, että peittoa on käytetty jo tositoimissa ja sitä suositellaan mm. korjaamoille. Isossa peitossa on ongelmana, että sitä on vaikea käyttää yksin.

Päävirtakatkaisin

Jämsä suosittelee, että koneet säilytettäisiin eri rakennuksissa kuin eläimet ja erityisesti hän painotti vielä pääkatkasijan käyttöä. Monelta palolta olisi vältytty, mikäli koneessa olisi ollut pääkatkaisija tai sitä olisi käytetty. Konevalmistajille hän lähettää terveisiä, että koneisiin asennettaisiin pääkatkaisijat ja ne laitettaisiin sellaiseen paikkaan, että pääkatkaisinta tulisi myös käytettyä. Paras paikka on ohjaamon kulkuaukon lähellä. Jos katkaisija on toisella puolella konetta, unohtuu virta helposti päälle.

Vanhemmissa rakennuksissa ei aina ole mahdollista säilyttää esimerkiksi pienkuormaajaa muualla kuin rehuvarastossa. Pitämällä virtalaitteet kunnossa minimoidaan kuitenkin palovaara. Automaattisiin ruokintalaitteisiin Jämsä suosittelee valmistajia kehittämään aikakatkaisujärjestelmiä. Häiriön tullessa jokin kone saattaa jäädä pyörimään tuntikausiksi, ja silloin on ylikuumentumisen vaara olemassa. Huolellisella käytöllä ja toiminnan tarkkailulla pystytään estämään isoja vahinkoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?