Beam-imulakaisukoneet ja Bucher CityCat - Kyytiä syksyn lehdille

Tanskalaisnen konevalmistaja Beam on erikoistunut tie- ja katualueiden sekä lentokenttien puhtaanapitoon tarkoitettuihin kuorma-auton alustalle asennettaviin imulakaisuautoihin. Jokainen kone valmistetaan tilauksen perusteella vahvasti räätälöitynä lähes uniikkina tuotteena.
Beamin imulakaisuautot räätälöidään asiakkaan yksilöllisten tarpeiden mukaisesti moduulirakenteen avulla.

Vantaan kaupunki on ottanut käyttöön Beam S12000 -imulakaisuyksikön hydrostaattisella vaihteistolla varustettuna. Alustaksi valikoitui 375 kW tehoinen Volvo FM D13 6x2. Kaikkine varusteineen hankinnan arvo oli noin 470 000 euroa. Vuosittainen käyttötuntimäärä tulee arvion mukaan olemaan noin 1 000 tuntia.

Kaksi tuotelinjaa

Beam on keskittynyt imulakaisukoneiden ja korkeapainepesuautojen suunnitteluun, valmistukseen ja myyntiin. Tuotelinja voidaan karkeasti jakaa katujen ja piha-alueiden (Specialist range) sekä lentokenttien puhtaanapitoon (Airport range) tarkoitettuun kalustoon. Liikevaihdosta noin 70 % tulee Specialist rangen koneista.

Kaikki koneet ovat hyvin pitkälle räätälöityjä asiakkaan yksilöllisten tarpeiden ja käyttötarkoituksen mukaisesti. Koneiden räätälöinti alkaa jo kohdemaan perusteella.

”Pohjoismaissa ja ylipäätään talvimaissa on talven jäljiltä enemmän likaa ja roskaa kuin esimerkiksi Etelä-Euroopassa, joten koneetkin ovat jo tämän takia hiukan erilaisia,” Beamin vientimyynnistä vastaava Peder Haugård kertoo.

Specialist range pohjautuu moduulirakenteeseen. Moduulin keskeisimmät osat ovat 6–14 m2 vetoinen säiliö, käyttöyksikkö, harjalaite, painepesujärjestelmä, etupään laitteet ja imusuulake.

Asennus voidaan tehdä käytännössä kaiken merkkisille alustoille. Kaikki enintään 9 kuution tilavuuksiset koneet ovat 2-akselisia 4x2-malleja ja yli 9 kuution mallit 3-akselisia 6x2*4-malleja.

Vaihtoehtona täysleveälle imusuulakkeelle on taakse asennettava Rotorcleaning-järjestelmä. Sen etuna on pienempi vedentarve. Normaalin 100 l/min sijaan kulutus on 60–80 litraa minuutissa. Tämä alentaa polttoaine-, jätevesi- sekä käyttökustannuksia ja mahdollistaa korkeamman käyttöasteen.

Airport rangen koneilla pesunopeus on 20 km/h ja harjausnopeus 40 km/h. Koneissa on lisäksi kuminpoisto- ja glygolin talteenotto-ominaisuudet.

Painonjakauma keskiössä

Kun konetta suunnitellaan, on keskiössä komponettien sijoittelu ja tätä kautta painonjakauma. Merkittävässä osaa tämä näyttelee etenkin 2-akselisissa versioissa. Beamissa vesisäiliöt on sijoitettu koneen molemmille sivuille. Tilavuutta on mallista riippuen 2 660–4 320 litraa.

”Laskennassa pitää ottaa huomioon se mitä tapahtuu, kun vesisäiliöt tyhjenevät ja roskasäiliö täyttyy. Myös eri optioiden ja varusteluiden merkitys on suuri laskennassa,” Haugård painottaa.

Lisäksi saatavilla on roskasäiliön sisälle tai ohjaamon ja säiliön väliin sijoitettava lisävesisäiliö, joilla tilavuutta saadaan kasvatettua 600–2 000 litraa. Tällöin on tehtävä massojen tarkastuslaskenta, ettei akselien kantavuuksia ylitetä.

Käyttöyksikkönä on joko perinteinen Mercedeksen 129 kW tehoisella lisämoottorilla tai hydrostaattisella käytöllä varustettu yksikkö.

”Hydrostaatti on lakaisutyössä jouheampi. Se on myös polttoainetaloudellisempi, sillä toinen dieselmoottori jää pois. Lisäksi huollon tarve vähenee. Hydrostaatin öljyt ja suodaatimet vaihdetaan 2 000 tunnin välein,” J-Trading Oy:n toimitusjohtaja Ulf Juslin listaa hydrostaatin etuja. Hydrostaatin suosio on kasvamaan päin. Kun vielä viisi vuotta sitten 20 % toimitetuista koneista oli varustettu hydrostaatilla, niin tänä päivänä luku on jo noin 50 %. Hydrostaattivaihteisto on italialaisen Omsin käsialaa ja hydraulipumput tulevat Danfossilta.

”Danfoss ei ole halvin, mutta se on osoittautunut toimivimmaksi ja luotettavimmaksi ratkaisuksi,” Haugård sanoo.

Juuret urakoinnissa

Beam aloitti vuonna 1971 teiden ja alueiden kunnossapitoon ja siivoukseen erikoistuneena urakoitsijana. Varsin pian yritys alkoi suunnitella ja rakentaa koneita ja laitteita omaan käyttöön, koska markkinoilta ei löytynyt yrityksen tarpeisiin sopivia tuotteita. Koneita valmistettiin vuoteen 1983 mennessä noin 2–3 kappaletta vuosittain, kaikkiaan 27 kappaletta. Silloin yritys lopetti urakoinnin ja keskittyi pelkästään imulakaisukoneiden ja korkeapainepesuautojen valmistukseen ja myyntiin.

Nyt Beam kuuluu Bucher Industries -konserniin ja yritys työllistää noin 100 henkilöä vuosittaisen tuotannon ollessa noin 100 konetta. Tuotannosta noin 85 % menee vientiin. Tärkeimmät vientimaat ovat Norja, Benelux-alue sekä Saksa. Ensimmäisen Beamin Suomeen hankki Helsingin kaupunki vuonna 1985.

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?