Volvo tuo lisää sähkökuorma-autoja markkinoille – nyt vuorossa alustamallit

Volvo Trucks laajentaa nyt tarjontaansa tuomalla markkinoille raskaiden sähkökuorma-autojensa Volvo FH -, Volvo FM - ja Volvo FMX -alustamallit. Tämän myötä kuljetusyritysten on entistä helpompi valita sähköajoneuvoja kaupunki- ja alueellisiin kuljetuksiin. Useiden akku-, ohjaamo- ja alustavaihtoehtojen ansiosta uudet raskaat alustamallin kuorma-autot voidaan suunnitella kuljettamaan sähköisiä päälirakenteita monenlaisiin kuljetustehtäviin, mukaan lukien tavaranjakelu, jätehuolto ja rakennustyöt. Uusien mallien tuotanto alkaa vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä.
Raskaiden kuormien dieselautot ovat yleinen näky monissa kaupungeissa. Nyt näihin tehtäviin on mahdollista käyttää sähkökuorma-autoja. Pakokaasupäästöttömyyden lisäksi sähkökuorma-autot tarjoavat kuljettajille paremman työympäristön hiljaisuuden ansiosta – mikä tekee myös asukkaille asuttavamman kaupungin.
"Näiden uusien sähkökuorma-automallien ansiosta on entistäkin helpompaa yhä useampien asiakkaiden vaihtaa sähköön, ja kaupungit voivat siirtyä päästöttömiin ajoneuvoihin käytännössä kaikissa kuljetusvirroissa. Asiakkaamme voivat räätälöidä kuorma-autot heidän käyttötarkoituksensa mukaan sekä vähentää päästöjä ja saada samat toiminnot kuin heidän nykyisin käytössä olevassa diesel-autossa”, Volvo Trucksin johtaja Roger Alm kertoo.
Uusien alustamallien akkukapasiteetti on 180–540 kWh. Tämä yhdessä kuorma-autossa käytettävien akkujen määrän kanssa tarjoaa suuren joustavuuden ja laajan valikoiman käyttömahdollisuuksia.
Volvo FH-, FM- ja FMX-alustamallien myynnin aloitus ja sarjatuotanto on porrastettu eri kokoonpanojen ja versioiden mukaan:
Myynnin aloitus joulukuussa 2022, sarjatuotanto alkaa maaliskuussa 2023:
Voimansiirto: 490 kW
Ajoyksikkö: 3 sähkömoottoria
Akku: 450–540 kWh, 5–6 akkua
Ohjaamo: Makuuohjaamo, korkea makuuohjaamo ja extrakorkea makuuohjaamo
Akseliväli: 4300–6700 mm
Akselivaihtoehdot: 4x2R, 6x2R, 6x4R, 8x2R ja 8x4R
Ulosotto: Sähköinen, sähkömekaaninen ja vaihteisto
Myynnin aloitus helmikuussa, sarjatuotanto alkaa toukokuussa 2023:
Voimansiirto: 330 kW
Ajoyksikkö: 2 sähkömoottoria
Akku: 360 kWh, 4 akkua
Ohjaamo: Päiväohjaamo
Akseliväli: 3900–6700 mm
Myynnin aloitus kesäkuussa, sarjatuotanto alkaa syyskuussa 2023:
Akku: 180–270 kWh, 2-3 akkua.
Osaston luetuimmat
- Mitä tuonti maksaa? Näin määräytyy EU-alueelta tuodun työkoneen verotus08:00 Tilaajalle
- JAK-energiapuukourat ovat uudistuneet – soveltuvat erilaisiin alustakoneisiin ja moneen eri käyttöön7.2. Tilaajalle
- Fordilta markkinoille tonniluokan sähköpakettiauto9.5.2022
- Raptor esiteltiin ensimmäisenä uudesta Ford Ranger -mallistosta – uudistunut avolava tarjosi koeajossa raakaa V6-voimaa ja maastokykyä18.1. Tilaajalle
- Testissä 7 erilaista ajoleikkuria – nämä seikat ratkaisevat ajettavan ruohonleikkurin valinnassa16.6.2016 Tilaajalle
- VIDEO: Katso, miten Liebherr ja Risupeto tekevät pajukosta selvää — energiakoura repii kannon repaleiseksi, jolloin se kuivuu eikä jää versomaan30.9.2022
- Kompaktiluokan pakettiautot vertailussa – pienellä enemmän26.6.2014 Tilaajalle