Eroja painonsiirrossa

31.8.2017 / Koneviesti 12/2017

Otimme tuntumaa, miten ajonopeus ja hieman erilaiset traktori-aurayhdistelmät käyttäytyivät kyntötilanteessa. Kenttätesti järjestettiin yhdessä Agritekin ja Haka-Traktorin kanssa veljekset Alatalon pellolla Tyrnävällä.

On ehkä yllättävä asia, että puolihinattava aura tarvitsee myös etupainotusta traktorille. Kuljetus- ja päisteajossa tilanne on parempi kuin nostolaiteauroilla, mutta vetotilanteessa parhaan tehon saaminen edellyttää sopivaa etupainotusta. Samalla on huolehdittava oikeista rengaspaineista ja tarvittaessa pudotettava maantienopeutta, jolloin pellolla voidaan ajaa parhaiten sopivilla paineilla.

Painetun Koneviestin kestotilaajana tai Koneviestin sähköisten palveluiden tilaajana sinulla on lukuoikeus kaikkeen koneviesti.fi:ssä olevaan sisältöön (artikkelit, arkistot ja näköislehdet).


Lisämateriaali

Huomioi maantieturvallisuus

 

Puolihinattava aurakin vaatii tarkkaavaisuutta maantiellä. Ohjeita noudattaen homma hoituu turvallisesti. Tielle lähdettäessä auran kääntösylinterien hydrauliikka on muistettava lukita, jotta keskiasentoon jätetty aura ei pääse valumaan toiselle poskelle kääntäen samalla tukipyörää vinkkeliin. PB-mallissa turvallisuutta parantaa myös kulkupyörän laskeminen kuljetustuen varaan, jolloin pyörä lukittuu suoraan asentoon, eikä traktorin ulkopuolisen hydrauliikan mahdollinen virheliike tai vuoto pääse muodostumaan liikenneriskiksi.

Auraan kannattaisi lisätä vielä melkeinpä vakioksi tieliikenteeseen sopivat kulkuvalot, ajetaanhan kyntökalustolla paljon syksyn hämärissä, eikä nykyautoilijoiden ennakointikykyyn kannata paljon luottaa.

 

Puolihinattavan auran säätö