Rengaskatsaus - Lisää leveyttä ja joustoa
KV 06/2017
27.04.2017
Uolevi Oristo
Traktoreiden ja työkoneiden renkaiden kehitys on nopeaa. Renkaiden painetta voidaan säätää entistä laajemmalla alueella maantie- ja peltoajoa varten. Valmistajat ovat esitelleet ratkaisuja, joilla painetta voidaan säätää rengaskohtaisesti työn aikana. Työ- ja maatalouskoneiden rengasvalmistus on edelleen kiinnostava toimiala, mistä osoituksena on Continentalin paluu maatalousrenkaiden markkinoille.
IH 1455 on 80-luvun kova työkone, jossa on edessä Trelleborg Twin -renkaat, takarenkaat näyttävät puimurin alta lainatuilta. (UO)
Rengastekniikka on edennyt viime vuosina huimin harppauksin. Tuotekehitys on kuitenkin kallista, koska jokaisen uuden rengastyypin jokaiselle rengaskoolle joudutaan tekemään oma kallis muotti, jossa rengas ”paistetaan” muotoonsa. Renkaiden markkinointi on myös haasteellista ja panoksia vaativaa toimintaa, sillä ns. suuren yleisön mielestä ne ovat vain mustia ja pyöreitä komponentteja, joiden tärkein valintaperuste on hinta. Tosiasiassa renkaan valintaan kannattaa keskittyä, koska valmistajien mallistot ovat erittäin laajoja ja niistä löytyy vaihtoehtoja mitä erilaisimpiin tarkoituksiin.
Mukavuus myyntivalttina
Renkaan ilmanpaineen säätö on tehokas mutta työläs keino vähentää maan tiivistymistä, lisätä vetotehoa, parantaa ajomukavuutta ja säästää polttoainetta. Valitettavasti säätö on työläyden lisäksi myös hidasta, joten tuiki tarpeellinen säätö jää ajanpuutteen tai työn lyhyen keston vuoksi tekemättä. Onneksi rengasvalmistajilla on tarjolla ratkaisuja sekä paineen säätöön että säätötarpeen vähennykseen.
Isoja yrityskauppoja
Rengasalan keskittyminen jatkuu. Viime vuonna tapahtui kaksi merkittävää, raskaita renkaita koskevaa yrityskauppaa. Trelleborg osti 30.5.2016 Mitas-renkaita valmistavan ČGS Holding -yhtiön rengasvalmistuksen. Kuukautta myöhemmin rengasvalmitaja ATG:stä tuli japanilaisen Yokohama Rubber Companyn (YRC) täysin omistama tytäryhtiö. ATG:n tuotemerkkejä ovat Alliance, Galaxy ja Titan, joista Alliance on meillä parhaiten tunnettu.
Keskittymisestä huolimatta alalla riittää toimijoita, Continental lopetti maatalousrenkaiden valmistuksen joitakin vuosia sitten, mutta on nyt palaamassa markkinoille. Yritys rakentaa parhaillaan tehdasta Portugaliin, jossa valmistetaan maatalouteen tarkoitettujen vyörenkaita. Investoinnin suuruus on 49,9 milj euroa. Mallisto tulee alussa käsittämään 150 erityyppistä ja -kokoista rengasta.
Continental ja Mitas solmivat vuonna 2004 lisenssisopimuksen, johon sisältyi Continental-tuotenimen käyttöoikeus v 2019 asti. Mitas aloitti Continental-nimestä luopumisen jo vuonna 2015, josta lähtien uusia, korkean teknologian renkaita on myyty Mitas-nimellä. Tilanne muuttui, kun Trelleborg osti Mitaksen, minkä vuoksi Continental voi aloittaa vyörakenteisten maatalousrenkaidenmyynnin jo vuonna 2017. Continentalilla on osasto marraskuussa 2017 järjestettävässä Agritechnica-näyttelyssä.
Uudemman sukupolven Casessa on takana Mitaksen Super Flexion -renkaat. IH 1455 -pintapaineet ovat merkittävästi, arviolta jopa kaksi kertaa suuremmat kuin huomattavasti leveimmillä renkailla varustetussa Casessa. Sen takarenkaissa voidaan muokkaustöissä käyttää 0,6 barin painetta. (UO)
Tämä esimerkki kuvaa nykytraktorin renkaille asetettavia vaatimuksia. Etu- ja takanostolaitteisiin asennetut työkoneet nostavat MF 6718 S -traktorin kokonaispainon yli 10 tonnin. Peltonopeuksilla ajettaessa traktorissa voitaisiin käyttää alle yhden barin paineita, mutta siirtoajo 40–50 km/ nopeudella vaatii puolentoista barin paineita, jotta renkaiden kuormitus ei ylity. Traktoriin asennettava rengaspaineen säätöjärjestelmä on välttämätön investointi, mikäli nykyaikaisen renkaan laajasta painealueesta halutaan saada kaikki irti. (UO)
Continental investoi 49,9 milj euroa maatalousrenkaiden tuotekehitykseen ja tuotantoon. Continental laajentaa Portugalissa olevaa Lousadon tehtaasta rakentamalla sinne uuden, nykyaikaisten premium-luokan vyörenkaiden valmistukseen soveltuvan tuotantolinjan. (UO)
My Optimo on mobiilisovellus, jonka kautta voidaan seurata traktorin rengaspaineita. Renkaan venttiilihatun tilalle asennetaan anturi, joka mittaa renkaan ilmanpainetta sekä lämpötilaa. Mobiililaitteelle asennettavalla sovelluksella voidaan seurata arvoja reaaliaikaisesti. Anturit ovat yhteydessä mobiililaitteeseen bluetooth-yhteydellä. Neljän älyanturin hinnaksi ilmoitettiin n. 400 euroa. Mobiilisovellus on piakkoin tulossa sekä Androidin Play- että Applen App Store -sovelluskauppoihin. (MT)
Vredesteinin Flotation Trac -rengas on tehty nykyajan vaatimusten mukaisesti soveltuvaksi sekä pelto- että tiekäyttöön. Valmistajan mukaan se sopii moniin maataloustyökoneisiin, kuten lietevaunuihin ja itsekulkeviin korjuukoneisiin. Renkaan kuvioinnilla on pyritty varmistamaan hyvä pito pellolla ja hyvä rullaavuus tieajossa. Maksimi ajonopeus on 65 km/h. (MT)
Rengastehtaat esittelivät lukuisia uutuusmalleja, tässä Alliancen Agriflex 389 Flotation -rengas. Valmistajan mukaan renkaassa on paneuduttu kuorman hallintaan, kantavuutta on lisätty 30 prosentilla. Vastaavasti painetta voidaan alentaa, jos kuormaa ei nosteta. Renkaassa voidaan käyttää alimmillaan 2,6 barin painetta. Hyvien pelto-ominaisuuksien lisäksi uudella rakenteella on vastattu myös nopean maantieajon vaatimuksiin. (SN)