Agcon uusi sylinteripuimurimallisto - Puhtaalta pöydältä

Agco esittelee suurelle yleisölle Agritechnicassa uuden Ideal-puimurimalliston. Kehitystyö on ollut yksi kautta aikain suurimmista yhtiön tuotekehitysprojekteista ja tulokset ovat ainakin paperilla varsin vakuuttavia.
Ideal 9T on suurin Agcon uudesta puimurimallistosta. T-kirjain ilmaisee mallin olevan telaversio, myös pyöräversio on saatavilla.

Agcon puimurimallisto on aiemmin perustunut pääosin yrityskauppojen mukana tulleiden piirustusten perusteella valmistettuihin puimureihin. Nyt tilanne on muuttumassa, sillä uuden puimurimalliston suunnitteluun ryhdyttiin täysin puhtaalta pöydältä jo vuonna 2011. Kuuden vuoden kehitysjakson aikana Agco on valmistanut yli 50 prototyyppiä ja testannut uusia ratkaisuja jatkuvasti niin pellolla kuin laboratorio-olosuhteissakin.

Uutta puintikoneistoa testattiin pellolla jo vuonna 2014 todennäköisesti kenenkään huomaamatta, sillä koneisto oli verhottu silloisen tuotantomallin kuoriin.

Yhtiössä ollaan uuden malliston suhteen tosissaan, sillä myyntitavoitteeksi on asetettu tulevaisuudessa noin 2 500 yksilön myynti vuosittain. Uutuusmalliston kehitystyöhön on investoitu noin 200 miljoonaa dollaria, minkä lisäksi puimuritehtaiden uudistamiseen on investoitu 120 miljoonaa dollaria.

Full-linerin asemaa parantamaan

Uuden puimurin kehitystyö syntyi ensisijaisesti tarpeesta täydentää Agcon asemaa markkinoilla entistä vahvemmaksi ns. full-lineriksi. Aiemmin valikoimasta puuttui tehokkaimman luokan puimuri. Agco on viime aikoina panostanut myös muihin toimialoihin, esimerkkinä tästä on Lelyn heinäkonetuotannon osto.

Uuden sylinteripuimurin osalta Agco kertoo tavoitteeksi vaatimattomasti markkinajohtajuuden. ”Se, tekeekö uusi puimurimme historiaa, riippuu ensisijaisesti kahdesta seikasta. Ensimmäinen on se, saammeko myynnin volyymin nostettua riittävän suureksi. Toinen taas on se, kuinka hyvin onnistumme hinnoittelemaan tuotteen markkinoille. Lisäksi niin varaosien kuin huollon ja tuenkin on oltava täydellisessä iskussa. Tällä kertaa kuitenkin aiomme pitää huolta siitä, että onnistumme tavoitteessamme”, Agcon hallituksen puheenjohtaja Martin Richenhagen vakuutti puheessaan.

Sama tuote eri nimillä

Agco aloitti niin sanotun platform-mallin toteuttamisen noin 5 vuotta sitten traktorivalmistuksessaan. Ajattelutavan mukaan yhtiön omistamien merkkien kesken jaetaan mahdollisimman paljon komponentteja.

Ideal-puimurimalliston osalta Agco on mennyt pidemmälle kuin traktoripuolella, täysin samaa puimuria tullaan jatkossa myymään eri puolilla maailmaa Challengerin, Fendtin, Massey Fergusonin ja Valtran logoilla varustettuna. Euroopassa uutuuspuimuri tullaan näkemään sekä Fendtinä että Massey Fergusonina, Pohjois-Amerikassa ainoastaan Challengerina ja Etelä-Amerikassa vain Valtran logoilla varustettuna.

Päätöstä on harkittu Agcolla tarkkaan, syynä on traktorimarkkinoita pienemmät volyymit. ”Erottelemme eri brändien tuotteita silloin, kun se on perusteltua. Puimurimarkkinat ovat kuitenkin maailmanlaajuisestikin pienet verrattuna traktorimarkkinaan. Siksi sen sijaan, että yhtiömme brändit kilpailisivat keskenään, päätimme panostaa kaiken osaamisemme yhden yhtenäisen malliston kehittämiseen”, Agcon sadonkorjuuosaston vetäjä Eric Hansotia kertoo.

Yksi tai kaksi puintisylinteriä

Ideal-puimurimallistoon kuuluvat mallit 7, 8 ja 9 eri versioineen. Pienimmässä mallissa puintisylintereitä on yksi, 8- ja 9-malleissa on kaksi puintisylinteriä. Valmistajan mukaan 4,84 metriä pitkät sylinterit ovat markkinoiden pisimmät. Pituuden ja siten kasvaneen erottelupinta-alan vuoksi niiden pyörimisnopeutta voidaan vähentää, mikä säästää 20–50 % tehoa olosuhteista riippuen.

Markkinoiden parhaimmistoa pitäisi oleman myös 17 100 litraa vetävä viljasäiliö, joka on vakiona suurimmassa ja lisävarusteena kahdessa pienimmässä mallissa, sekä samoin sävelin saatavilla oleva 210 l/s tyhjennys.

Ideal 7 -mallin 451 hevosvoimaa tuotetaan suomalaisella Agco Powerin 9,8-litraisella moottorilla. Suuremmissa malleissa moottorit tulevan MANilta, Ideal 8:ssa iskutilavuus on 12,4 ja maksimiteho 538 hevosvoimaa, 9:ssä pannaan tästäkin vielä paremmaksi: moottori on 15,7-litrainen ja tuottaa 647 hevosvoimaa.

Automaatio uudelle tasolle

Ideal-puimurissa toimintojen automatisointi on viety uudelle tasolle. Puimuri kykenee säätämään itse itsensä olosuhteiden mukaan. Kuljettaja voi halutessaan jättää säädöt puimurin automatiikan vastuulle. Kuljettaja voi helposti asettaa haluamansa prioriteetin säädöille.

Kuljettaja voi valita, pyritäänkö säädöillä ensisijaisesti mahdollisimman pieneen rikkoutuneiden jyvien määrään, mahdollisimman hyvään puhdistustulokseen vai mahdollisimman pieniin puintitappiohin. Lisäksi kuljettaja voi esimerkiksi sateen uhatessa kertoa puimurille haluavansa priorisoida työn nopeuden.

Puimurin automatiikka perustuu sekä optisiin että akustisiin antureihin. Akustisia antureita on puimurissa peräti 52 kappaletta. Näistä 40 mittaa materiaalivirtoja puintikoneiston eri osissa loppujen 12:sta vahtiessa puintitappioita.

Akustiset anturit ovat valmistajan mukaan niin tarkkoja, että ne kykenevät erottelemaan, osuuko anturiin jyvä vai esimerkiksi oljen pätkä. Elektroniikan lisääntymisen ei pitäisi yhtiön edustajien mukaan aiheuttaa luotettavuusongelmia, sillä kyseisiä antureita on käytetty Agcon muissa tuotteissa jo useiden vuosien ajan ilman ainuttakaan hajonnutta yksilöä. Aika näyttää väitteen paikkansapitävyyden.

Antureiden lisäksi puimuri on varustettu myös kameraan perustuvalla konenäöllä, joka tunnistaa säiliöstä otettavista näytteistä esimerkiksi rikkoontuneet jyvät.

Puintikoneiston toimintaa voi tarkkailla visuaalisesti

Runsas anturointi mahdollistaa myös uudentyyppiset toiminnot. Esimerkiksi puintisylintereiden alapuolella on 16 kappaletta antureita, joiden avulla voidaan sylinterien toiminta esittää kuljettajalle visuaalisesti. Lisävarusteena hankittava järjestelmä perustuu ohjaamoon asennettavaan tablet-tietokoneeseen, jonka näytöltä kuljettaja voi tarkastella irtipuinnin tuloksia sylintereiden eri osissa. Sama tablet-laitteisto mahdollistaa myös puimurin säätöjen tekemisen tarvittaessa mistä päin maailmaa tahansa. Mahdollistaapa laitteisto myös säätöjen kopioimisen.

Mikäli samalla lohkolla pui suuren maailman malliin useampi puimuri, mutta vain yhdessä on todellinen ammattikuski, voidaan osaavimman kuljettajan mielestä parhaimmat säädöt lähettää myös muihin lohkolla työskenteleviin koneisiin muutaman napin painalluksella.

Innovaatioita puintikoneistossa

Agco on patentoinut useita ratkaisuja uuden puintikoneiston osalta. Esimerkiksi kaksiosainen viettopinta on valmistettu muovista. Kaarevan muotonsa ansiosta viettopinta kompensoi jyvien epätasaista jakautumista sivurinteissä. Pinnan muoto ohjaa jyvät tasaisesti heittokuljettimelle ja seulalle kallistuksesta huolimatta. Valmistajan mukaan uusi viettopinta kompensoi jopa 15 %:n sivukallistuman ilman ainuttakaan ylimääräistä liikkuvaa osaa.

Tuuli tuotetaan lapapuhaltimilla, joita on kolme kappaletta samalle akselille asennettuna. Näistä kahden ilmavirta ohjataan seuloille ja yhden tuuli hoitaa esipuhdistuksen heittokuljettimella.

Voimansiirtoa yksinkertaistettu

Ideal-mallien voimansiirrossa on pyritty yksinkertaisuuteen. Puimurissa on uusi alumiinikuoriin pakattu moottorin yhteydessä oleva voimansiirtopaketti, jonka kautta voima kulkee niin leikkuupöydälle, puintikoneistolle kuin hydraulipumpuillekin. Puintikoneistossa ei ole esimerkiksi yhtään hihnavetoista hydrauliikkapumppua, yhteensä remmejä on koko puimurissa 13 kappaletta.

Nopea ja kapea tiellä

Uuden puimurimalliston suunnittelun lähtökohtana oli se, että sama kone toimii missä tahansa olosuhteissa ympäri maailman ilman aluekohtaisia räätälöintejä. Tämä aiheutti luonnollisesti sen, että samalla puimurilla ajetaan niin vapaampien rajoitusten maissa kuin tieliikenteen osalta tiukasti säännellyissä Keski-Euroopan maissa.

Siirtoajoa ajatellen puimurin suunnittelussa keskityttiinkin sen leveyteen – etuauton käyttäminen kun lisää huomattavasti leveiden puimureiden siirtokustannuksia. Puimurin leveys ilman pöytää 800 mm renkailla onkin vain 3,3 metriä.

Puimurin hydrostaattisessa ajovoimansiirrossa on kaksi mekaanista nopeusaluetta, tieajoalue mahdollistaa 40 km/h huippunopeuden, myös teloilla varustettuna

Hellä oljelle

Sylinteripuimureiden ongelmana on perinteisesti ollut oljen laatu, mutta Agcolta luvataan tämänkin asian olevan Idealin osalta hyvällä tolalla. Yhtiön edustajat tosin tunnustivat, ettei heidänkään sylinteripuimurinsa läpi kulkeva olki ole täysin verrattavissa kohlinpuimurin olkeen, mutta hyvissä ja sopivissa olosuhteissa eron luvataan olevan totuttua pienempi.

Kilpailijoiden olkikarheeseen verrattuna Idealin jättämän oljen pitäisi oleman kuitenkin selkeästi paremmassa kunnossa.

Kapasiteettia

Vaikka puimurit yltävät jo nyt varsin miehekkäisiin suoritusarvoihin, on koneistossa vielä varaa kapasiteetin nostoonkin. Esimerkiksi säiliön elevaattorin kapasiteetti riittää 200 tonniin tunnissa ja sylinterit punnertavat ongelmitta 6,5 tonnia painavan leikkuupöydän.

Puimuri on suunniteltu tulevaisuuden tarpeita ajatellen. ”Uskon, että muutaman vuoden sisällä tulemme näkemään 15–20 metriä leveitä leikkuupöytiä, minkä vuoksi varmistimme että puimurimme kykenee hyödyntämään entistä tehokkaampia leikkuupöytiä tulevaisuudessa”, Agcon puimuriosaston johtaja Francesco Quaranta kertoo.

Pöydän kytkentä automaattisesti 5 sekunnissa

Ideal-puimureihin on saatavilla lisävarusteena AutoDock-automatiikka, joka kytkee ja irrottaa leikkuupöydän täysin automaattisesti ilman, että kuljettajan tarvitsee poistua ohjaamosta. Kun puimuri on ajettu kiinni leikkuupöytään, valitaan terminaalista automaattinen pöydän kytkentä tai irrotus. Tämän jälkeen puimuri kytkee automaattisesti pöydän nivelakselin sekä sähkö- ja hydrauliikkaliitännät.

Sokerina pohjalla kaikissa puimurin kanssa yhteensopivissa pöydissä on RFID-tunniste, jonka perusteella puimuri hakee automaattisesti viimeisimmät kyseiselle pöydälle tallennetut säädöt järjestelmän muistista.

Tuotanto alkaa vähitellen

Uutuuspuimurin tuotanto alkaa vähitellen Agcon Breganzen tehtaalla Italiassa. Tarkkoja suunnitelmia ei ole vielä olemassa, mutta yhtiön edustajat esittivät varovaiseksi arvioksi vuoden 2018 valmistusmääristä noin 50 kappaletta. Aluksi kaikki puimurit valmistetaan Breganzessa, mutta myöhemmin tuotanto alkaa myös Amerikan ja mahdollisesti myös Brasilian tehtailla.

Suomeen Ideal tulee saataville Turun Konekeskuksen listoilta Massey Fergusonina kaudelle 2019. Agco Suomi keskittyy Sampo-Rosenlewin myyntiin, eikä Idealia ole tästä syystä ainakaan toistaiseksi tulossa Fendtin logoilla maahamme.

kuvat: Tapio Vesterinen, valmistaja

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?