Konemyyjä Jari Salomäki on myynyt urallaan tuhansia koneita – ”Paini ja kaupankäynti ovat molemmat tahtoasioita”
Jossain vaiheessa traktorikauppiaat alkoivat myydä kaivinkoneita. Niin siinä kuitenkin kävi, että kaikki 23 traktorikauppiasta myivät vähemmän koneita kuin me Isä-Taunon kanssa kahdestaan”, aloittaa Jari Salomäki.
Jarilla on jo puolen vuosisadan mittainen kokemus maarakennuskaupasta. Matkan varrelle mahtuu useita yrityksiä ja työtehtäviä. Tällä hetkellä tittelinä on avainasiakasjohtaja. Ura kuitenkin alkoi perustöistä. Painija-suvun veljessarja teki kesätöinä maarakennuskoneisiin monenlaisia asennuksia ja korjauksia.
”Armeijan jälkeen huomasin, että ei painiminen minua elätä. Pääsinkin Työväline Oy:lle provikkapalkalla myyjäksi. Kyllä minä sieltä isältäni sen opin olen saanut kaupankäyntiin”, Jari kertoo.
Parhaana vuonna Salomäki on kaupannut 200 maarakennuskonetta. Myyjän parhaita puolia kysyttäessä esiin nouseekin yksi sana: ahkeruus – kaupat eivät synny itsekseen, etenkin kun alkuaikoina tuote ei ollut markkinoiden herkullisin. Esimerkkinä hän mainitsee ajaneensa joskus asiakkaita tavatessaan 120 000 kilometriä yhdessä vuodessa.
Vuosikymmenien myötä maanrakennusala on muuttunut myös myyjän näkökulmasta. Asiakas voi internetistä tarkistaa koneiden hintatason, myös informaatiota ja merkkejä on tarjolla entistä enemmän. Samaten myös kaupankäynnin muodot ovat muuttuneet.
”Ennen tärkeintä oli omistaa kone, nykyään tilanne on ihan toinen. Joskus myytiin pelkkä tuote ja toimitettiin varaosia. Nykyään yrittäjä odottaa kokonaispalvelua, johon kuuluu myös huollot ja muu jälkimarkkinointi. Kone voidaan myös vuokrata tai liisata. Lisäksi rahoitusmahdollisuuksia on enemmän.”
Aikojen saatossa lisälaitteiden merkitys on kasvanut. Jos kone maksaa 200 000 euroa, niin varusteita saatetaan asentaa 100 000 eurolla. Tämä asettaa vaatimuksia myyntimiehelle. Kaikki eivät välttämättä ymmärrä alan piirteitä.
”Näen haasteena, että monella alan toimijalla on puutteellinen tietämys. Ammattitaidon pitää olla niin korkea, että ymmärtää mitä kauppaa. Tälle alalle ei ole koulutusta, vaan itsellä pitää olla hirveä mielenkiinto seurata markkinoita ja sopeutua tilanteeseen. Joskus asiakas on yrittänyt ostaa tehtäviinsä vääränlaista konetta, jolloin olen jättänyt sen suosiolla myymättä”, Jari kertoo.
Salomäen kiinnostus kohdistuu etenkin suuriin koneisiin. Miehen mukaan ostajakunta on sanansa mittaisia miehiä, joiden kanssa on helppo tehdä kauppaa, kunhan puolestaan itse pitää kiinni luvatuista asioista. Toisaalta isojen koneiden myynti on tiimityötä, jossa mukana on koko yritys.
Myyntityö vaati sitkeyttä, jota työmailla ei välttämättä ymmärretä.
”Tätä työtä voisi verrata painiin – kummassakin pitää olla selkeä tavoite. Molemmat ovat tahtoasioita. Konekaupassa on kuitenkin vain yksi voittaja, kun urheilumaailmassa kuudeskin sija voi olla hyvä”, Jari lopettaa.
Alansa ammattilainen: Jari Salomäki
- Ikä: 61 vuotta
- Kotipaikka: Ylöjärvi
- Työnantaja: Suomen Rakennuskone
- Tehtävä: Avainasiakaspäällikkö
- Harrastukset: Moottorikelkkailu ja kalastus
Lue myös edellinen Alansa ammattilainen:
Osaston luetuimmat
- 24 rengasta ja 42 metriä puomia - Ensi numerossa: Kokeilussa metsäperävaunut
- Peräkärryllä varustettu kaivukone – kätevää, mutta rajoitettua
- Suuntaporauksella vältetään suuremmat kaivutyöt taajama-alueella – aloitus- ja lopetusmonttu pitää kuitenkin kaivaa
- Mikko Moilasta viehättää työn maanrakennuksen monimuotoisuus – "Konekuskin täytyy huolehtia työmaasta monipuolisesti"
- ExcaDrill monipuolistaa kaivinkoneen käyttökohteita – näin syntyy kallioon reikä
- Video: Norcarin pienkuormaaja jätti kokeilussa jämäkän jälkimaun – katso, miten Norcar a7750 suoriutuu lumitöissä
- Kaivinkoneen kauhan kynnet kulutustestissä – näin eri kynsityypit kestävät kulutusta