Fiatin historia Suomessa ulottuu aina vuoteen 1913, jolloin alkoi henkilöautojen maahantuonti. Ensimmäiset hyötyajoneuvot saapuivat maahan vuonna 1920, joten Fiat Professionalin taival Suomessa on kestänyt 100 vuotta. Fiatin kulta-aika osuu 1960- ja 1970-luvuille, jolloin Fiat oli parhaimmillaan kolmanneksi suurin automerkki. Jyrkempi alamäki alkoi vuosien 2008–2009 tienoilla, jolloin myynti romahti yli 60 prosenttia, eikä ole siitä toipunut kunnolla vielä tähän päivään mennessä. Nyt Fiat-henkilöautojen markkinaosuus on enää 0,1 prosenttia. Pakettiautoissa tilanne on hiukan parempi markkinaosuuden ollessa 1,1 prosenttia. Fiat on autokaupan kummajainen, sillä sen pakettiautojen myynti on ainoana merkkinä Suomessa suurempaa kuin henkilöautojen.
Fiat Talento -pakettiauto on varustettu uudella voimalinjalla
Fiat on elänyt Suomessa pitkän vaisun aikakauden. Nyt uuden maahantuontiorganisaation myötä tähdätään vahvaan kasvuun. Tärkeässä asemassa on uudistunut ja kovaa vauhtia uudistuva hyötyajoneuvomallisto, yhtenä kulmakivenään tonniluokan Talento.
Timo Rintakoski

Fiatin uuden tulemisen kivajalkana on Fiat Professional -hyötyajoneuvomallisto. Merkittävä tekijä tässä palasessa on tonniluokan Talento, joka on saanut nokalleen uuden moottorin.
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.