Ajoneuvot
Kokeilu Torqeedo Cruise 10.0 RS

Sähkö tulee myös vesiliikenteeseen – Torqeedo 10.0 -sähköperämoottori osoittautui oivalliseksi voimanlähteeksi kevyeen avoveneeseen

Sähkö on tulossa kulkuneuvojen voimanlähteeksi laajalla rintamalla. Puhetta on ollut paljon tieliikenteen sähköistymisestä, mutta vesiliikenne on jäänyt vähemmälle huomiolle. Torqeedo on valmistanut venekäyttöön tehokkaita sähkömoottoreita jo vuosien ajan, ja valikoimista löytyy moottoreita aina 100 kW:iin asti. Saimme kokeiltavaksi malliston tehokkaimman 10.0 RS -perämoottorin.
Seppo Nykänen
Nelimetrinen vene nousee yhden hengen kuormalla kevyesti liukuun sähkön voimin.

Torqeedo toi uudentyyppisen sähkömoottorin perämoottoreihin vuonna 2005. Perämoottorivalikoima kattaa tällä hetkellä teholuokat 500–10 kW. Kokeilimme näistä tehokkainta 10.0 RS -mallia. Veneenä oli Terhi 400 C, jonka pituus on 401 cm ja leveys 150 cm.

Moottoreissa erikoisrakenne

Torqeedon moottorit ovat ns. harjattomia vääntömoottoreita, joissa on käämitetty staattori keskellä ja roottori pyörii sen ympärillä. Moottoreissa käytetään neodyymi-magneetteja, jotka ovat 5–6 kertaa vahvempia kuin perinteiset heksafferiitti-magneetit. Ulkopuolisella roottorilla ja vahvoilla magneeteilla saadaan Torqeedon moottorille jopa 20-kertainen vääntömomentti tavalliseen sähkömoottoriin verrattuna. Moottorin ja potkurin välissä on planeettavaihteisto, jolla potkurin kierrosluku saadaan pidettyä alhaisempana kuin suoravetoisella moottorilla. Pienemmän kierrosluvun ja korkean väännön ansiosta voidaan käyttää suurempaa potkuria.

Yksinkertainen voimansiirto

Moottori ja vaihteisto sijaitsevat rikin alapäässä, eli kulmavaihdetta tai pystyakselia ei tarvita. Samassa kotelossa on myös moottorin ohjauselektroniikka. Vaikka Torqeedo ulkoisesti muistuttaakin normaalia perämoottoria, ei kopan alla ole mitään voimansiirtoon liittyviä laitteita. Moottoria hallitaan kaukohallintalaitteella, jossa on pieni kaasuvipu, jolla valitaan ajosuunta ja -nopeus. Kaukohallintalaitteen nestekidenäytössä näkyy ajonopeus, moottorin kierrosluku ja jäljellä oleva akun varaustila prosentteina. Veneen ohjaus eli moottorin kääntö hoidetaan ohjauspyörällä, koeajoveneessä vaijerivälitteisesti. Sähköisellä trimmillä säädetään moottorin asentoa.

Iso akkukapasiteetti

Akkupaketti – 4 kpl Torqeedo Power 26–104 akkuja – oli asennettu Terhin keskipenkin alle. Akusto painaa 97 kg. Energiasisältö on 9 700 Wh ja virtaa riittää tunnin ajoon täydellä teholla. Akkujen lataukseen on kaksi erilaista laturia, joita täytyy hankkia aina pareittain, koska akkupaketissa kaksi akkua on kytketty rinnan ja niitä täytyy ladata yhdessä. Tehokkaammilla 1 700 W pikalaturiparilla akut latautuvat 4,5 tunnissa. Voimanlähteenä voi käyttää myös lyijyakkuja, mutta silloin paino nousee moninkertaiseksi.

Vääntää ja kiihtyy – ei melua

Koeajolenkki oli noin 8 kilometrin mittainen, tuuli kevyttä ja lämpötila pyöri viiden asteen tuntumassa. Lähtötilanteessa akun varaustila oli 97 % ja palatessa puolen tunnin reissusta sähköä oli jäljellä 67 %. Lähtiessä aluksi hieman kokeilin lyhyillä kiihdytyksillä miltä kone tuntuu – ja kyllähän vene kulki hienosti: täyteen 14,7 solmun nopeuteen kiihdytys kesti vain muutaman sekunnin. Yhden henkilön kuormalla vene nousi liukuun todella nopeasti. Sähkömoottorin hurja vääntö tuntuu lähtökiihdytyksessä. Aivan maahantuoja lupaamaan 17 solmun vauhtiin ei päästy, mihin oli ilmeisesti syynä potkurin yhdessä lavassa ollut vaurio, joka tuntui hienoisena täristyksenä kiihdytettäessä. Laskennallisesti täydellä teholla ajettaessa täydellä akustolla pääsee 27 km matkan.

Koeajolenkillä maistelin hieman moottorin ja veneen ominaisuuksia erilaisilla nopeuksilla. Täydellä teholla ajaminen tuntui kyllä mukavalta, mutta selkäpiissä tuntui väristyksiä, että miten virta riittää. Enimmän osan matkaa ajelin 11–13 solmun vauhtia, jolloin vene vielä liukui, kun trimmillä hiukan muutti moottorin asentoa. Kuinka kauan todellisuudessa akuissa virta riittää – sen selvittäminen vaatisi pidemmän kokeilujakson.

Terhin vaahtotäytteinen runko on ajossa hiljainen. Moottorista kuuluu kevyt vihellys, josta suurin osa ilmeisesti planeettavaihteistosta. Enin osa äänestä syntyi veden loiskeesta. Voisi jopa sanoa, että Torqeedolla ajaminen on lähinnä purjehdusta ilman purjeita.

Hintavaa puuhaa

Torqeedo on erittäin miellyttävä moottori, josta on vaikea löytää mitään huomautettavaa. Saksalainen laatu näkyy ja tuntuu, valitettavasti myös hinnassa. Kokonaishinta moottorilla, akkupaketilla, veneellä ja tehokkaammilla latureilla on noin 25 000 euroa, mikä karsii kyllä tehokkaasti käyttäjäkuntaa. Mikäli takatasku kestää, niin mikä ettei – vastaavaa sähkötoimista vaihtoehtoa ei vielä ole muilla tarjota.

Katso Lisämateriaali-osiosta video, miten Torqeedo Cruise 10.0 RS kulki vesillä!

Kiitämme & moitimme
  • Tehokas
  • Toimiintasäde
  • Nopea lataus (pikalaturilla)
  • Äänetön
  • Hinta
  • Akuston paino
Lue lisää