VW Crafter - 69 vaihtoehtoa

Volkswagen Crafter -mallisto laajenee täyteen mittaansa vuoden 2018 aikana. Etuvetoisten umpipakettimallien lisäksi saatavilla on eri alustaversioita, neliveto, takaveto sekä automaattivaihteistolla varustetut mallit.
Haldex-tekniikalla toteutettu 4Motion-neliveto on avustava järjestelmä, eikä Crafteria ole varsinaisesti tarkoitettu off-road-käyttöön. Pehmeällä alustalla ja huonoilla teillä se on kuitenkin hyvä apu, joka pelastaa monesta pulasta.

Viime huhtikuussa Suomeen saatiin ensimmäiset etuvetoiset, manuaalivaihteistolla varustetut Volkswagen Crafterit. Nyt mallisto on täydentynyt 4Motion-nelivedoilla ja automaattivaihteistolla varustetuilla malleilla. Aivan vuoden lopulla saataville tulevat takavetoiset mallit. Ensi vuoden puolella tarjolle vielä tulevat 90 kW:n tehoiset moottorit. Kun kaikki moottoriversioiden, korimallien ja vetotapojen yhdistelmät tulevat saataville, on Crafter-mallistossa tarjolla 69 eri vaihtoehtoa. Se on eniten 3,5-tonnisten pakettiautojen kokoluokassa.

Iso mallivalikoima mahdollistaa myös sen, että auton käyttäjäkunta tulee olemaan sangen laaja. VW:ltä kerrotaan, että merkittävimmät asiakasryhmät tulevat löytymään kuljetuksen ja logistiikan, huolto- ja korjausyritysten sekä rakennusliikkeiden parista. Automaattivaihteiston myötä ovet aukeavat entistä paremmin taksi- ja henkilökuljetusmarkkinoilla sekä sairaankuljetuksessa.

Suomessa kysynnän arvioidaan painottuvan umpipakettiautojen etuveto- ja 4Motion-malleihin. Nelivedon osuudeksi uskotaan muodostuvan noin 30 % kokonaismyynnistä. Myös automaattivaihteistojen osuuden kokonaisuudesta arvioidaan nousevan vähintään kolmannekseen.

Kaikki vetotavat automaatilla

Uusi Crafter on myös luokkansa ainoa malli, johon on saatavilla 8-nopeuksinen automaattivaihteisto kaikkien kolmen vetotavan yhteyteen. 4Motion-neliveto on toteutettu Haldex-kytkimellä ja on nyt täysin yrityksen omaa valmistetta – Wolfsburgin tuotantoa.

Automaattivaihteisto on momentinmuuntimella varustettu. Etu- ja nelivetoisten yhteydessä automaatti on Aisinin valmistama, kun taas takavetoisen automaattivaihteisto tulee ZF:ltä. Polttoaineenkulutuksen arvioidaan olevan automaatin yhteydessä noin 4–5 % manuaalia suurempi.

Koeajossa automaatti toimi jouhevasti ja porrastus oli onnistunut. Toiminta oli lähes huomaamatonta.

Perusmoottorina käytetään kuudennen sukupolven VW Transporterista tuttua 2-litraista turbodieseliä. Teholuokkia on neljä. Alkaen mallissa on tehoa 75 kW ja vääntöä 300 Nm. Tämä on tarjolla ainoastaan etuvetoiseen versioon. 90 kW:n malli on saatavilla ainoastaan takavetoisen yhteyteen, ja se tulee saataville vasta ensi vuonna. Sen sijaan sekä 103 kW:n tehoinen ja 340 Nm:ä vääntävä että 130 kW:n tehoinen, tuplaturbolla varustettu, 410 Nm:ä vääntävä versio voidaan valita kaikkien vetotapojen yhteyteen.

Neli- ja etuvedon yhteydessä moottori on edessä poikittain ja kallistettuna kahdeksan astetta eteenpäin. Näin moottori–voimansiirto-yhdistelmän pituutta on saatu lyhennettyä ja tätä kautta enemmän tilaa ohjaamoon. Takavetoisessa moottori on pitkittäin. Kaikissa moottoreissa on vakiona Start&- Stop-järjestelmä. Kulutuksen luvataan alentuneen jopa 15 % aiempaan verrattuna.

Kolme koripituutta

Crafteria on saatavilla niin pakettiautona, kombina kuin avolavaversiona. Kombi tulee saataville ensi vuonna. Akselivälejä on kaksi, koripituuksia ja kattokorkeuksia kolme. Enimmäispituus on 7 391 mm ja korkeus 2 798 mm. Suurimmillaan sisäkorkeus on jopa 2 198 mm, tällöin tavaratilaa on 18,4 m3. Etuvetoisen uuden rakenteen ansiosta kuormauskynnys on 100 mm alempi.

Tavaratila on muotoiltu aiempaa laatikkomaisemmaksi. Näin tila saadaan paremmin hyödynnettyä.

Lattiassa on kahdeksan tukevaa sidontalenkkiä, joten sidonta onnistuu hyvin.

Pisimpään malliin mahtuu yhdeksän rullakkoa. Keskipitkään (6 836 mm) malliin mahtuu kuusi eurolavaa. Käytettävyyttä helpottaa suuri ja selkeän muotoinen sivuovi. Kokonaismassa vaihtelevat 3 000–3 500 kilon välillä. Kuorma-automallin kokonaismassa on 5 000 kiloa. Ensi vuonna saataville tulee vielä 5 500 kilon versio, joten kapasiteettia riittää.

Toimiva ohjaamo

Kun astuu Crafterin ohjaamoon, huomaa aika pian, että asiat ovat hyvin kohdallaan. Ohjaamoon nousu on helppoa ison oviaukon ansiosta. Ajoasennon saa helposti mieleisekseen ohjauspyörän ja istuimen on riittävän pitkien säätöjen ansiosta. Kuljettajan istuimessa on vakiona kyynärnoja sekä korkeuden- ja ristiseläntuensäätö. Jalkatilaa on riittävästi ja ohjaamo on reilusti mitoitettu siten, että tilaa on oikeasti kolmelle henkilölle.

Ohjaamon säilytystilat ovat luokkansa parhaat – asiapapereille, läppärille, juomapulloille, mukeille, puhelimelle ja muulle pikkutavaralle löytyy sopivankokoiset lokerot järkevistä paikoista. Esimerkiksi molemmissa etuovissa on tilat 1,5 litran juomapulloille.

Hallintalaitteet ja säätimet ovat hyvin käsillä, selkeästi tunnistettavissa ja toimivat loogisesti.

Ohjaamon vakiovarustukseen kuuluu mm. automaatti-ilmastointi, radio-audio-järjestelmä, verhoiltu väliseinä, molempien istuinten lämmitys sekä sähkösäätöiset ja lämmitettävät peilit.

Avustavia järjestelmiä

Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on tarjolla eniten tässä kokoluokassa. Saatavilla ovat esimerkiksi Lane Assist -kaistanpitoavustin, Park Assist -pysäköintiavustin ja Trailer Assist -perävaunun peruutusavustin. Lisäksi on tarjolla mukautuva vakionopeudensäädin, Front Assist -ympäristönvalvontajärjestelmä sekä sivutuuliavustin. Crafteriin on myös saatavilla peruutuskamera, pysäköinnissä avustava etäisyysmonitori, poikittaisliikenteestä varoittava avustin ja sensoreihin perustuva auton sivusuojausjärjestelmä sekä led-ajovalot.

Lisävarusteet toki nostavat hintaa. Esimerkiksi pysäköintitutka eteen ja taakse maksaa 774 euroa, peruutuskamera 328 euroa ja mukautuva vakionopeudensäädin ”Front Assist” -ympäristönvalvontajärjestelmällä 972 euroa.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?