Valmet 6400

KV Käytetty -artikkelisarjan aloittaa Valmetin mallistossa suosituksi noussut 6400-malli. Useat jutussa mainitut seikat koskevat myös muita 6000-sarjan malleja. Esittelemme muutaman traktorien omistajien meille raportoiman yleisen vikakohteen, jotka kannattaa tarkistaa käytetystä traktorista, sillä ennakointi voi pelastaa turhilta remonteilta.
1990-luvulla Valmetin mallistoon kuuluivat 100-sarja, 6000-sarja ja 8000-sarja. 100-sarjan jatkumoa oleva uusi A-sarja esiteltiin vastikään Sima-näyttelyssä, N-sarja on 6000-sarjan perillinen ja T-sarja 8000-sarjan.

Valtra esitteli ensimmäiset Mezzo- eli 6000-sarjan mallinsa vuoden 1991 helmikuussa Norjan Rörosissa. Uuden malliston suunnitteluun ryhdyttiin 80-luvun puolella, sillä Volvon toimitussopimus voimansiirtojen ja vaihteistojen osalta oli päättymässä.

Mezzo-sarjan kehittämisessä oli mukana kolmen vuoden ajan itävaltalainen Steyr-Daimler-Puch AG, mutta yhteistyö päättyi Valmetista riippumattomista syistä vuonna 1989. Valmet kuitenkin pystyi hyödyntämään projektin aikana kehitettyjä komponentteja, kuten voimansiirtoa, ohjaamoa ja uuden sukupolven dieselmoottoria.

Malliston ainut kolmisylinterinen traktori oli 6100, nelisylinterisiin malleihin kuuluivat eri aikakausina 6000 (ahtamaton moottori) 6300, 6400, 6600 ja 6800. Traktorin perusrakenne muistutti edellistä 05-sarjaa. 05-sarjan tavoin polttoainesäiliö oli moottorin ja vaihteiston välissä ja siten osa runkoa. Etuakseli sijaitsi moottorin alla varsin kaukana keulasta.

6400-mallia myytiin yrityskaupoista ym. seikoista johtuen Valmet-, Sisu Valmet-, ValtraValmet- ja Valtra-nimillä. 6000-sarjasta valmistettiin myös 6-sylinterisiä malleja sekä useita erilaisia HiTech-malleja. Keskitymme tässä jutussa ainoastaan mekaanisella suunnanvaihtajalla varustettuihin Valmet/Valtra 6400 -malleihin.

Mahdollisten vikojen lisäksi ostajan kannattaa olla myös tarkkana traktorin varusteiden kanssa. Valmet oli aikoinaan yksi räätälöidyn varustelun edelläkävijöitä, mistä johtuen traktoreiden varustukset saattavat poiketa hyvinkin paljon toisistaan. Huomiota kannattaa kiinnittää esimerkiksi hydrauliikkaventtiileiden määrään ja toimintoihin sekä tasauspyörästön lukkoihin ja pikavaihteisiin.

Neljää eri moottoria

6400:sen elinkaaren aikana traktorissa käytettiin neljää eri moottorityyppiä. Iskutilavuus, 4,4 litraa, pysyi samana koko elinkaaren ajan, muutoksia tehtiin lähinnä polttoaineen ja ilman syötön osalta. Moottoreiden kesto parani malliston iän myötä.

Ensimmäisten 6400-mallien turboahtimet olivat kiinteäsiipisiä, hukkaporttia ei ollut. Vuosina 1991–1994 tuotannossa olleen 420 DS -moottorin (D=moottorin perustyyppi, S=ahdettu moottori) nimellisteho oli 95 hevosvoimaa, moottoria moitittiin aikanaan sitkeyden puutteesta. Sitkeys parani vuonna 1994, kun moottori vaihdettiin tyyppiin 420DW (W=ohivirtausahdin), jonka ahdin oli hukkaportillista mallia.

420-tyypissä ensimmäinen luku tarkoittaa nelisylinteristä moottoria, luku 20 viittaa iskun pituuteen, joka on 120 mm.

420 DW -moottoria käytettiin vuoteen 2001, jolloin sen korvasi 420DWRE-moottori (R=jakajapumppu, E=päästötestaus). Kesällä 2001 ruiskutuspumppu vaihtui Boschin rivipumpusta Stanadynen jakajapumppuun.

Viimeisin moottorityypin muutos tehtiin 2003 päästömääräysten vuoksi. 44ET-moottori kuului uuteen Fortius-moottoriperheeseen ja oli tyypiltään 44ET (E=sähköinen käynninohjaus, T=vakio turboahdin). Ruiskutuspumppu oli sähköohjattu ja turboahdin vaihtui takaisin hukkaportittomaan malliin. Vuonna 2005 esitelty N-sarja korvasi 6000-sarjan, jonka valmistus päättyi vuonna 2007.

Tarkasta kannentiivisteen ja turbon kunto

Keräsimme Koneviestin nettisivuilla olleella kyselylomakkeella traktorin omistajien kokemuksia 6400-mallista. Kaikista omistajien ilmoittamista vioista kolmasosa koski moottoria ja valtaosassa näistä tapauksista vikana oli kannentiiviste.

Moottoreiden osalta 6400-malleissa kannattaakin tarkistaa varsinkin kannentiivisteen kunto. Alkupään malleissa kannentiiviste on vikaherkempi kuin uusimmissa malleissa. Ensimmäisiä malleja vaivasivat myös jäähdytinten vuodot.

Kannentiiviste saattaa alkaa vuotaa siten, ettei nestettä vielä kulu, mutta moottorin lämmöt nousevat. Riittävän aikaisessa vaiheessa huomattu pieni vuoto säästää korjauskustannuksissa. Mikäli sylinterikantta ei tarvitse oikaista, pelkän kannentiivisteen vaihto on suhteellisen edullinen toimenpide. Erään omistajan traktorin kannentiivisteen vaihto tuli huoltomiehen tekemänä maksamaan noin 500 euroa.

Turbolle kannattaa tehdä normaalit tarkastukset laakereiden välysten ja vuotavan akselitiivisteen varalta. Pahimmaksi moottorin piileväksi viaksi selvisi kyselyn perusteella öljypumpun putket, sillä putki saattaa murtua joko öljypumpun imu- tai painepuolelta. Öljynpaineen merkkivaloa kannattaa siis uskoa.

Boschin rivipumppua pidetään yleisesti parempana vaihtoehtona, sillä rivipumpullisten mallien kylmäkäynnistyvyys on parempaa ja myös polttoaineen kulutusta pidetään jakajapumpullisia versioita alhaisempana.

Stanadynen jakajapumpun kuntoa voi tarkastella kylmäkäynnistyksellä, alle +5 lämpötiloissa suoritettu käynnistys kertoo paljon pumpun kunnosta. Moottoripolttoöljyn tullessa markkinoille jakajapumppuja hajosi enemmänkin, sillä samassa yhteydessä lämmityspolttoöljystä poistettiin voiteleva komponentti. Jakajapumpun kanssa olisi varmuuden vuoksi hyvä käyttää lisävoiteluainetta polttoaineessa.

Paikalliskäytössä hyödyllinen varuste on Control stop -toiminto, joka sammuttaa moottorin, mikäli moottori esimerkiksi ylikuumenee tai öljynpaineet laskevat. Käynnistymättömän moottorin syyksi tosin saattaa selvitä pohjaan painettu Control stop-painike, sillä traktori ei käynnisty toiminnon ollessa päällä.

Perusmallin vaihteisto

Vakiovaihteisto oli 12-portainen, jota oli mahdollista täydentää lisävarusteena aluksi 2-portaisella TracTrol- ja vuodesta 1993 lähtien 3-portaisella planeettarakenteisella DeltaPowerShift-pikavaihteella. 05-sarjaan verrattuna vaihteiston aiheuttamaa melua vähennettiin viistoilla hammaspyörillä, kehitystä tapahtui myös välityssuhteiden osalta varsinkin pienten vaihteiden lisääntyessä.

Vaihteistoa hallittiin kolmella vivulla. Aluevaihteiston ja päävaihteistojen vipujen lisäksi ohjaamoon tuli mekaanisen suunnanvaihtajan vipu, joka säilyi 6400-mallissa loppuun saakka. Päävaihteisto oli neliportainen ja aluevaihteisto kolmiportainen.

Suosituksi varusteeksi nousi Hi- Trol-nimellä kulkenut turbiinikytkin, jonka ostajat valitsivat noin joka toiseen 6000-sarjan traktoriin. Vuonna 1997 HiShift-nappikytkin tuli tarjolle lisävarusteena. Kytkinmekanismi muuttui hydrauliseksi vuonna 1996 ja kekseliäimmät ovat jälkiasentaneet nappikytkimiä näihin malleihin.

Nappikytkimen jälkeen suurin uudistus 6400-mallin vaihteistossa koettiin vuonna 2000, kun mallin vaihteisto vaihdettiin suuremmista malleista otettuun 36+36-vaihteistoon. Uuden vaihteiston myötä myös nostolaitteen nostokyky nousi 5,6 tonniin.

Vuonna 1998 esiteltiin 6000-sarjaan perustuva HiTech-mallisto, jossa voimansiirrossa käytettiin edelleen DeltaPowerShift-pikavaihteita, mutta pikavaihdeautomatiikalla täydennettynä. HiTech-mallien tärkein uudistus oli kuitenkin märkiin monilevykytkimiin perustuva sähköhydraulinen suunnanvaihdin.

Tarkasta pikavaihteet

6400-mallin mekaaninen vaihteisto on todettu käytössä varsin kestäväksi. Vaihtaminen ei kuitenkaan ole markkinoiden sujuvinta ja vanhemmiten vaihteiston synkronointi saattaa kulua. Yhdessä käyttäjän ilmoittamassa tapauksessa vaihteen siirtäjät olivat kuluneet ennenaikaisesti, 5 000 tunnin kohdalla suoritetussa remontissa siirtäjät vaihdettiin päivitettyihin osiin.

Käytettyä traktoria hankkiessa on syytä kiinnittää huomiota pikavaihteiden toimintaan. Varmuuden vuoksi matalapainehydrauliikan paine kannattaa tarkistaa, sillä liian matala paine johtaa ennenaikaiseen pikavaihderemonttiin. Matalapainehydrauliikalla käytetään pikavaihteiden lisäksi myös mm. tasauspyörästön lukkoa ja nelivetoa. Matalapainehydrauliikan paineen tulisi olla 18 baria.

Varsinkaan alkupään pikavaihteet eivät ole tunnettuja pehmeästä kytkeytymisestä, mikä voitaneen lukea vian sijasta ominaisuudeksi. Pikavaihteiden toimimattomuus saattaa johtua jumiutuneista painikkeista vaihdevipujen päässä. Vikaa voi tutkia irrottamalla pikavaihteiden painikkeiden liittimet vaihdekepin juuresta yksitellen. Häiriötapauksissa kannattaa myös tarkistaa, tuleeko magneettiventtiileille sähköä.

6400:sessa käytettiin sekä mekaanista, vaijerivälitteistä että hydraulisesti toimivaa kytkintä. Varsinkin mekaanisen kytkimen vivusto kannattaa tarkistaa välysten varalta ja varmistua vivuston oikeasta säädöstä. Käyttäjiltä kerättyjen tietojen mukaan kuivan kytkimen remontti alle 10 000 käyttötunnin kohdalla on todennäköisesti tarpeen, mutta kytkimen kestoa on etukuormaintraktoreissakin pidetty hyvänä.

Turbiinikytkin oli aikanaan suosittu lisävaruste, joka asennettiin noin puoleen valmistuneista traktoreista. Pääasiassa käytettiin Voithin valmistamia kytkimiä, joiden tehohäviöt ovat hyvin pienet. Turbiinikytkimen toimintaan voidaan vaikuttaa öljyn määrää muuttamalla, kytkeytyminen muuttuu pehmeämmäksi öljyn määrää vähentämällä.

Nappikytkimeen liittyen joissain traktoreissa on ilmennyt nappikytkimen hydrauliikan vuotoa, mikä on työläs vika korjata. Vuodon huomaa yleensä viimeistään pullistelevasta lattiamatosta, sillä lattiamaton materiaali ei kestä öljyä.

Turbiinikytkimellisissä malleissa traktoria ei saa jättää paikalleen vaihde kytkettynä, sillä näin aiheutettu luisto ylikuumentaa öljyn, mikä saattaa vaurioittaa kytkimen tiivisteitä. Myös liian isolla vaihteella työskentelyä on varottava.

Varsinkin nappikytkimeen liittyvä toinen harmi on suhteellisen nopeasti hajoavat vaihdevipujen muoviset päät, sillä nappikytkimellisissä malleissa vipujen päissä on reiät kytkimen painiketta varten.

Voimansiirron kunnon tarkastamisessa hyvä keino on tutkia hydrauliikan imusiivilä, sillä vaihteiston ja hydrauliikan öljyt ovat 6000-sarjassa yhteiset. Muun muassa voimanoton kytkimen kuluminen saattaa selvitä imusiivilään päätyneestä kitkapintojen materiaalista. Imusiivilästä löytyvät muoviosat puolestaan saattavat viitata vaihteiston synkronoinnin ongelmiin.

Vaihteistoöljyn määrä kannattaa yleensä pitää valmistajan suosittelemassa määrässä, sillä ylitäyttö lisää vaihteiston tehohäviöitä ja aiheuttaa turhaa lämpenemistä.

Vaatimaton hydrauliikka

6400-mallien hydrauliikka on nykymittapuulla vaatimatonta. Hydraulilohkoja oli vakiona vain kaksi kappaletta ja hydrauliikan tuotto oli aluksi 70, sittemmin 73 l/min. Nostolaite oli alusta asti sähköohjattu, mutta esimerkiksi kuormantuntevaa hydraulipumppua ei ollut saatavilla.

Hydrauliikan erikoisuutena oli kuljettajaan nähden 90 asteen kulmassa liikkuvat vivut, jotka oli suunniteltu toimiviksi myös istuin käännettynä.

Hydrauliventtiileiden toiminnot riippuvat koneen varustelusta, esimerkiksi kellunta- ja pitoasentoa ei löydy yleensä kaikista venttiileistä. Molempien lohkojen toiminta voidaan muuttaa 1- tai 2-toimisiksi tarpeen mukaan.

Vakiolohkoista toinen oli varustettu valinnaisella asentolukituksella ja toinen uivalla asennolla. Valinnainen asentolukitus tekee ohjaamossa olevat kuminauhaviritelmät tarpeettomiksi.

Hydrauliikkajärjestelmän viat ovat yksinkertaisesta rakenteesta johtuen ilmeisen harvinaisia. Painetta läpi päästävän venttiilin syyksi saattaa selvitä 1/2-toimisuuden määrittävän säätökaran hajonnut o-rengas. Enemmän ajettujen traktoreiden hydraulipumppu voi olla kulunut, käyttökokemuksien mukaan pumpun vaihto saattaa olla ajankohtaista noin 10 000 käyttötunnin kohdalla.

Yhdessä käyttäjän ilmoittamassa tapauksessa hydrauliikan toiminta lakkasi, kun moottorilta nostolaitekotelossa olevalle hydrauliikkapumpulle tulevan akselin boorit hajosivat 7 000 käyttötunnin kohdalla. Itse tehdyn remontin kokonaiskustannuksiksi ilmoitettiin 1 500 euroa.

Vaihteistoöljyn kuumenemisen syyksi saattaa paljastua traktorin keulalla oleva matalapainehydrauliikan öljynjäähdytin.

Alkupään mallien voimanulosoton kytkentä tapahtui varsin äkäisesti. Pehmennysventtiiliä muutettiin vuonna 1995, mikä pehmensi voimanoton kytkeytymistä. Vanhimpien mallien voimanoton kytkeytymistä voidaan pehmentää asentamalla kuristin voimanoton käyttöventtiiliin.

Sähköjärjestelmä

6400-mallien sähköjärjestelmässä ei ole liiemmin hienouksia, mutta sähköinen nostolaite oli varusteena alusta asti. Vuonna 1994 vakiovarusteeksi tuli Autocontrol II -nostolaite, jonka myötä pikakäyttökytkimeen lisättiin pysäytysasento ja tasauspyörästön lukkoon automatiikka. 1997 esiteltiin pakkolaskutoiminnon sisältävä Autocontrol 2.1.

Pakkolaskutoiminnossa vetovarsien laskua nopeutetaan ohjaamalla matalapainehydrauliikan paine kaksitoimisten apusylintereiden varren puolelle. Seuraavana vuonna vakiovarusteeksi tuli digitaalinen, heilahduksenvaimennuksella varustettu Autocontrol B -nostolaite.

Vanhemmiten nostolaitteissa saattaa esiintyä hapettumisesta ja kosketushäiriöistä johtuvia toimintahäiriöitä. Vikatilanteessa kannattaa tutkia pikanostokytkimen toiminta ja pyöritellä nostolaitteen säätöpotentiometrejä. Nostolaitteen ohjainpiirien vikoja ei raportoitu, mutta tasausakselin boorien kunto kannattaa tarkistaa enemmän ajetuista yksilöistä.

Traktorin sähköjärjestelmän osalta yleisin vikakohde on laturi, joka saatetaan joutua vaihtamaan monta kertaa traktorin käyttöiän aikana. Helpoin keino laturin kunnon tarkastamiseksi on latausjännitteen mittaaminen suoraan laturin navoista.

Laturia vaihtaessa kannattaa tarkistaa, että hihnapyörän koko vastaa alkuperäislaturin pyörän kokoa. Väärän kokoinen pyörä aiheuttaa mm. kierroslukumittarin väärän näyttämän. Liian alhainen latausjännite saattaa aiheuttaa häiriöitä mm. pikavaihteiden toimintaan.

Valojen osalta yleinen paljon käytetty ja kuluva osa on valoviiksi, jonka kautta sekä lähi- että pitkien valojen ohjausjännite kulkee. Viallinen viiksi aiheuttaa ajovalojen toimimattomuuden.

Epämääräisten sähkövikojen syyksi paljastuu usein ohjaamon ja rungon välissä oleva maadoituskaapeli, jonka kunto kannattaa tarkistaa. Myös ohjaamon katon sisällä olevat maadoituskaapelit kannattaa käyttäjiltä kerättyjen kokemusten perusteella tarkistaa esimerkiksi radion tai puhaltimen moottorin mykistyessä.

Traktorin oikealla puolella moottoritilassa olevan, ohjaamoon virtaa kuljettavan liittimen kiinnitys kannattaa myös varmistaa jos sähkölaitteet oikuttelevat. Pyyhkijän moottoreissa on sisäänrakennettu ylikuumenemissuoja, joka saattaa varsinkin räntäsateessa aiheuttaa katkoksia pyyhkijän toimintaan.

Kestävät akselit

Vakiovarusteinen Dana-Sige -maatalousetuakseli on osoittautunut varsin kestäväksi myös etukuormainkäytössä. Olkatappiongelmia esiintyy suhteellisen harvoin, huomiota kannattaa kiinnittää raidetangon päiden ja akselin pitkittäisvälykseen. Lisävarusteena oli saatavilla myös Sigen valmistama teollisuusetuakseli.

Taka-akselistossa yleisimpiä huoltoa vaativia kohteita ovat jarrusylinterit, jotka sijaitsevat taka-akselin päällä.

Jarrusylintereiden päälle kertyvä lika ruostuttaa sylintereitä, joiden tiivisteet alkavat usein ajan myötä vuotaa. Vuotavat sylinterit saa yleensä korjattua tiivistesarjan vaihdolla. Ongelma voidaan ehkäistä pitämällä sylintereiden ympärys puhtaana.

6400-mallin takatasauspyörästö oli hieman järeämpi kuin 6000-sarjan pienemmissä malleissa. Perävaunun jarruventtiili oli lisävaruste.

Takapaino suositeltava varuste etukuormaintöissä

Mezzo-sarjan suunnittelussa pääpaino ei ollut etukuormainkäytössä. Pitkästä keulanylityksestä ja moottorin alla sijaitsevasta etuakselista johtuen kuormaimen ulottuvuus jää heikoksi esimerkiksi perävaunuun kuormatessa ja takapyörät käyvät helposti kevyeksi painavampaa kuormaa nostaessa. Tuppisovitteissa olevaa nosturia käytettäessä etupainoisuus mainittiin sen sijaan eduksi.

Monessa 6000-sarjan mallissa näkee etukuormaimen vivun asennetun vasemmalle puolelle, jotta oikea käsi jää vapaaksi mekaanisen suunnanvaihtimen käyttöön.

Sopii myös metsään

6000-sarjan traktoreissa oli vakiona metsäohjaamo, joka tarkoitti käytännössä tasaista lattiaa ja käännettävää istuinta. Lisävarustelistalta oli mahdollista valita takakaasupoljin ja taakseajovarustus. Varsinainen metsäohjaamo kulki Forest-nimellä. Forest-ohjaamoihin kuului takaosan kattoikkuna, joka helpottaa kuormaustöitä.

Keskirungon sisällä sijaitsevasta tankista ja hyvästä maavarasta johtuen 6400 on varsin hyvä menijä maastossa, sillä arkojen komponenttien vaurioitumista ei tarvitse pelätä. Kyselyyn vastanneet kehuivatkin usein 6400-mallin metsäominaisuuksia. Käyttäjien mukaan ohjaamo on tilava ja jalkatilaa on riittävästi myös istuin käännettynä.

Kahdella kennolla toteutettu lämmityslaite sai käyttäjiltä kehuja, traktorit viettävätkin todennäköisesti metsässä aikaa juuri talvella. Myös traktorin kylmäkäynnistyvyyttä pidettiin hyvänä. Lämmityslaitteeseen liittyvä suurin ongelma lienee puhaltimen moottorin kestävyys. Puhaltimien moottoreita oli jouduttu vaihtamaan useisiin traktoreihin.

Tyhjäkäynnillä jäähdytysneste ei välttämättä lähde aina kiertämään katossa sijaitsevassa lämmityslaitteen kennossa, kierrokset auttavat tähän vaivaan.

Metsäkäyttöä ajatellen tiettyjen osien – kuten vaihteensiirtäjän ja vaihteiston magneettiventtiilien – johdot olisi varmuuden vuoksi hyvä suojata panssareilla.

Metsä- ja maastoajoa helpottaa Hi-Lock-nimellä kulkenut etuakselin hammaslukko, sillä vakiona etuakselissa oli kitkalukko. Metsäajoon kannattaa valita mahdollisimman suuret renkaat etenemiskyvyn parantamiseksi. Kitkalukkoakselin kanssa 24-tuumaiset eturenkaat mahdollistavat kuitenkin etuakselin suurimman keinumisliikkeen, sillä kallistusta ei tarvitse rajoittaa.

28-tuumaisilla renkailla akselin kallistusta on mahdollisesti rajoitettava, jotta täydestä kääntökulmasta ei tarvitse tinkiä.

Turbiinikytkin jakaa metsäkäytössä mielipiteitä. Toiset kuljettajat arvostavat turbiinikytkimen pehmeyttä liikkeellelähdöissä, toisten mielestä turbiinikytkin rajoittaa esimerkiksi kääntöjarrun käyttöä liiaksi.

Metsäkäytössäkin olennaisten työvalojen lisäämisessä kannattaa olla tarkkana, sillä alkuperäisten takatyövalojen johdotukset on suunniteltu vain noin 15 ampeerin kuormalle. Sulakekoon suurentaminen ja työvalojen lisääminen alkuperäisten johtojen päähän saattaa aiheuttaa johtojen sulamisen. Työvaloja lisätessä kannattaakin ylimääräisille valoille tehdä omat johdotukset.

Nappikytkin mahdollistaa metsäkäytössä lyhyet siirrot istuinta kääntämättä, kuin vaihde voidaan kytkeä päälle kytkinpoljinta painamatta.

Perusvarmaa tekniikkaa

Sähkölaitteita on traktorissa nykymittapuulla vähän, mikä tekee traktorin korjaamisen mahdolliseksi ilman kalliita testereitä tai erikoislaitteita.

Traktori on pitänyt hintansa varsin hyvin ja myyjien mukaan 6400 on erittäin haluttu traktori käytettynäkin. Kyselyymme vastanneista lukijoista kolmasosa ilmoitti hankkineensa oman 6400-traktorinsa käytettynä. Varsinkin vähän ajetut yksilöt katoavat vaihtokonerivistä alle aikayksikön.

Traktori on varsin helppo korjata itsekin, Koneviestille ilmoitetuista vioista kolmasosa korjattiin itse, kolmasosan korjasi huoltomies ja loppu kolmannes korjauksista tehtiin korjaamoilla.

Varaosia on saatavilla Valtralta vielä suhteellisen hyvin. Vuonna 2013 Suolahteen perustettu Reman-osasto tehdaskunnostaa tällä hetkellä 6400-mallin vaihteistoja, pikavaihteita ja suunnanvaihtimia.

Valtran varaosa-ja huoltoverkoston kautta on saatavilla myös Agco Powerin tehdaskunnostetuja moottoreita, polttoaineruiskutuslaitteita ja suuttimia. Varaosapisteet myyvät myös Valpartsin kautta toimitettavia käytettyjä takuuvaraosia.

Traktorin ohjekirjan voi ladata ilmaiseksi Valtran nettisivuilta ja varaosien hankkimista helpottaa Agcon nettiselaimella toimiva AgcoPartsBook, jonne rekisteröitymällä pääsee tarkastelemaan myös traktorin räjäytyskuvia.

Kysytty vaihtokone ja tyytyväisiä omistajia

6400 on osoittautunut varsin kestäväksi traktoriksi, johon on saanut työtä helpottavia varusteita, kuten pikavaihteet ja nappikytkimen. Yhdelle kyselyyn vastanneista oli osunut kohdalle ns. maanantaikappale, joka ei viihtynyt tilan töissä takuuaikaa pidempään.

Kyselymme mukaan omistajat ovat olleet tyytyväisiä traktoriinsa, sillä 89 % vastaajista kertoi olevansa 6400-malliin joko tyytyväinen tai erittäin tyytyväinen. Käyttäjät kehuivat eniten traktorin perusvarmaa ja yksinkertaista tekniikkaa, tilavaa ja talvella lämmintä ohjaamoa sekä traktorin metsäominaisuuksia.

Kuvat: Jussi Laukkanen, valmistaja

Liittyvät artikkelit

Kerro koneestasi

KV 03/2017 23.02.2017

Koneet olosuhteiden mukaan

KV 17/2015 03.12.2015
Kiinnostuitko aiheista?