Volvo tuo lisää sähkökuorma-autoja markkinoille – nyt vuorossa alustamallit
Volvo Trucks laajentaa nyt tarjontaansa tuomalla markkinoille raskaiden sähkökuorma-autojensa Volvo FH -, Volvo FM - ja Volvo FMX -alustamallit. Tämän myötä kuljetusyritysten on entistä helpompi valita sähköajoneuvoja kaupunki- ja alueellisiin kuljetuksiin. Useiden akku-, ohjaamo- ja alustavaihtoehtojen ansiosta uudet raskaat alustamallin kuorma-autot voidaan suunnitella kuljettamaan sähköisiä päälirakenteita monenlaisiin kuljetustehtäviin, mukaan lukien tavaranjakelu, jätehuolto ja rakennustyöt. Uusien mallien tuotanto alkaa vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä.
Raskaiden kuormien dieselautot ovat yleinen näky monissa kaupungeissa. Nyt näihin tehtäviin on mahdollista käyttää sähkökuorma-autoja. Pakokaasupäästöttömyyden lisäksi sähkökuorma-autot tarjoavat kuljettajille paremman työympäristön hiljaisuuden ansiosta – mikä tekee myös asukkaille asuttavamman kaupungin.
"Näiden uusien sähkökuorma-automallien ansiosta on entistäkin helpompaa yhä useampien asiakkaiden vaihtaa sähköön, ja kaupungit voivat siirtyä päästöttömiin ajoneuvoihin käytännössä kaikissa kuljetusvirroissa. Asiakkaamme voivat räätälöidä kuorma-autot heidän käyttötarkoituksensa mukaan sekä vähentää päästöjä ja saada samat toiminnot kuin heidän nykyisin käytössä olevassa diesel-autossa”, Volvo Trucksin johtaja Roger Alm kertoo.
Uusien alustamallien akkukapasiteetti on 180–540 kWh. Tämä yhdessä kuorma-autossa käytettävien akkujen määrän kanssa tarjoaa suuren joustavuuden ja laajan valikoiman käyttömahdollisuuksia.
Volvo FH-, FM- ja FMX-alustamallien myynnin aloitus ja sarjatuotanto on porrastettu eri kokoonpanojen ja versioiden mukaan:
Myynnin aloitus joulukuussa 2022, sarjatuotanto alkaa maaliskuussa 2023:
Voimansiirto: 490 kW
Ajoyksikkö: 3 sähkömoottoria
Akku: 450–540 kWh, 5–6 akkua
Ohjaamo: Makuuohjaamo, korkea makuuohjaamo ja extrakorkea makuuohjaamo
Akseliväli: 4300–6700 mm
Akselivaihtoehdot: 4x2R, 6x2R, 6x4R, 8x2R ja 8x4R
Ulosotto: Sähköinen, sähkömekaaninen ja vaihteisto
Myynnin aloitus helmikuussa, sarjatuotanto alkaa toukokuussa 2023:
Voimansiirto: 330 kW
Ajoyksikkö: 2 sähkömoottoria
Akku: 360 kWh, 4 akkua
Ohjaamo: Päiväohjaamo
Akseliväli: 3900–6700 mm
Myynnin aloitus kesäkuussa, sarjatuotanto alkaa syyskuussa 2023:
Akku: 180–270 kWh, 2-3 akkua.
Osaston luetuimmat
- Matti Holmin suunnittelemalla Mörvelö-linjatyökonella on hurja kulkukyky karussakin maastossa – nostimen ulottuma apupuomistolla jopa yli 30 metriä
- Vety on tulevaisuuden polttoaine – parhaasta tavasta hyödyntää vetyä polttoaineena on kilpailemassa kolme eri tekniikkaa
- Työkäyttöön suunniteltu Can-Am Outlander HD7 osoittautui vankaksi ja vakaaksi ajokiksi – lisävarustevalikoimassa on runsaasti valinnanvaraa
- Urakkatason Vermeer-kantojyrsimellä piha-alueen kannot hakkeeksi — työ on perinteisiin sarvimallin jyrsimiin verrattuna helppoa
- Suomessa suunniteltu Skick on moottorilla varustettu potkukelkka – menopeli sopii ympärivuotiseen käyttöön
- Kotimainen Snowlion -kevytmoottorikelkka/mönkijä on oiva menopeli vaikeakulkuisessa maastossa – vain pakki puuttuu
- Fordilta markkinoille tonniluokan sähköpakettiauto