John Deere 6195M - Peltoveturi

John Deeren M-sarjan suurin malli asettuu voimakkaassa laajenevaan olevaan 200 hevosvoiman teholuokkaan. Varustelu on kompromissi perinteitä ja nykyaikaa. Massiivinen ulkonäkö kertoo, että kone on tarkoitettu vetokoneeksi eikä nurkkahommiin.

John Deeren M-sarja on varustelultaan vaatimattomampi ja siten myös hinnaltaan edullisempi traktorimallisto, jonka kohderyhmiä ovat lähinnä viljelijät ja hintatietoiset asiakkaat. Hintaa on puristettu käyttämällä mekaanisia hydrauliikkaventtiileitä ja vanhoista malleista tuttua ohjaamoa hallintalaitteineen.

M-sarja sopii ominaisuuksiltaan hyvin viljatilan vetokoneeksi, sillä 200 hevosvoiman teho antaa kultivaattorille riittävästi vauhtia ja etujousitus on tarpeen sekä pellolla että maantiellä. Tämän kokoluokan koneen ostajan viljelykset ovat yleensä hajallaan, minkä vuoksi maantieajoa kertyy paljon. 6M-sarjaan ei ole kuitenkaan tarjolla 50 km/h vaihteistoa, vaan voimansiirtovaihtoehdot ovat 4- tai 5-portaisen mekaanisen vaihteiston johdannaisia 40 km/h versioina.

Koneviesti kokeili John Deere 6195M -traktoria viljatilan syystöissä kultivaattorin, kyntöaurojen ja perävaunujen vetokoneena. Tunteja kertyi rapiat 50.

Kaksoisahdettu ureamoottori

Koeajotraktorin perusmoottori oli koeteltu ja tunnettu 6,8-litrainen PSS-moottori, kuitenkin kaksoisahdettuna. Pakosarjassa on ensimmäisenä kiinteäsiipinen ahdin, jonka tuottamaa painetta nostetaan vielä sarjaan kytketyllä muuttuvageometrisella ahtimella. Ratkaisulla saadaan laajennettua vääntökäyrää ja alavääntöä, myös päästöt vähenevät. Jatkossa suurimmat 6M-mallit tulevat kuitenkin PVS-moottorilla, eli yhdellä muuttuvageometrisella turbolla ahdettuna.

Nykyaikaisesta moottorinohjauksesta huolimatta Jontikan moottori ei anna lisätehoa, vaikka suurin teho saavutetaankin parhaan vääntömomentin alueella. Lisäteho kuuluu samantehoisten 6R-mallien vakio-ominaisuuksiin.

Päästötason 4:n myötä John Deerekin on pakotettu luopumaan yhden polttoaineen taktiikasta. Muutamista muista valmistajista poiketen pakokaasujen puhdistukseen käytetään lisäksi edelleen hiukkassuodatinta, jonka luvataan olevan täysin huoltovapaa.

Hiukkassuodattimesta ja pakokaasujen takaisinkierrätyksen priorisoinnista johtuen ureaa ilmoitetaan kuluvan vain 2 % kulutetun polttoaineen määrästä, mistä kertoo myös ureasäiliön pieni tilavuus suhteessa polttoainesäiliöön – ureasäiliön tilavuus on 20 litraa ja polttoainesäiliön 325 litraa, joten AdBlueta on lisättävä laskennallisesti joka kolmannella tankkauskerralla.

CommandQuad Plus -robottivaihteisto

6M-mallistoon esiteltiin uusi robotisoitu CommandQuad Plus -vaihteisto. Kolmessa tehokkaimmassa mallissa aluevaihteita on viisi, pienimmissä malleissa aina kuusi. Neljään pikavaihteeseen yhdistettynä välityksiä muodostuu siten joko 20/20 tai 24/24. 6M:ään on edelleen saatavilla myös PowrQuad Plus- ja AutoQuad Plus -keppivaihteistot eri variaatioissaan.

CommandQuad Plus -vaihteiston esittelyn myötä 6M on mahdollista hankkia ilman perinteistä vaihdevipua. Robotisoitua powershift-vaihteistoa hallitaan muistakin JD:n malleista tutulla paneelilla. Aluevaihteet valitaan painikkeilla, manuaali- ja automaattitilan välillä siirrytään lyhyellä vivulla, jonka päässä on nopeudenrajoittimena toimiva näppärä peukalopyörä.

Kokeilutraktorissa oli 40 km/h Eco-voimansiirto, joka tarjoaa 40  km/h vauhdit noin 1 800 moottorin kierroksella.

Työkoneiden kytkentä

Työkoneiden kytkentä on melko helppoa, sillä nostolaitteen käyttövivut ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla, eikä niitä tarvitse herätellä. Työkoneen letkujen kytkentä onnistuu, vaikka niissä olisi painetta. Liittimet on sijoitettu hyvin suoraan linjaan ja korkealle, tästä huolimatta letkujen kytkentä onnistuu kohtuullisen hyvin.

M-sarjan koneissa on vain kolme mekaanista venttiiliä, joista yksi käyttää hydraulisesti ulos työntyvää vetokoukkua. Hydrauliikan tuotto on 114 l/min ja kuormantuntevasta pumpusta johtuen hydrauliikan käyttö on miellyttävää.

Testikoneessa oli kuitenkin myös sähköisellä ristivivulla hallittava keskilohko, joka on ensisijaisesti etukuormaajaa varten. Mikäli traktoria ei varusteta kuormaajalla, voidaan lohko valjastaa esimerkiksi jälkiasenteisen etunostolaitteen käyttöön tai putkittaa taakse lisäventtiileiksi.

Vetovarsien sivurajoittimet ovat Walterscheidin valmistamia. Oikeanpuoleista rajoitinta säädetään kierteellä, vasemman rajoittimen säätö onnistuu vasta kun luikitussokka on avattu. Vasen rajoitin lukittuu yläasennossa, jos ja kun varret nousevat niin korkealle, että rajoittimen vetovarren puoleinen pää asettuu ketjun varassa roikkuvan lukituskappaleen hahloon.

Perinteinen ohjaamo

6M:n ohjaamossa on helppo tuntea olonsa kotoisaksi, mikäli kokemusta John Deerellä työskentelystä on kertynyt aiemminkin. Ohjaamossa ikä kuitenkin tuntuu, sillä ohjaamo on ulkomitoiltaan pienempi kuin monessa nykyaikaisessa 100-hevosvoimaisessa traktorissa. Kuljettaja istuu poteromaisesti lokasuojien välissä ja keula näyttää olevan kaukana. Peilit olivat perusmallia, mutta nykyisin laajakulmapeilit kuuluvat vakiovarustukseen.

John Deeren käyttö alkaa jumpalla, sillä kuskin on kurotettava oikeaa kättään kunnolla ylettyäkseen ovenkahvaan. Ovet aukeavat ja sulkeutuvat kuitenkin hyvin ja ohjaamon meno on melko helppoa, mikäli apukuljettajan istuin on taitettu ylös. Lisävarusteinen saattovalo valaisee portaat ja helpottaa ohjaamosta poistumista pimeällä.

Kuljettaja löytää mieleisen ajoasennon helposti, vaikka istuin liikkuu yllättävän vähän pituussuunnassa. Hallintalaitteet ovat hyvin käden ulottuvilla. Kyynärnoja on sopivalla etäisyydellä ja vaihteiston pieneen hallintavipuun yltää hyvin, varsinkin jos kuormaimen hallintavipu on taitettuna ala-asentoon.

Katkaisimet ja hallintalaitteet on asennettu valokatkaisijaa ja virtalukkoa lukuun ottamatta oikean lokasuojan päällä olevaan paneeliin. Istuimen takana on tilaa suurille työkaluille. Lisäksi polttoainesäiliön päällä on Jontikan perinteinen ja kätevä metallipakki.

Nostolaitetta ja mekaanisia hydrauliikkavipuja on helppo käyttää, koska ne ovat heti käytössä, vain keskilohkon ristivipu pitää aktivoida. Suunnanvaihtovipu on Jontikan perinnemallia. Mittaristo hälyttää, jos kuljettaja laittaa suunnanvaihtovivun ajoasentoon parkkilukon ollessa aktivoituna.

Moottorin ja voimansiirron äänet on vaimennettu hyvin, eikä huolellisesti valmistettu ohjaamo resonoi. Ohjaamon materiaalit vaikuttavat kestäviltä. Ohjaamossa on miellyttävä työskennellä, sillä ilmastointi ja lämmitys eivät aiheuta vedon tunnetta. Ohjauksen orbitroli suhisee kuitenkin todella lujaa ja ärsyttävästi. Valmistaja onkin puuttunut asiaan asennuttamalla melua vaimentavan sovitelevyn pumpun kuoren sisälle, jonka pitäisi vähentää ääntä merkittävästi.

Näkyvyys suoraan eteen ei ole kovin hyvä, sillä kuljettaja istuu kuitenkin melko syvällä lokasuojien välissä ja nokkapeltiä riittää. Takanäkyvyys on kuitenkin hyvä, samoin etuviistoon.

Kuorman kanssa mukavampi

Vaihdevipu on samantapainen lyhyt vipu kuin esiteltiin kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuihin DirectDrive-malleihin. Vaihteiston alue valitaan painonapilla. Automaattiajo aktivoidaan siirtämällä ajovipua oikealla olevaan hahloon.

Vaihdevivussa olevalla säätöpyörällä voidaan säätää suurinta ajonopeutta. Mittariston keskellä oleva mustavalkoinen näyttö kertoo, mikä vaihteiston alue ja mikä pikavaihteen porras on kytkettynä – ja mikä on sille ohjelmoitu suurin ajonopeus.

Pikavaihteet vaihdetaan työntämällä vipua eteen, jolloin nopeus suurenee. Vaihteisto vaihtaa pienemmälle, kun kuljettaja vetää vivusta.

Vaihteiston vaihtamiskierroslukua muutetaan kiertämällä oikean puoleisten hallintalaitepaneelin päällä olevaa nuppia: eco-asennossa vaihto tapahtuu matalammilla kierroksilla, power-asennossa vastaavasti korkeilla. Säätöalue on työstä riippuen 1 200–2 000 k/min. Tyhjä traktori ei jaksa kulkea 40 km/h vauhtia, jos nuppi on käännettynä täysin eco-asentoon.

Vaihteiston joka alueen liikkeellelähtövaihde

Robotilla varustettu powershift on parhaimmillaan kuormitettuna, jolloin nopeusalue vaihtuu pehmeästi. Automatiikkaa ei kannata käyttää, jos ajetaan pelkällä traktorilla tai kevyellä kuormalla, sillä vaihdot tuntuvat nykäyksinä, eikä automatiikan toiminta ole loogista. Vaihteiden vaihto on onneksi helppoa, sillä vipu on kätevä käyttää. Moottorin alavääntö riittää matalilla kierroksilla tehtävään cruisailuun. Kuorman kanssa tilanne paranee ja vaihteisto toimii pehmeämmin ja loogisemmin.

Vaihteistoautomaatikka toimii yleensä hyvin ja reagoi hyvin vähitellen tapahtuvaa kuormituksen nousuun. Päisteissä automatiikka saattaa hämääntyä ja vaihtaa suurempaan, kun kuormitus laskee, mikäli kuljettaja ei ajoissa kevennä kaasujalkaa. Sen sijaan kultivaattorin putoaminen maahan lisää kuormitusta niin paljon, että päisteajon aikana pienillä kierroksilla pyörinyt moottori ei nosta kierroksia riittävän nopeasti kuormituksen laskiessa.

Päisteautomatiikka sisältää onneksi ohjelmoitavan ennakointitoiminnon, joka esimerkiksi nostolaitetta tai hydrauliikkaa käyttäessä viestii vaihteistolle yllättävästä vetovoiman tarpeen muutoksesta.

Suunnanvaihto toimi melko pehmeästi, mutta kytkinpolkimen toiminta on melko äkkinäistä. Sitä voi periaatteessa säätää, mutta siitä ei kokeilussamme ollut juurikaan apua. Poljin toimi parhaiten, kun säätö oli asennossa mukautuva. Traktorin voi AutoClutch-toiminnon ansiosta pysäyttää pelkästään jarrua painamalla, mikä vähentää kytkimen käyttötarvetta.

Vaihteisto on eteenpäin ajettaessa hiljainen, eikä kuormituksen lisäys vaikuta merkittävästi melutasoon. Peruutettaessa voimansiirrosta kuuluu ärsyttävää sirinää.

Pellolla ja tiellä

6195M on etujousituksen ansiosta hyvä ajaa tiellä. Iso ja pitkä-akselivälinen traktori kulkee vakaasti, etuakselin ja ohjaamon jousitukset tasaavat menoa. Etuakselin jousitus toimii eleettömästi, eikä ohjaamon jousitus pohjannut pahimmissakaan pompuissa.

Jontikka kulkee myös pellolla tasaisesti. Rengaskoko on koneen massaan ja voimavaroihin nähden riittävä. Koneen leveys on 650/65R42-renkailla vain muutaman sentin yli 2,5 m ja kääntöympyrän ulkohalkaisija on 13,5. 6195M on ulkomittoihinsa nähden ketterä. Takarenkaiden sisäväli oli vain 123 senttiä, minkä vuoksi auroja piti säätää runsaasti, jotta vetopiste tuli oikealle kohdalle. Maavara on koukun alla kuitenkin suhteellisen pieni, noin 43 cm.

Vaihteiston A-alue on kätevä koneita kytkettäessä. B-alue sopii hyvin kyntöön, C-alueen suurimman vaihteen, 17,5 km/h vauhti riittää kylvökoneille ja lautasmuokkaimille. Liikkeellelähtö onnistuu myös kuormatun perävaunun kanssa C-alueelta.

Kuljettaja voi keinukytkimellä valita kahden aloitusvaihteen välillä. Käytimme 1-asentoa peltonopeuksilla, jolloin liikkeellelähtö tapahtui kynnössä B2:lla ja maantieajossa D1:llä. 2-vaihtoehtoon ohjelmoitiin suuremmat vaihteet siirtoajoja varten, koska se vähentää turhaa pienien vaihteiden kelausta ja nopeuttaa kiihdytystä.

Kookas ja kevyt keula

6M:n keula noudattelee John Deeren viime vuosien mahtipontista muotoilua. Konepeitto kohoaa todella korkealle. Kyntäessä keula kohoaa helposti taivasta kohti – neliteräisten aurojen kanssa tarvitaan jo käytännössä keulapainoja. Syy löytyy perinteisestä John Deeren nostolaitteen mitoituksesta.

Varsinkin työntövarren kiinnityspiste on taaempana kuin monella muulla kilpailijamerkillä, mistä johtuen traktorin kokoon suhteutettuna kevytkin työkone on niin kaukana, että keula käy kevyeksi.

Omaan käyttöön

John Deere 6195M on tehokas veturi pellolle ja maantielle. Traktori sopii painojakaumansa puolesta paremmin hinattavien laitteiden kuin raskaiden nostolaitekoneiden vetoon.

Koneen ominaisuudet riittävät myös urakointiin, mikäli kolme hydrauliikkaventtiiliä riittää. 6195M on lähtöhinnaltaan 37 000 euroa edullisempi kuin vastaavalla moottorilla, tosin lisätehollisella sellaisella, varustettu 6195R.

Robottivaihteiston lisähinta 5- alueiseen neljällä pikavaihteella varustettuun PowrQuad-keppilaatikkoon on verollisena 3 722 euroa. Robottivaihteiston suurin etu on käytön helppous.

Ajomukavuus on kohdallaan, sillä testiyksilö oli varustettu sekä lisävarusteisella etuakselin että vakiovarusteisella ohjaamon jousituksella. Lisäksi suuri rengaskoko vakauttaa menoa pellolla ja parantaa vetokykyä.

Mukavuuteen ja turvallisuuteen panostaminen maksaa tässä tapauksessa verollisena vajaat 6 500 euroa, tuolla summalla saa jousitetun ja jarrullisen TLS-etuakselin. n

6M:n keula on nostolaitekoneita käytettäessä kevyt, sillä nostolaite ja varsinkin työntövarren kiinnityspiste sijaitsevat varsin kaukana taka-akselista.

kuvat: Erkki Mäkelä, Uolevi Oristo, Tapio Vesterinen, testiryhmä: Erkki Mäkelä, Henri Oristo, Osmo Oristo, Uolevi Oristo, Tapio Vesterinen

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?