Korotuksia yksityisteiden korjaamisen valtionavustuksiin – avustusprosenttien enimmäismäärät nousevat
Yksityisteiden korjauskustannukset ovat nousseet merkittävästi viime vuosina muun muassa inflaation ja energiakriisin takia. Valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa 2021–2032 on linjattu, että valtio korottaa yksityisteiden valtionavustusten avustusprosenttia. Asetusmuutoksen tavoitteena on kannustaa tiekuntia parantamaan ja korjaamaan yksityisteitä sekä vähentää yksityisteiden korjausvelkaa. Asetus yksityisteistä täydentää yksityistielakia, ja siinä säädetään tarkemmin muun muassa yksityistien rakentamisen sekä kunnossapidon valtionavustuksista, niiden hakumenettelyistä sekä maksatuksista.
Valtionavustuksen enimmäismäärät nousevat seuraavasti:
- tavanomaiset tien parantamiskohteet 50 % → 70 %
- merkittävimmät siltakohteet 75 % → 85 %
- luonnonolosuhteiden aiheuttamat yllättävät korjauskohteet 75 % → 85 %
- lauttapaikka ja vuosittain purettava silta 80 % → 85 %, vähintään 80 %
- talvitie 65 % → 70 %
Yksityisteitä on Suomessa noin 370 000 kilometriä. Yksityisteiden varsilla on arviolta noin 30 000 yritystä, 40 000 maatilayritystä, 250 000 omakotitaloa ja 190 000 kesämökkiä sekä suuri määrä metsätilojen palstoja. Yksityisteiden rahoituksesta vastaavat ensi sijassa niiden omistajat, mutta valtio ja kunnat tukevat yksityisteiden ylläpitoa.
Hakemukset ELY-keskuksiin
Asetus on voimassa 1.1.2023-31.12.2025. Tiekunnat voivat hakea valtionavustusta ELY-keskuksesta. Vuonna 2022 saapuneisiin vireillä oleviin avustushakemuksiin, joiden hankkeen osalta ei ole vielä aloitettu töitä, sovelletaan uutta asetusta.
Eduskunta päättää vuosittain valtion talousarvioissa, paljonko yksityisteiden parantamiseen suunnataan rahoitusta. Hallituksen talousarvioesitykseen perustuva vuoden 2023 määräraha on 23 miljoonaa euroa ja lisäksi on käytettävissä aiempien vuosien siirtomäärärahoja noin 44 miljoonaa euroa (sitomaton määräraha).
Osaston luetuimmat
- Matti Holmin suunnittelemalla Mörvelö-linjatyökonella on hurja kulkukyky karussakin maastossa – nostimen ulottuma apupuomistolla jopa yli 30 metriä
- Vety on tulevaisuuden polttoaine – parhaasta tavasta hyödyntää vetyä polttoaineena on kilpailemassa kolme eri tekniikkaa
- Kotimainen Snowlion -kevytmoottorikelkka/mönkijä on oiva menopeli vaikeakulkuisessa maastossa – vain pakki puuttuu
- Urakkatason Vermeer-kantojyrsimellä piha-alueen kannot hakkeeksi — työ on perinteisiin sarvimallin jyrsimiin verrattuna helppoa
- Työkäyttöön suunniteltu Can-Am Outlander HD7 osoittautui vankaksi ja vakaaksi ajokiksi – lisävarustevalikoimassa on runsaasti valinnanvaraa
- Suomessa suunniteltu Skick on moottorilla varustettu potkukelkka – menopeli sopii ympärivuotiseen käyttöön
- Suomalaista Winha Automatic -maastomoottoripyörää kehitettiin alun perin puolustusvoimien käyttöön – enduropyörän matka jäi kuitenkin lyhyeksi