Ajoneuvot
Entisajan yksinkertaista tekniikkaa

Peräkylän Iisiraiteri - Menopeli rakennussarjana

Apumoottoripolkupyöriä huristeli pitkin ja poikin Suomea vielä 1960-luvulla, mutta ne hävisivät maanteiltä mopojen yleistymisen myötä. Erilaiset sähköiset apumoottorit ovat tulleet taas kuvioihin, mutta polttomoottoriversioita näkee harvemmin, vaikka nekin ovat viimeaikaisten lakimuutosten ansiosta tulleet luvallisiksi tietyillä ehdoilla. Kokeilimme kiinalaista apumoottoria 1930-lukulaisen pyörän vauhdittajana – kokemus oli innostava.
Polkupyörien apumoottoreita oli aikanaan tarjolla melkoinen valikoima, leningradilaisen Krasnyj Oktjabrj-tehtaan (Punainen Lokakuu) KO-D4 lienee ollut Suomen markkinoilla lajinsa viimeisiä. Oikeat mopot maksoivat 50-luvun lopulla 60 000–80 000 mk, joten 18 000 kustantaneella D4:llä pääsi huokeimmalla motoristien ylvääseen kastiin. Nyt tuo summa vastaisi noin viittäsataa euroa.

Polttomoottorit oli 1800-luvun lopulla saatu jo sikäli pienikokoisiksi, että niitä voitiin sovitella polkupyöriin. Näiden apumoottoreiden kulta-aika alkoi heti ensimmäisen maailmansodan jälkeen. Niitä tehtiin Euroopassa ja Amerikassa, versioita oli kymmeniä. Moottori saattoi olla etupyörän päällä tai tarakalla, veto pyörään hoidettiin kitkarullalla. Oli sellaisiakin malleja, joissa moottori oli etu- tai takapyörän navassa, joskus myös sivulla. Kätevin paikka oli kuitenkin moottoripyörämaisesti pyörän keskellä.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää