Rautahevosia ja tiekarhuja

Traktorille uusia työmaita

18.5.2017 / Koneviesti 07/2017

Ensimmäinen yritys konevoiman hyödyntämiseksi muuallakin kuin vesillä tai rautateillä tehtiin Karttulan Syvänniemellä vuonna 1871, kun edinburghilaisen T.M.Tennant & Co:n tekemää Annikki-maantielokomobiilia sovellettiin raudan ja sahatavaran kuljetukseen. Annikki veteli neljää vaunuaan kesäkuusta syyskuun 23 päivään, jolloin rahtiliikenne päättyi veturin lossilta putoamiseen. Kuvassa samanlainen maantiejuna.

Pieni amerikkalainen Cleveland (Cletrac)-telatraktori tuli Suomeen loppukesällä 1919 ja jo seuraavana talvena pohjoisessa operoineet puufirmat Ab Uleå Oy, Kemi Oy, Oy Bröder Åström Ab ja Ytterstfors-Munksund Ab kokeilivat niitä savotoillaan.

Huomattavasti jämäkämmät ja tehokkaammat telakoneet Holt Caterpillar, Clayton, Dinos ja Podeus eivät olleet yhtä herkkiä vaurioille ja puuta sai panna rekiin isojakin määriä. 45-hevosvoimainen, 6-tonninen ja 40-senttisillä teloilla varustettu Podeus sai liikkeelle lähes yhtä suuren lastin kuin muinoiset Samperin veturit, eivätkä 5-tonnisen Holt Caterpillarin kuormat olleet paljonkaan vaatimattomampia, mutta niilläkään ei nollaraja kovin kauaksi siirtynyt.

Painetun Koneviestin kestotilaajana tai Koneviestin sähköisten palveluiden tilaajana sinulla on lukuoikeus kaikkeen koneviesti.fi:ssä olevaan sisältöön (artikkelit, arkistot ja näköislehdet).