Peräkärrystä hiekoitin Sirumec-hiekoittimella ja Sandmec-lisälaitteella – yhdistelmä soveltuu sekä traktoriin että kuorma-autoon
Rautavaaran Modulmet Oy:n uutuuksiin kuuluvat Sirumec-hiekoitin ja Sandmec-lisälaite, joiden ansiosta kärryllä tai kuorma-autolla voidaan hiekoittaa ilman lavan ylösnostamista. Aluksi esiteltiin laitteen kuorma-auto versio, mutta nyt saataville on tullut myös peräkärrymalli. Muita yrityksen tuotteita ovat mm. Koneviestissä testatut taittuvat peräkärryn valot ja venttiilivinssi.
Modulmetin toimitusjohtaja Timo Kuosmanen kiteyttää Sandmecin edut varsin napakasti. ”Sandmec mahdollistaa yleiskärryn käyttämisen tarkkaan hiekoittamiseen. Tuskin kukaan lähtee pelkällä perinteisellä kärryllä iljamelle hiekoittamaan, mutta uutuuksien ansiosta työskentely on turvallista ja tehokasta”.
Lava alhaalla
Sandmec-laitteen perusidea on syöttää hiekkaa varsinaiselle hiekoittimelle viidellä kuljetinkolalla, jotka on liitetty hydraulimoottorilla pyörivään ketjuun. Kuljettimen pituus on neljä metriä ja kolien leveys kaksi metriä. Lavaa ei siis tarvitse nostaa ylös hiekoituksen aikana, minkä ansiosta paino säilyy kaikilla akseleilla ja painopiste pysyy alhaalla, jolloin kärryn takapainoisuus ei kevennä traktoria.
Ominaisuuden ansiosta yhdistelmän ohjattavuus säilyy liukkaallakin kelillä, sillä kärry ei ala luikertelemaan. Sandmecin mahdollistaa auraamisen ja hiekoituksen yhtä aikaa. Myös kärryn runkorasitus on pienempi. Esittelyversiossa käytössä oli yrityksen oma Sirumec-hiekoitin, mutta syötinlaite voidaan yhdistää mihin tahansa lavahiekoittimeen. Esimerkiksi kuorma-autoversiota esiteltiin yhdistettynä Arctic Machinen malliin AM S09 H.
Kärry täytetään nostamalla kuljetin hydraulisesti ylös vaakatasoon ja kippaamalla hiekka kuljettimen läpi lavalle. Tämän jälkeen kuljetin lasketaan kasan päälle. Hiekoittamisen aikana kuljetin alkaa syöttää hiekkaa varsinaiselle sirottimelle tasaisena patjana. Kuljetinkolat myös rikkovat pienemmät jäätyneet kokkareet. Pienenä, mutta teknisesti haastavana toiveena olisi järjestelmä, joka nostaisi kuljettimen pystyasentoon. Tämä helpottaisi kärryn täyttöä kuormaamalla, sillä nykyistä versiota huolimattomasti täytettäessä kauha voi kopsahtaa kuljettimeen.
Sopii eri traktoreihin
Kuljetin-hiekoitin-paketissa on korvalliset, joista laitteen saa nostettua trukkipiikeillä paikoilleen. Soviteosilla hiekoitin saadaan mahdutettua lähes kaikkiin kärryihin. Hydrauliikan säätö saattaa vaatia traktorikohtaisia asetuksia. ”Hiekka siirtyy pienellä energialla, sillä kuljetinlavat koskettavat hiekkaan kevyesti, joten Sandmec ei vaadi traktorin hydrauliikalta kummoista tehoa. Kuljettimen- ja hiekoittimen nopeuden säätäminen tulee tehdä traktorikohtaisesti. Laitteistossa on kuitenkin säätöventtiilit ja uudemmissa traktoreissa tuottoa voi ohjata myös suoraan ohjaamosta”, kertoo Kuosmanen.
Sandmec ja Sirumec ovat todella mielenkiintoisia uutuuksia. Erillisen hiekoittimen ostamisen sijaan hiekoituksessa voidaan turvallisesti hyödyntää peräkärryä. Ahtaimpiin paikkoihin vekslaaminen on toki työläämpää, mutta toisaalta kärryn tilavuus kompensoi ajanhukkaa.
Pienten ja hiipuvien kuntien elinehto on kekseliäisyys ja rohkeus. Rautavaarakin mainitaan usein epämukavien työttömyysuutisten myötä. Onneksi poikkeuksiakin löytyy, sillä innovatiivinen mieli voi voittaa hankalan sijainnin.
Rautavaaran Modulmet Oy:n toimitusjohtaja Timo Kuosmanen kiteyttää asian: ”Sijaintimme luo oman haasteensa liiketoiminnalle. Toimimme pitkään pelkästään metallialan alihankintayrityksenä, mutta omien tuotteiden luominen on kuitenkin elinehto. Erittäin lupaaviin uutuuksiimme kuuluu mm. patentoitu DivSmart-hydraulinen virtauksenjakaja, jota tulemme esittelemään maailman suurimmalle hydrauliikkavalmistajalle”.
Kokonaisuus on toteutettu ylä- savolaisella yhteistyöllä, sillä Sandmec ja Sirumec on kehitetty tiiviissä yhteistoiminnassa iisalmelaisen Finnomecin Oy:n Veijo Rönkön kanssa.
Kuorma-autoon liitettävän Sandmec-kuljettimen hinta on 7 200 euroa, traktoriversio kustantaa 900 euroa vähemmän. Traktorin peräkärryyn liitettävän kuljetin-hiekoitin yhdistelmän hinta on 10 300 euroa + alv 0 %. Kärrykohtaisten soviteosien hinta ilman arvonlisäveroa alkaa 150 eurosta.
Lisätietoja Timo Kuosmaselta 0400 673 986 ja yrityksen kotisivuilta.
Osaston luetuimmat
- Matti Holmin suunnittelemalla Mörvelö-linjatyökonella on hurja kulkukyky karussakin maastossa – nostimen ulottuma apupuomistolla jopa yli 30 metriä
- Vety on tulevaisuuden polttoaine – parhaasta tavasta hyödyntää vetyä polttoaineena on kilpailemassa kolme eri tekniikkaa
- Urakkatason Vermeer-kantojyrsimellä piha-alueen kannot hakkeeksi — työ on perinteisiin sarvimallin jyrsimiin verrattuna helppoa
- Kotimainen Snowlion -kevytmoottorikelkka/mönkijä on oiva menopeli vaikeakulkuisessa maastossa – vain pakki puuttuu
- Suomessa suunniteltu Skick on moottorilla varustettu potkukelkka – menopeli sopii ympärivuotiseen käyttöön
- Työkäyttöön suunniteltu Can-Am Outlander HD7 osoittautui vankaksi ja vakaaksi ajokiksi – lisävarustevalikoimassa on runsaasti valinnanvaraa
- Suomalaista Winha Automatic -maastomoottoripyörää kehitettiin alun perin puolustusvoimien käyttöön – enduropyörän matka jäi kuitenkin lyhyeksi