Apevaunukauppa nousussa - Sähköä markkinoilla

Aperuokinta on lyönyt itsensä läpi yleisimmäksi nautakarjan ruokintamuodoksi. Laitteiden kauppa näyttää piristyneen viimeisen vuoden aikana ja myyntikäyrät ovat noususuunnassa.
Silokingin uusi sähkötoiminen Truck Line -sarjan pieni apevaunu on herättänyt kiinnostusta Suomessakin. Matala vaunu mahtuu vanhoihinkin rakennuksiin.

Aperuokinta alkaa olla yleisin nautakarjan ruokintamuoto, ainakin uusinvestoinneissa. Pikainen puhelinkierros maahantuojille ja myyjille kertoo myös sen, että kotieläinyrittäjillä on halua ruokintalaiteinvestointeihin. Pitkä kuiva kausi näyttää viimein olevan päättymässä ja investointeja uskalletaan suunnitella ja toteuttaa. Tuotantoyksiköiden koon kasvu näkyy suoraan myös suurempien apevaunujen kysyntänä.

Vuoden 2014 maidon hinnan pudotus näkyi rajuna kuoppana maatalouskonemarkkinoilla, mutta nyt investointiusko näyttää olevan palautumassa. Siitä kertovat myös apevaunujen myyjien näkemykset.

Vaunujen koko kasvussa

Saksassa valmistettavia Siloking- vaunuja ja sekoittimia maahantuovan Agritek Oy:n tuotepäällikkö Eemeli Linna kertoo, että kyselyjä ja tarjouspyyntöjä apevaunuista tulee mukavasti.

”Markkinatilanne on jopa ihan valoisa. Näyttää siltä, että isännät ovat kiinnostuneita erilaisten vaunujen ominaisuuksista. Apevaunujen ensimmäinen sukupolvi alkaa tulla vaihtoikään ja nyt haetaan ruokintaan selvästi lisää tarkkuutta. Kun ruokintakustannus on jopa 40 prosenttia tuotantokustannuksista, niin siihen halutaan nyt panostaa lehmän vaatimusten mukaisesti.”

Yleisin vaunukoko, jota kysellään, on Linnan mukaan noin 22 kuutiota. Siloking toimittaa myös kiinteitä sekoittimia ja näilläkin on oma kysyntänsä.

”Siloking toimittaa kiinteän sekoittimen aina oman ohjausyksikkönsä kanssa. Meillä ei kuitenkaan ole valikoimissa teknisiä ratkaisuja rehun jakoon kiinteältä sekoittimelta”, Linna kertoo.

Hollantilaista Triolietin vaunua joitakin vuosia myyneen Hankkijan tuotepäällikkö Jarmo Syrjälä hyrisee tyytyväisyyttään puhelimessa. Myynti on nousemassa hyvälle tasolle muun Euroopan tavoin myös Suomessa. Trioliet on ilmoittanut apevaunujen toimitusaikojen pidentymisestä. Nyt vaunun saa tehtaalta 14 viikossa tilauksesta.

”Tämä vuosi tulee olemaan meillä ihan top. Isoja vaunuja on myyty paljon Suomessakin. Keskimääräinen vaunun koko, jota kysytään, on nyt 24–28 kuutiota”, Syrjälä sanoo.

Syrjälän mukaan Trioliet on saanut hyvän jalansijan Suomen markkinoista. Oman osansa hän laskee luotettavan myyntiorganisaation piikkiin.

”Asiakkaat arvostavat toimivaa jälkimarkkinointia. Meillä on lisäksi tarjolla asiakkaille hyvä ruokintaneuvonta Suomen Rehun yhteistyön kautta”, Syrjälä mainitsee.

Jälkimarkkinoinnilla merkitystä

Myös Ab Tomas Kjellmanin toimitusjohtaja Tomas Kjellman painottaa jälkimarkkinoinnin merkitystä hyvässä nousussa olevan apevaunukaupan rinnalla. Huolto ja varaosien saatavuus ovat asiakkaille tärkeitä tekijöitä. Kjellman tekee apevaunujen huoltoa koko maassa ja varaosamyyntiä harjoitetaan kaikkiin apevaunumerkkeihin ja myös muihin Pohjoismaihin.

”Asiakkaat painottavat nykyään apevaunujen ylläpitokuluja ja varaosien saatavuutta. Myös huippulaadukkaita teriä kysytään”, Tomas Kjellman sanoo.

Nykyisin apevaunuihin halutaan erityisesti hyviä lisävarusteita, kuten langattomia vaakalaitteita ja tiedonsiirtomahdollisuutta. Monipuolinen muunneltavuus esim. purkuluukkujen sijoituksessa on myös eduksi. Perustekniikan pitäisi kuitenkin olla mahdollisimman yksinkertaista.

Säiliökoot lähtevät asiakkaan omista tarpeista. Vaunumalleista kysytyimpiä ovat reilun 20 kuution mallit, mutta myös isoja, jopa 40–50-kuutioisia on myyty. Sähkötoimiset sekoittimet ovat yleensä pienempiä, 7,5-kuutioinenkin on löytänyt ostajansa.

Kjellmanin edustuksessa on kaksi tunnettua merkkiä, Jeantil ja Peecon. Yleensä asiakkaan tarpeet rajaavat jo lähdössä vaunumerkin.

”Jeantilin puhallinvarustus on omaa luokkaansa. Peecon taas on tunnettu hyvästä sekoitinruuvistaan, jota itsekin olen ollut aikanaan kehittämässä. Se sopii pitkälle korsirehulle. Lisäksi Peeconin valikoima on erittäin laaja, vaunu tehdäänkin aina juuri asiakkaan tarpeisiin.”

Ajettavien kysyntä heräilee

Turun Konekeskuksessa italialaisen Sekon myynnistä ja maahantuonnista vastaava Timo Haavisto kertoo, että markkinat ovat palautumassa parin–kolmen vuoden takaisesta maidon hinnan romahduksen aiheuttamasta shokista.

”Kysyntä on ollut hyvää ja sitä tukee mahdollisuus investointitukeen. Vaikka maidontuotannossa on eletty aika hiljaista investointiaikaa, tehdään kuitenkin jatkuvasti korjausinvestointeja”, Haavisto sanoo.

Turun Konekeskuksen nykyään omistama Konefarmi Oy teki historiaa vuonna 1994 tuodessaan ensimmäisenä apevaunun Suomen markkinoille. Vuosien saatossa myytyjen Seko-vaunujen määrä on kasvanut yli tuhanteen vaunuun. Haaviston mukaan hyvä kanta pitää yllä ja myös vaatii toimivaa jälkimarkkinointia. Vanhoja vaunuja myös peruskunnostetaan ja myydään kunnostettuna.

”Kunnostamme oikeastaan säännönmukaisesti vaihdossa tulleet yli 20-kuutioiset vaunut ja pienemmätkin tapauskohtaisesti. Näille on hyvä kysyntä.”

Uusista myydyistä vaunuista puolet on Haaviston mukaan pystyruuvivaunuja ja puolet vaakaruuvivaunuja. ”Myös ajettavien vaunujen kysyntä on nousussa. Sekollahan on hyvä valikoima tämän tyypin vaunuja”, Haavisto sanoo.

Eurocompin Italiassa valmistettuja apevaunuja Suomessa myy Jukka Jokelaisen Hillbilly Service yhdessä Lypsykonehuolto Pasi Mällinen Oy:n kanssa. Myös Jokelainen on tyytyväinen vaunujen kysyntään.

”Isoja vaunuja on myyty hyvin. Viime aikoina myös puhallinvarustus on ollut suosittu”, hän toteaa.

Uutena tuotteena Jokelainen kertoo tuovansa Suomeen italialaisen Citrexin ajettavan malliston.

”Ajettavien vaunujen tekniikka on kehittynyt ja niiden kysyntä näyttää pikkuhiljaa taas kasvavan.”

Kainalojuttu

Sähkötoiminen jakovaunu

Siloking on tuonut markkinoille viime syksynä Eurotier-näyttelyssä esitellyn pienen, 8 kuutioisella säiliöllä varustetun sähkötoimisen apevaunun. Truck Line 4.0 eTruck 8 -vaunussa on kaksi sähkömoottoria – ajomoottorin teho on 18 kW ja sekoitusmoottorin 15 kW.

Vaunu on tarkoitettu appeen sekoitukseen ja jakoon, sillä siinä ei ole lainkaan täyttöjyrsintä. Lähinnä se siis korvaa traktorivetoisen apevaunuyhdistelmän. Kuormaa vaunu pystyy kantamaan 3,5 tonnin verran.

Vaunun korkeus on ainoastaan 2,25 m ja leveys 2,40 m, joten se soveltuu hyvin käytettäväksi vanhoissakin kotieläinrakennuksissa. Silokingin isommista ajettavista vaunuista tuttu kolmipyörärakenne tuo myös ketteryyttä, sillä kääntösäde on ainoastaan 4,64 m. Sekoitusruuvi ja säiliö ovat Silokingin vakiomallistoa.

Lyijyakkujen 465 Ah:n kapasiteetti riittää valmistajan mukaan kolmeen sekoitus- ja jakokertaan. Akkujen käyttöiäksi valmistaja ilmoittaa noin 1 600 sekoitus- ja jakokertaa, mikä tarkoittaa keskimääräisellä käytöllä noin 4,5 vuotta.

Vuotuisia käyttökustannuksia voi laskeskella valmistajan ilmoittaman energiankulutuksen, noin 3 kWh/rehutonni, mukaan.

Matti Turtiainen

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?