Talviajon haasteita

Traktoriyhdistelmä liukkaalla

11.10.2017 / Koneviesti 14/2017

Erikoisbetoni vastaa kitkakertoimeltaan lumista asfalttia. Jarrullinen kuormattu perävaunu pysähtyi todella äkäisesti. Ero tyhjään vaunuun oli merkityksetön.

Testipäivien aikana käytössämme oli kaksi identtistä N-sarjan Valtraa, sekä kaksi FMG-vaihtolavavaunua. Toisessa oli hydrauliset etuakseliin vaikuttavat jarrut, toisessa pneumaattiset jarrut molemmilla akseleilla. Kaksilla vaihtolavoilla kykenimme nopeasti vaihtamaan myös kuorman kokoa. Vaihtoehtoina oli puoli (9 tn) ja täysi (16 tn ) kuorma. Testiradalla kyettiin simuloimaan sekä todella liukkaan talvikelin olosuhteita (basaltti – kitkakerroin 0,13), sekä lumisen asfaltin tilannetta (betoni – kitkakerrroin 0,3). Molempien pintojen olosuhteet pidettiin vakiona kastelemalla niitä määrävälein.

Painetun Koneviestin kestotilaajana tai Koneviestin sähköisten palveluiden tilaajana sinulla on lukuoikeus kaikkeen koneviesti.fi:ssä olevaan sisältöön (artikkelit, arkistot ja näköislehdet).


Lisämateriaali

Näin mitataan hidastuvuudet

Testijutun yhteydessä esiintyy termi ”hidastuvuus m/s2”. Se lasketaan yksinkertaisesti seuravasta kaavasta. Hidastuvuus = alkunopeus m/s jaettuna ajalla (sek). Lukuarvo on negatiivinen, koska on kyse hidastuvuudesta.

Mittasimme hidastuvuudet sekä videoiden aikajanalta, sekä erillisellä eglantilaisella VBOX:in 3D-mittarilla. Molemmilla tavoilla oli helppoa sulkea pois kuljettajan osuus, eli viive kun jarrutus oikeasti alkoi. Tämä oli rajattavissa VBOX:in grafiikkatulosteesta ja myös videotallenteesta katsoen ja aikajanalle merkaten. Tarkkuus oli molemmissa sekunnin murto-osan luokkaa. Oheiset kuvat selventävät tilannetta.