FMG TLN570 -tielana - Sorateiden virtuoosi

Suomessa on vielä runsaasti sorateitä, jotka kaipaavat ammattilaisen hellää huolenpitoa. FMG:n suurin lanamalli on vankka pinnantasoittaja, joka vaatii ammattitaitoa ja järeää kalustoa.

Iisalmelainen FMG, eli Farm Machinery Group, valmistaa kolmea eri lanamallia. Kattavaan valikoimaan kuuluu monipuolisesti erilaisia kunnossapidon työlaitteita. Esimerkiksi lumilinkoja ja harjalaitteita on useita eri malleja, vaihtolavavaunujen kantavuudet ovat 13–18 tonnia. Valmistuksessa olevien traktorivetoisten takalanojen työleveydet ilman lisäsiipiä ovat 275–350 cm, lisäosilla lanausleveydet kasvavat noin 40 cm.

Testissämme ollut TLN570 on malliston suurin. Lanan kokonaispituus on 940 cm ja paino 5 700 kiloa. Lanassa on neljä terää. Kaltevuuden lisäksi myös etu- ja takapään korkeutta voi säätää itsenäisesti. Keskiterä voidaan pulttikiinnityksellä siirtää lanaamaan takaviistoon, jolloin myös polanteen poistaminen on mahdollista. Lanan takana on 12-renkainen tasauspakkeri, joka tiivistää lanausjäljen.

Säätömahdollisuuksia

FMG:n suurin lanamalli on jo vakiona kattava paketti, sillä esim. tappiterät, joystick-ohjaus ja hydraulinen kivihara kuuluvat vakiovarusteisiin. Hydraulivaatimuksena on Power Beyond -hydrauliikka. Ohjaamoon asennetaan FMG:n oma ohjausyksikkö, johon kuuluun myös hallintavipu. Kaikkia lanan toimintoja ohjataan siis yhdellä vivulla. Testitraktorin tapauksessa kääntyvän ohjauskonsolin ansiosta sauva sijaitsi varsin näppärällä kohdalla ohjaamon oikealla laidalla.

Ohjausyksikön avulla voidaan säätää mm. eri toimintojen liikenopeuksia sekä suuntia. Myös eri käyttäjille voidaan ohjelmoida omat profiilit, jonka ansiosta kuljettajan vaihtuessa käyttöönotto on nopeampaa. Lana on mahdollista yhdistää myös traktorin omaan järjestelmään, jolloin lanaa pysytytään ohjaamaan alkuperäisellä ohjaussauvalla. Tämä kuitenkin vaatii useamman hydraulilohkon kuin FMG:n oma järjestelmä.

Aisaohjauksella ketteryyttä

Testitraktorinamme toimi Valtra T234. Rankkasateiden vuoksi olosuhteet olivat haastavat, vaikka tiestö ei ollutkaan pahinta mahdollista laatua. Siirtoajossa FMG:n lana kulkee tasaisesti perässä, pituuden vuoksi on kuitenkin oltava tarkkana.

Aisaohjauksen ansiosta kokonaisuuden kääntöympyrä on vain noin 9,5 metriä, joten ympäripyörähtäminen luonnistuu useimmissa liittymissä. Toiminnon avulla saa helposti väisteltyä myös mahdollisia tienpielessä olevia esteitä tai tarvittaessa pystyy ajamaan traktorilla lanan kulkuväylää keskemmällä tietä. Myös levikkeiden lanaus ja palteiden poisto helpottuvat. Etummaiset terät eivät yllä osumaan traktorin takarenkaisiin edes täysin käännettyä ennen ääriasentoa.

FMG TLN570 painaa 5 700 kiloa, joten aivan hengettömällä trakorilla lana ei liiku. Käytetyt materiaalit ovat jämäköitä, eikä viimeistelyssä ole moittimiseen sijaan. Lanan päällä molemmin puolin on kätevät säilytyslaatikot. Maakivien varalta sylinterit on suojattu shokkiventtiileillä.

Perussäädöt kuntoon

Lanan käyttö aloitetaan tekemällä perussäätö, jossa etuterät ovat maassa mutta takaterät noin 5 cm ilmassa. Käytännön lanauksessa työsyvyyttä ja kallistusta joutuu kuitenkin jatkuvasti ohjaussauvalla säätämään – etenkin epätasaisemmilla pinnoilla. Joystick-ohjaukseen molemmille suunnille voidaan määrittää kuollut alue, joka tarkoittaa, ettei pieni ohjausvivun liike vielä aiheuta venttiilin ohjausta. Eli näin säätö on helpompaa tottumattomallekin, eikä vahingossa tule ohjattua väärää suuntaa.

Etenkin hämärämmällä kelillä voisi lanan perässä olla tarpeen jonkinlainen asennonilmaisin. FMG onkin asentanut jo tällaisia ratkaisuja muutamille asiakkaille. Työskentelyä voisi helpottaa myös erilliset kamerajärjestelmät, mikäli tällaisten virittelyyn innostus riittää.

Testilanan uutuusominaisuuksiin kuului tukipyörillä varustettu kivihara. Korkeussäätö tapahtuu käsipelillä vanttiruuvilla ja levitys hydraulisesti. Paksulla palteella märissä olosuhteissa tukipyörän ja levyn väli osoittautui säädetyn liian pieneksi, sillä välikkö tukkeutui nopeasti. Säädön muuttaminen vaatii käsityötä, joten vaihtelevia olosuhteita ajatellen hydraulinen säätö voisikin olla hyvä ratkaisu. Normaalia murskepintaa lanattaessa tukkeutumista ei esiintynyt.

Sileää pintaa

Oikeissa säädöissään FMG:n suurin malli tekee erinomaista jälkeä. Lanan levyinen tie muotoutuu loivaan kaltevuuteen lähes automaattisesti. Aiemmin mainittu erittäin märässä kelissä tapahtuva kiviharan tukkeutuminen tosin saattoi pullauttaa kiviä myös valmiille pinnalle.

Tukevien tasauspyörien ansiosta lanausta voi jatkaa myös olosuhteissa, joissa perinteisen lanan tasausjälki olisi kuohuvaa lällyä.

Aisaohjauksessa voisi olla hieman enemmän voimaa, sillä märkä palle ja terille kertyvä pintakerros ovat kova vastus. Tämän kuitenkin havaitsee ainoastaan ääriolosuhteissa, joissa terille on kertyy runsaasti maa-ainesta. Oikeat säädöt ja tilanteenhallinta ovat avainasemassa myös tässä tapauksessa.

Kaupungistumisesta huolimatta Suomessa on vielä tuhansia kilometrejä sorateitä, jotka kaipaavat – etenkin bioteollisuuden kasvaessa – ammattimaista huolenpitoa.

Kokonaisuudessaan FMG:n suurin lana on harkinnan arvoinen työkalu. Veturilta se tosin vaatii voimaa ja painoa. Pienellä perehtymisellä jälki on asianmukaista ammattitasoa. Samaan sarjaan asettuu myös hinta, sillä verollisia euroja saa pulittaa 47 100 kappaletta. Tällä panostuksella saa kuitenkin kattavan varustuksen ja mainion työnjäljen.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?