Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Älä säädä turhaan moottorisahaa

Moni moottori- ja raivaussahan käyntiongelma juontaa sahan komponenttien likaantumisesta. Tästä syystä kaikkien käyntihäiriöiden selvittäminen kannattaa aloittaa sahan tutkimisella.
Yleensä moottorisahan säätöihin ei kannata koskea ennen kuin sahan päivittäishuolto on tehty. Jos sahan käyttövire hiipuu vähitellen, on se merkki ilmanpuhdistimen tukkeutumisesta tai jäätymisestä. Säätöruuveista H on korkeiden kierrosten säätö ja L matalien kierrosten. T, tai kuvan Stihlin käyttämä LA, on mekaaninen säätö tyhjäkäynnin kierrosluvulle. Jos tyhjäkäyntiä on tarve muuttaa, on T-säätöruuvi ensimmäinen kohde.
Yleensä moottorisahan säätöihin ei kannata koskea ennen kuin sahan päivittäishuolto on tehty. Jos sahan käyttövire hiipuu vähitellen, on se merkki ilmanpuhdistimen tukkeutumisesta tai jäätymisestä. Säätöruuveista H on korkeiden kierrosten säätö ja L matalien kierrosten. T, tai kuvan Stihlin käyttämä LA, on mekaaninen säätö tyhjäkäynnin kierrosluvulle. Jos tyhjäkäyntiä on tarve muuttaa, on T-säätöruuvi ensimmäinen kohde. Kuva: Tommi Hakala

Mikäli perusteellinen puhdistus ja esimerkiksi polttoainesäiliön imusuodattimen ja polttoaineletkun vaihto ei auta, on vasta tämän jälkeen säätöjen muuttaminen vaihtoehtona.

Yleisimmin tyhjäkäynnin ongelmat alkavat talven tullessa, jolloin T-ruuvista tapahtuva lievä mekaaninen kaasuläpän asennon muuttaminen on ensimmäinen korjaustoimenpide. Jos se ei auta, puututaan vasta sitten kaasuttimen varsinaisiin seossäätöihin eli L- ja H-ruuveihin. Kaasuttimien säätämisen vanha perusohje – molemmat ensin kiinni ja sitten yksi kierros aukipäin – ei enää ilmahuuhtelumoottoreissa pidä välttämättä paikkaansa. Lisäksi säätäminen on usein estetty tai se voi olla erittäin rajoitettua ilman erikoistyökaluja. Etenkin pienikuutioisissa moottoreissa säätö on suosiolla jätettävä huoltoliikkeen tehtäväksi.

Jos kuitenkin haluaa itse tehdä muutoksia säätöihin, on ne tehtävä hyvin pienin askelin, esimerkiksi kellotaulun 10 minuutin portailla. Perusasia ei ole muuttunut – H-säätö on silloin kohdallaan, kun saha käy kaasuliipaisin pohjassa ilman kuormitusta hieman nelitahtisen tavoin. Sen sijaan alakierrosten polttoaineen säätöön vaikuttava L-ruuvin säätö on usein hankalaa. Sen antama polttoaineseos varmistaa tyhjäkäynnin, mutta samalla se vaikuttaa kiihdytysvaiheen seossuhteeseen. Ilmahuuhtelumoottoreissa ilmapulssi aiheuttaa seoksen muuttumista kiihdytysvaiheessa. Yleisesti näillä moottoreilla lieväkin seossuhteen vääristymä saa sahan hikottelemaan.