Tela-alustaisen kaivukoneen pehmeät telalaput - Vähemmin vaurioin

Suurempia tela-alustaisia kaivukoneita ei varsinaisesti ole suunniteltu käytettäväksi asfalttipinnoilla. Erilaisilla jälkiasennusratkaisuilla koneilla voidaan kuitenkin työskennellä kovillakin pinnoilla ilman tiestön vaurioittamista.
City-laput kiinnitetään vanhan lapun päälle pulttaamalla. Telakeskuksen versiossa pelivaraa on 15 mm joten sama lappu käy myös kuluneille lapuille. Kääntämistä helpottaa laidan lievä taivutus.

Kaupungistuva yhteiskunta asettaa omat vaatimuksensa maarakennuskalustolle ja niiden varusteille. Myös maakaapelointi tapahtuu usein asfalttipinnalta käsin. Työssä vaaditaan kalustolta tehoa, mutta olemassa olevia pintoja ei kuitenkaan ole saa tarpeettomasti rikkoa. Perinteisten harjamallisten telalappujen korvikkeeksi onkin kehitetty erilaisia ratkaisuja.

Tarve ohjaa valinnan

Vimpeliläinen Telakeskus Oy on erikoistunut erilaisiin kulutusosiin, toiminnan pääpaino on kuitenkin telaston osissa. Tarjolla on myös useita telalappuratkaisuja. Yritys valmistaa yhteistyössä paikallisen konepajan kanssa erityisiä city-lappuja, joita käyttämällä alkuperäinen harjalappu saadaan tasapintaiseksi. Samantyyppisiä ratkaisuja on tarjolla toki myös muilla toimijoilla.

Marko Kirvesmäki kertoo, että city-lappu soveltuu erityisesti suuremmille koneille. ”City-lappumme voidaan valmistaa erilevyisinä. Kehittämämme kiristysjärjestelmän ansiosta asennus onnistuu myös kuluneille lapuille, sillä kiristysvaraa on 15 mm. Systeemi ei kuitenkaan ole haavoittumaton, sillä maa-aines ja kivet voivat pakkautua tela-lapun väliin. Asfaltin ulkopuoliselle käytölle ei olekaan kestävyystakuuta.”

Pienemmissä kokoluokissa kumitelat ovat luonnollisesti vakiovaruste, mutta myös suurempiin koneisiin on mahdollista saada menoa pehmittäviä sovelluksia. Esimerkiksi Clip on -laput taivutetaan alkuperäisen lapun päälle, toinen mahdollisuus on pultata kumilaput kiinni alkuperäisillä pulteilla. ”Meillä on tarjolla kumilappuja aina kuutosketjuun asti, mikä tarkoittaa noin 27 tonnin työpainoa. Tämä ei kuitenkaan ole suuremmissa kokoluokissa paras mahdollinen vaihtoehto, sillä etenkin uudella asfaltilla laput saattavat jättää jälkiä. Pitkä alavaunu asettaa omat haasteensa myös kestävyyden suhteen”, Kirvesmäki kertoo.

Pehmeästi myös asfaltilla

Eräs Telakeskukselta city-lappunsa hankkineista on Petäjäveteläinen Maansiirtourakointi Ijäs Oy, yritys tarjoaa monipuolisia maarakennuspalveluita. Vuoden suurimpia urakoita on Laukaan Tiituspohjan alueen sähköverkon maakaapelointi. Yritys hankki city-laput noin 16,5 tonnia painavaan Case CX160 -kaivukoneeseen käytännön syistä. ”Työmaamme painottuvat yhä enemmän asfalttiteille, joten city-lappujen hankkiminen oli käytännössä pakollista. Kaapeloinnissa tulee vastaan monenlaisia tontteja – kaikissa ei pyöräalustaisella tai minikoneella pärjää, mutta toisaalta koneen täytyy olla tehokas ilman teiden vaurioitumista”, Kimmo Ijäs kertoo.

City-laput asennetaan kaivukoneen alkuperäisten telalappujen päälle – aikaa operaatio vei Ijäksiltä noin tunnin. Asentaminen tehdään yksinkertaisesti asettamalla osa alkuperäisen harjalapun päälle ja kiristämällä vaakatasossa oleva telapultti, jonka vääntää epäkeskoisen kiristyslevyn tiukasti alkuperäistä telalappua vasten. Lopputuloksena lapulla on sileä pinta, joka ei riko asfalttia kuten alkuperäiset telalaput.

Ijäksen kokemusten mukaan lappujen pitokyky on ollut pienoinen yllätys, sillä kuivalla tasaisella asfaltilla luisumista ei esiinny. Märissä olosuhteissa vakaus kuitenkin heikkenee selvästi. Savipelloille ei city-lapuilla kannata mennä muutenkaan ”Lappuihin liittymätön ongelma ovat epätasaiset pinnat, sillä tälläkin alueella on runsaasti routapatteja ja muita töyssyjä. Näistä tela pääsee kanttaamaan, jolloin pito heikkenee selvästi”, toteaa Ijäs.

Asfaltille city-laput jättävät olemattomat jäljet, sama tilanne on kovalla murskepinnalla. Kääntymistä helpottaa lappujen laitojen loiva taivutus. Muutaman kuukauden käytön jälkeen Ijäkseltä oli irronnut yksi lappu ilmeisesti väliin jääneen kiven vuoksi. ”Aluksi oletin, että city-laput keräisivät maata ja kiveä pyörimään telan päälle, mutta puhdistuvuus on kuitenkin ollut yllättävän hyvä. Ainoa selkeä haittapuoli on mekkala, sillä laput vinkuvat ja kitisevät asfaltilla ajettaessa äänekkäästi. Toisaalta tämä on hyväkin – lapset ja muut ohikulkijat osaavat väistää konetta ilman peruutussummeria”, Ijäs naurahtaa.

Liittyvät artikkelit

Case CX180D - Japanin Case

KV 02/2017 02.02.2017
Kiinnostuitko aiheista?