Ajoneuvot

Yamaha Sidewinder L-TX GT 137-moottorikelkka: Lumicruiseri

Seppo Nykänen
Reitillä Yamaha on vakaa ajettava ja kestää patikkoakin hyvin. Se on kuitenkin painon takia enemmän rauhallisen ajon kelkka.

Yamaha oli ryhmän ainoa nelitahtinen ja samalla tehokkain kelkka. Turbomoottorin tehoksi ilmoitetaan 180 hv. Nelitahtisen voimantuotto on erilaista kuin kaksitahtisen – voimaa on ja vääntöä vielä enemmän. Kaasun painallus saa aikaan todella rajua liikettä. Turbotekniikka on Yamahalla hallussa, mistään ei oikein huomaa turbon olemassaoloa. Se ei vihellä, hukkaportti ei kohahtele, eikä turboviivettäkään ole havaittavissa. Kiihtyvyysmittauksissa kelkka ei pärjännyt, syynä lienee matalaharjainen matto, jolla ei saanut pitoa pehmeästä alustasta.

Yamahan kohdalla kuljettajaryhmän mielipiteet hajosivat kaikkein eniten. Toisten mielestä se on raskas ajaa ja toisten mielestä ei ole. Kaikkien mielestä Yamaha kääntyy juuri sinne mihin halutaan. Miten paljon kääntämiseen vaaditaan voimaa, on kuljettaja- ja ajotyylikohtainen juttu. Runsaan omapainon, yli 100 kg, omaavat kuljettajat tykkäsivät ja kevyemmät suhtautuivat kriittisemmin.

Reitillä Yamaha kulkee vakaasti ja kestää myös kohtalaisen hyvin patikkoa. Ajo-ominaisuuksiin vaikuttaa positiivisesti myös ajon aikana sähköisesti säädettävä alusta. Säätö on helppo tehdä vasemmalla puolella olevasta keinukytkimestä. Ohjelmassa on kolme valmista asetusta: pehmeä, keskikova ja kova, jotka vaikuttavat sekä eteen että taakse. Lisäksi on vielä erikseen kuljettajakohtainen säätömahdollisuus, jolla säädetään etu- ja takajousitusta erikseen. Lanatulle reitille voi valita pehmeän asetuksen ja patikon kasvaessa voi alustaa koventaa. Vielä on todettava, että säädöllä on todella merkitystä, ja vaikutuksen huomaa selvästi. Varustelistasta löytyy vielä lämmitettävä istuin ja korkea tuulilasi – lumicruiseri nimitys on ansaittu.

Yamahasta ei saa pattihakkuria, siihen se on liian painava, eivätkä alkuperäiset vaimentimetkaan aivan riitä endurovauhtiin. Yamaha ei ole nelitahtisille tyypillisesti keulapainoinen. Ajossa se tuntuu tasapainoiselta kokonaisuudelta. Etujousitus jaksaa kantaa hyvin, eikä pohjaaminen ole ongelmana. Pitkillä matkoilla vaaditaan kuntoa enemmän kuin muilla ryhmän kelkoilla, Lynxiä lukuun ottamatta.

Pienehkö polttoainesäiliö on ongelma, se rajoittaa toimintamatkaa melkoisesti. Muuhun ryhmään nähden eroa kertyy kymmeniä kilometrejä. Varasäiliö on pohjoisessa käytännössä pakollinen.

Yamaha on hyvin varusteltu laadukas kelkka, jossa saa kyllä rahalleen vastinetta. Isoon patikkoon ja kovaan ajoon on syytä katsella muita merkkejä.

KIITÄMME & MOITIMME
  • Hieno moottori
  • Tukeva ajettava
  • Alustan sähkönsäätö
  • Pieni polttoainesäiliö
  • Raskas
  • Ei umpilumeen

Lue lisää