Mercedes-Benz ottaa käyttöön uuden VAN.EA-perusrakenteen

Mercedes-Benzin täyssähköisiin pakettiautoihin tulee uusi VAN.EA-perusrakenne käyttöön vuosikymmenen puolivälissä. Samalla alkaa strateginen yhteistyö Rivianin kanssa isojen sähköpakettiautojen valmistuksessa.
Modulaarinen VAN.EA-rakenne mahdollista erilaisten päälirakennekokoonpanojen tuotannon. Rakenne koostuu kolmesta moduulista ja kolmesta eri akkukoosta. Nämä ovat sovitettavissa kahteen eri akseliväliin.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Mercedes-Benz Vansin kaikki uudet täyssähköiset pakettiautot tulevat hyödyntämään erityisesti sähköautoille suunniteltua täysin modulaarista VAN.EA- perusrakennetta. Ensimmäinen uudelle perusrakenteelle toteutettava malli on seuraavan sukupolven eSprinter. Sitä kautta VAN.EA-perusrakennetta käytetään kaikissa Mercedes-Benzin keskikokoisissa ja isoissa sähköpakettiautoissa vuosikymmenen puolivälistä eteenpäin. Tarkempi ajankohta muotoutuu kunkin mallisarjan uudistustahdin mukaan

Uuden sukupolven täyssähköistä eSprinteriä tullaan valmistamaan Saksassa Düsseldorfissa ja Ludwigsfeldessä sekä Yhdysvaltain ja Kanadan markkinoita varten Charlestonin tehtailla USA:ssa. Düsseldorfin tehtaan tuotantoa pohjustetaan sähköautojen vaatimaan valmistusteknologiaan noin 400 miljoonan euron investoinneilla.

Mercedes-Benzin isojen pakettiautomallien tuotantoa Euroopassa järjestellään osana valmistajan sähköistymisstrategiaa. Sähköisten umpipakettiautojen valmistus käynnistyy myös toistaiseksi nimeämättömällä Mercedes-Benzin tehtaalla Keski- tai Itä-Euroopassa. Lisäksi tavoitteena on uudenlainen kumppanuus muiden sähköautovalmistajien kanssa. Ensimmäisenä askeleena tällä tiellä Mercedes-Benz ja yhdysvaltalainen Rivian ovat kirjoittaneet aiesopimuksen strategisesta yhteistyöstä, joka koskee isojen sähköpakettiautojen valmistamista kummallekin yhtiölle Euroopassa. Tuotannon on tarkoitus alkaa muutaman vuoden kuluttua ja koskea kahta eri kokoluokan pakettiautoa.