Kesäisin kuokka, talvisin kirves

Volvo ERC 145 EL -kaivukone ja Nisula Forest -metsävarustelu

16.11.2017 / Koneviesti 16/2017

Koneen maastokelpoisuutta epätasaisissa maastoissa parantaa Nisulan Flex-14-telastoratkaisu. Esittelykoneen telasto on muutettu alkuperäisestä alavaunusta. Tulevaisuudessa alavaunun rungot rakentaa Suomalainen yhteistyökumppani Häggblom Oy. Alustavaunuja tehdään valmiiksi varastoon, jotta koneen muuttaminen onnistuu nopeasti – myös vientikohteissa.

Maailmalla on kaivukoneita varusteltu harvestereiksi jo pitkään, Suomessa kuitenkin vain muutamia yksiköitä satunnaisesti – 1980-luvulla kaivukoneita alettiin varustella järeämpien hakkuupäiden avulla uudistushakkuisiin, myöhemmin kevyempiä leveätelaisia konemalleja pehmeiden maiden hakkuisiin ja samanaikaisiin ojituksiin. Molemmissa koneryhmissä on omat haasteensa: tela-alusta on kannokoissa ja kivikoissa hankaluuksissa, leveätelaisilla koneilla taasen hakatut puut ovat kesäaikaan lähikuljetukseen osalta haasteellisia. Ennen ojitusta puutavara on joka tapauksessa saatava pois ojitusalueelta. Lisäksi kaivukoneille on jo muutenkin ojituksen ja muokkausten parissa töitä aivan riittämiin kesäaikaan.

Painetun Koneviestin kestotilaajana tai Koneviestin sähköisten palveluiden tilaajana sinulla on lukuoikeus kaikkeen koneviesti.fi:ssä olevaan sisältöön (artikkelit, arkistot ja näköislehdet).