Täyssähköisen Volkswagen ID.Buzz Cargon hinnat ja varustelut julkaistu — ennakkokiinnostus on yllättänyt odotukset

Volkswagenin ensimmäinen varta vasten täyssähköiseksi suunniteltu pakettiauto on esitelty ja tarkemmat yksityiskohdat julkaistu. Myös aikataulut ovat tarkentuneet ja ennakkomyynti on alkanut.
Volkswagen ID.Buzz Cargo teki keväällä pikavisiitin Suomeen ja ennakkokiinnostus yllätti odotukset, vaikkei autoa päässyt edes koeajamaan. Mitoiltaan ID.Buzz osuu Caddy Maxin ja Transporterin väliin.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Volkswagen tuo markkinoille ikonisen T1-mallin muotoiluelementtejä hyödyntävät täyssähkömallit ID.Buzz Cargo pakettiauton sekä ID.Buzz -tila-auton. Näiden uusien täyssähköautomallien Suomen ennakkomyyntivalikoimasta löytyy yksi akkukoko (77 kWh) ja yksi PRO Business -varustelutaso. Volkswagen ID. Buzz Cargo -pakettiautoversion hinnat alkavat 52 550,00 eurosta. Tila-auton hinnat alkavat 65 530,00 eurosta.

Volkswagen ID. Buzz Cargo on ensimmäinen täyssähköinen pakettiautomalli ja ID. Buzz on puolestaan Volkswagenin ensimmäinen täyssähköinen tila-automalli, joka on rakennettu MEB-alustarakenteelle. Ennakkomyyntivaiheessa Volkswagen ID. Buzz -mallit on varustettu energiasisällöltään 77 kWh:n akulla (netto). Akku on valmistettu 12 moduulista, jossa kussakin on 24 pussikennoa. Volkswagen ID. Buzz -mallien sähkömoottori tuottaa tehoa 150 kW (204 hv) ja maksimivääntö on 310 Nm. Se kiihtyy 0–100 km/h 10,2 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 145 km/h. Myöhemmin tarjolle tulee 44 ja 58 kWh akulla varustetut versiot. Toimintamatka voi olla enimmillään 424 kilometriä.

Volkswagen ID. Buzz -malleja voidaan ladata latauslaitteella tai julkisessa vaihtovirtalatauspisteessä 11 kW:n teholla. Tien päällä ID. Buzz -malleja voi ladata pikalatausasemilla maksimissaan 170 kW:n teholla. Tällöin akun latausaste 5 prosentin tasosta 80 prosentin tasoon on saavutettavissa noin 30 minuutissa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tonnin vetomassa

Autojen vetomassa on 1 000 kg (jarruton 750 kg), omapaino on 2 350 kg ja kokonaispaino on 3 000 kg. ID. Buzz Cargo -mallin kantavuus on 650 kg. Molempien mallien kääntöympyrä on noin 11 metriä. ID. Buzz on ennakkomyyntivaiheessa aina viisipaikkainen (2+3 istuinjärjestys) ja ID. Buzz Cargon istuinjärjestys on ohjaamossa 1+2 (lisävaruste 1+1).

ID. Buzz -mallien pituus on 4712 mm, leveys 1980 mm, korkeus 1938 mm ja akseliväli molemmissa malliversioissa on 2 989 mm. Pakettiautoversion tavaratilan tilavuus on 3,9 m3 (SAE V6) ja tavaratilan pituus 2 208 mm, leveys 1 732 mm sekä korkeus 1 279 mm. Henkilöautoversion tavaratilan koko on 1 121 litraa (takaistuin alas taitettuna 2 205 l). Alkuun tilattavissa olevat autot ovat takavetoisia, mutta myöhemmin tarjolle tulee myös nelivetoiset versiot.

ID. Buzz Cargossa on mm. valmius navigointitoiminnolle, langaton App Connect -älypuhelinliitäntä, vakionopeudensäädin, korinväriset puskurit, täysautomaattinen 1-alueinen ilmastointilaite Climatronic, kuljettajan istuimen lämmitys, liukuovi oikealla puolella, Servotronic nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostus, täyskorkea väliseinä ikkunalla sekä takaluukku ikkunalla. Tila-autoversion vakiovarustelu on hiukan kattavampi. Siinä on ekstrana mm. Discover Pro navigointilaite 10” kosketusnäytöllä ja täysautomaattinen 2-alueinen ilmastointilaite Climatronic. ID. Buzz Cargossa on saatavilla ensi alkuun seitsemän yksiväristä ulkoväriä ja yksi kaksivärivaihtoehto. Sisustan sävy on aina tumma.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ensimmäiset syksyllä

Volkswagen ID. Buzz ja ID. Buzz Cargo -mallit valmistetaan Hannoverin tehtaalla ja ne tuotetaan CO2-neutraalisti läpi koko tuotantoketjun ja toimitetaan asiakkaalle hiilineutraalina. Ensimmäiset autot saapuvat jälleenmyyjille vielä tämän vuoden puolella. Asiakastoimituksiin päästään vuoden 2023 puolella.

Kuvan ikkunattomat pariovet ovat lisävaruste. Pakettiautossa on vakiona takaluukku ikkunalla. 3.9m3 vetoiseen tavaratilaan mahtuu kaksi eurolavaa. Kantavuutta on 650 kg.
Kuvan ikkunattomat pariovet ovat lisävaruste. Pakettiautossa on vakiona takaluukku ikkunalla. 3.9m3 vetoiseen tavaratilaan mahtuu kaksi eurolavaa. Kantavuutta on 650 kg. Kuva: Timo Rintakoski